jus archiv

jus archiv

Csak egy élet

2010. február 11. - jus blogja

Írjak a humánumról? Egyre kevésbé találom, hová lett?

 

 

 

Budapesten, a Tüker 12.sz. telepén születtem, a Tatai úton egy kétszer két méteres földbe vájt kunyhóban, 1974-ben.

Majdnem két hónapig éltem itt, édesanyámmal, valószínűsíthető apámmal, valamint egy másik férfival, akiről semmit nem tudok. A kunyhóban talált menedéket még a széntelep kóbor macskája, számtalan kölykével.

Csecsemő koromat már egy Csecsemővédő Intézetben kezdtem, a Kmetty utcában, ahová egy rendőrségi határozat utalt be, mint lakás nélküli kiskorút.

Évekig csak így szerepelek hivatalos iratokon, lakás nélküli majd állami gondozott kiskorú, csavargó életmódot folytató szülők szerepelnek még bennük, valamint – szó szerint a határozatokból - egy cica és számtalan picinye. Talán más lett volna, ha valamelyik hatósági ember egyszer megfordítja a dolgokat, és nem csavargó szülők lakás nélküli kiskorújáról dönt, aki a széntelep cicájának számtalan picinyével él a kunyhóban, hanem a széntelepen élő emberekről, és picinyükről, akik megosztják hajlékukat egy kóbor macskával és annak kölykeivel. De ez ma már csak egy kósza gondolat.

Az intézetben történő elhelyezés indoklása szerint, azért kellett intézkedni, mert a kunyhó, nyílászárók hiánya, valamint az itt menedéket találó cica miatt egészségtelen.

Fél éves koromig csecsemősködtem a Kmetty utcában, miközben anyám férje, valószínűsíthető apám, valamilyen módon, de szerzett egy alagsori kis szükséglakást, akkor hazaadtak. Szüleim lakás és egyéb körülményeit megfelelőnek tartották a gyermeknevelésre. A következő majd' fél évemet már otthon töltöttem.

Felnőtt koromban próbáltam megtudni valamit anyámról, amíg apám még élt és rá rátaláltam. Azt mondta, szép nő volt, de még jobban alkoholista, mint ő, valamint nagy ribanc. Sötétszőke haja volt és zöldes-kék nagy szeme, ezt tőle örökölhettem. Azt is elmesélte, egy hajdan úri családból származó lány volt, és az ötvenes évek közepén született, de a sajátos akkori körülmények lezüllesztették a családjának azt a részét, ahová ő is tartozott. Apámtól tudtam meg azt is, még kisgyerek voltam, amikor egy kamion részegen halálra gázolta. Szeretnék emlékezni rá, de semmi nem maradt belőle, csak ez a pár szó, amit őrzök róla. A nevét tudom, amikor még volt személyim, bele volt írva.

Apám - ha apám volt egyáltalán – nagydarab ember volt, vállas, erős, de cseppet sem kövér, józanon nem láttam, bár az a pár alkalom, amikor találkoztam vele, nem sokat mondana életviteléről. Magáról soha, semmit nem mesélt. Abban az alagsori lakásban halt meg, ahol én is éltem fél évet, pontosan nem tudom mikor, amikor három éve kerestem, azt mondta az egyetlen volt szomszédja, aki még emlékezett, van annak már talán tíz éve is.

Másodszorra, és immár véglegesen azért vittek intézetbe, mert az alagsori lakást egészségtelennek tartották, a szüleim életmódját pedig csavargónak, akik az én gondozásomat elhanyagolták.

11 hónaposan kerültem a Völgy utcai intézetbe, ahol három éves koromig maradhattam, itt egyszer látogattak meg szüleim, még két éves korom előtt. Ezért aztán az intézet vezetője javasolta, adjanak örökbe, mivel testi és szellemi fejlődésem teljesen egészségesnek találta, de kezdődő magatartási zavaraimat a teljes családi elhanyagolásnak tudta be. Mégsem javasoltak örökbe adásra.

Három hónap múlva, még mielőtt Oroszlányba vittek volna, újra megismételte a javaslatot, de nem tartották annyira fontosnak, foglalkozzanak vele.

Mivel három évesen óvoda érettnek nyilvánítottak, el kellett hagynom a csecsemőotthont, számomra az oroszlányi óvodás nevelőotthont jelölték meg elhelyezési helyül.

Ebből az időszakból csak annyira emlékszem, hogy engem soha nem vitt haza senki, és engem soha nem látogatott senki, irigyeltem a többieket, és haragudtam rájuk. Ezek sem konkrét emlékek, inkább érzésmaradványok, ködön át.

Az iskola kezdése előtt újabb intézetbe helyeztek, ez már iskolai nevelőotthon volt, mivel fejlődésemben ekkor már elmaradást tapasztaltak, főként a lényeglátásos logikai műveletek teljesítése terén, de az emlékezet megtartása területén is találtak hiányosságokat. A legtöbb probléma azonban a magatartásommal volt. Makacs, hisztis, nehezen kezelhető, problémás gyereknek írnak le mindenhol. Így aztán korrekciós első osztályba kerültem.

Szüleim, rokonaim a továbbiakban sem látogattak, de többször írtak levelet, vagy telefonáltak, hogy jönnek hozzám. Sokszor vártam őket, elképzeltem milyenek lehetnek, de arra, apámat lássam, még  sokat kellett várnom, anyámat pedig soha nem ismerhettem meg. Az örökbe adás soha többé nem merült fel lehetőségként.

Az első szép emlékem ide köthető, elsős voltam, amikor a konyhás néni először kivitt magával, az ő otthonukba, és a későbbiekben is szinte minden hónapban egyszer nála tölthettem egy-egy napot, sőt még a szünetekből is volt olyan, hogy egy hétre is hazavitt. Ezt nagyon jó motivációnak találták, mert ha nem jól teljesítettem, nem mehettem el vele.

Kilenc évesen, apám egyszer meglátogatott, nem emlékszem rá, pedig kéne, csak a papírokból látom, később tizenkét évesen még egyszer eljött, de akkor már nem akartam vele beszélni, ott ült velem szemben egy magas, izmos, csinos férfi, és olyan idegennek éreztem, nem tudtam elképzelni, ez az apám, ő sem tudott mit kezdeni velem, nem sokára el is köszönt és egészen addig nem találkoztunk, míg egyszer szökésből nem hozzá mentem elbújni, meg ne találjanak, de akkor már majdnem felnőtt voltam.

Az általános iskolát bukás nélkül fejeztem be, de mindig rossz jegyeim voltak. Sokkal jobban szerettem olvasni, írogatni, rajzolni, mint tanulni, nem éreztem fontosnak, ha érdekes volt a tananyag, akkor jó volt sok mindent hozzá olvasni, de nem szerettem felelni, féltem tőle. A közösségi munkákból is mindig kihúztam magam, jobb volt háttérben maradni, az biztonságosnak tűnt. Próbáltam mindenben alkalmazkodni a társaimhoz, de ha tehettem félrevonultam, emlékszem, majd minden éjszaka úgy sírtam álomba magamat. Mindenkivel kijöttem, de egy barátom sem volt.

Erzsike néni már nem vitt ki magával, megnőttem.

Beszűkült érdeklődési köröm, mely a rajzot, az olvasását és az írogatást fedi le, valamint rossz tanulmányi eredményem miatt ipari szakmunkásképzőbe írattak be, Budapestre, így kerültem annak kollégiumába, mint állami intézeti növendék.

Eleinte próbáltam az iskolába is, és a műhelybe is bejárni, de utáltam az egészet. Nem tudom, hogy lehetett volna kialakítani magamban azt, hogy szeressem ezeket a fémmegmunkálásokat, mind elméleti, mind gyakorlati szinten, igaz, emlékezetem szerint nem is nagyon kerestem ennek lehetőségét. Így aztán egyre többször jártam az oktatás helyett csavarogni, tizennégy éves alig múltam, és a lógások árán kijárhattam a városba, felfedezhettem Budapestet, megismerkedtem fiúkkal, családban élő lányokkal, gyakran az éjszakákra is szökni kezdtem. Ezért aztán az első évet sem fejeztem be, eltanácsoltak az iskolából és a kollégiumból is.

Az újpesti nevelőotthon volt az utolsó intézet, ahol megfordultam, de az már egy más világ volt. Virágkötészetet tanultam, amit nagyon szerettem, és mellette az intézet virágboltjában dolgoztam, három év telt el így, de sem a tanulmányaimról, sem a szakmai gyakorlatomról nem kaptam semmi bizonyítványt, vagy igazolást így a nyolc általánoson kívül semmilyen végzettséget nem tudok papíron igazolni. A virágboltból némi fizetés járt ugyan, de az kevesebb volt, mint amiből valamit vásárolni is tudtam volna magamnak. Semmi mást nem szerettem volna, csak azt, hogy én is családban tudjak élni, mint egy pár barátnőm, és szeretetere vágytam.

Az intézet előtt délutánonként megjelentek a férfiak, ők már nem is fiúk voltak, autókkal, pénzzel, néha vettek ezt-azt, amiből azt éreztem, gondolnak rám, szeretnek, a többi lány is így érezte. Ha nem az intézethez, a virágbolthoz jöttek elénk, együtt mentünk sok helyre, ahová azelőtt soha. Eleinte ritkán, majd egyre többször megkértek, ezzel vagy azzal feküdjünk már le.

Utólag visszagondolva, nagyon is jól tudtuk, használnak minket, de úgy hittük, ez az ára a szeretetüknek, ragaszkodásuknak. Fizettük az árát, nem volt könnyű, de jött a szipu, ami elfelejtette a hányingert, így lépett be az alkohol, majd a könnyű drog is az életünkbe.

Tizennyolc évesen szabadultunk meg az állami gondozott címtől. Megkaptuk az iratainkat, az összegyűjtött és állam által biztosított pénzecskénket, aztán mehettünk.

Én az akkori barátomhoz költöztem, és sokáig nála is laktam, neki legalább lakása volt, igaz, a pénzt a megélhetésre és a kábítószereire én kerestem meg. Ő heroinfüggő volt, én csak könnyű drogokkal éltem, férfiak pedig mindig voltak, akik jól fizettek a szolgáltatásaimért. Évek teltek így el. Kisebb bűncselekmények miatt folyt ellenem per, mint lopás, prostitúció, de amikor már láttam, ezt nem úszhatom meg börtön nélkül, vállaltam, terhes leszek, más a megítélése. Az első gyerekem így született, és egy-két évig neveltem is, csak közben meghalt az élettársam, zárt anyaotthonok jöttek, de azt nem bírtam, végül feladtam. Én mentem a magam útján, a gyereket pedig legalább hetente látogattam az otthonban, ahová elvitték.

Kezdtem rákapni az ital és könnyű drog után a nehéz drogokra, így jött aztán a börtön, ahol kiderült, terhes vagyok, de elsőre nem engedték elvetetni, a fellebbezés után pedig már késő volt.

Amikor megszületett a második gyerek, felfüggesztették a szabadságvesztést, mert találtak egy befogadó családot nekem, ahol a kisebb gyermekemmel együtt élhettünk. A börtönből tisztán jöttem ki, és ezt sikerült is tartanom hónapokig. Tiszta voltam, friss, ápolt, új élet kezdődött, de hamar megtaláltak a régi ismerősök. Sokáig tartottam magam, de egyik délután, amikor vásárolni voltam, egyikőjükkel beültem egy helyre és inni kezdtünk.

A gyereket a befogadó családnál hagytam.

A heroinhoz egyenes út vitt, hiszen már előtte is éltem vele, de annyit nem tudtam dolgozni, hogy kettőnknek jusson, nekem és élettársamnak, akivel annak az anyjánál laktunk. Egy év alatt teljesen leépültem, már megfizetni sem úgy fizettek, ráadásul megint fenyegetett a börtön. Inkább jelentkeztünk elvonóra. Ha jól ment, heroinoztunk, ha nem volt pénz, akkor az elvonón kapott és egyéb úton megszerzett Metadonból 4-6, Rivotrilból pedig 2-3 szemmel próbáltuk formában tartani magunkat. A harmadik gyerekem születése után az intenzív osztályra helyezték, az elvonási tünetei miatt.

Én pedig leléptem a kórházból.

Sok szabálysértési ügyem volt azóta is, mivel kifizetni nem tudom a bírságot, összevonják és leülöm, teljesen leépültem, már nem tudok annyi pénzt keresni, hogy azért élettársul fogadjon valaki, az utcán élek. Pár éve elütött egy autó, hónapokig kórházban feküdtem, azt mondták, soha nem jönnek rendbe a lábaim, nyomorék leszek, de az utolsó műtét végül sikerült, azután hajléktalanszállóra kerültem. Nem akarok hazudni, mindig voltak, akik segíteni akartak, nagyon nehéz megfogalmazni, miért rossz a direkt segítség, védtelenné teszi a belső létem, talán ezért nem tudtam élni vele soha.

Most, hogy a régi anyagomat sikerült megszerezni és én is elolvashattam, döbbenten látom, volt két testvérem, biztosan élnek még valahol, de ez már jelentőségét veszítette, talán ha tíz éve, vagy tizenöt tudom, akkor más lett volna, mit kezdjek már vele?

Már megint az utcát választottam.

Sokszor gondoltam arra, ha majd nagyobbak lesznek a gyerekeim, hogy fogok a szemükbe nézni, szerettem volna, ha egyszer nekem mondják majd tiszta szívből, hogy anya, hogy egyszer majd megbocsájtanak. Én emlékezem rájuk, de ők meddig fognak emlékezni rám, egyáltalán emlékeznek még? Láthatom vajon őket még egyszer?

Most nagyon hidegek az éjszakák, de talán lehetne egyszer egy sokkal, de sokkal hidegebb éjszaka is, egy végletekig hideg éjszaka, csak egy, egyetlen egy.

 

........................

 

Ez az írás hivatalos dokumentumokon, levélrészleteken és beszélgetéseken alapul.

 

Sokan menekülnek zárt önmagukba, vagy messzire önmaguktól, sokan a társadalmon kívüli világba, de mikor fogjuk megérteni és elfogadni azokat, akik már oda is születtek, akiknek nem menekülés, hanem determinált ez a sors fogantatásuk pillanatától?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr838336416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13709 2010.02.11. 21:20:33

szia, és ez egy életpálya...egy út, mely mint a bumeráng, ugyanoda ért, ahonnan elhajitották... Rettentően nyomasztó, a tehetetlenség érzés egészen kinzóan telepszik rá az emberre, ha egy -egy ilyen emberi történetet megismer... Jus jó, hogy megint olvashatlak...de ez...de ez...nem lehet hozzátenni semmit . üdvözöllek

52153 2010.02.11. 21:33:04

Nem ismerem a rendszert, de úgy látom rossz. Most az egész ország valami ilyen hadilábon áll. Örülök, hogy újra itt.

13250 2010.02.11. 21:35:06

Hát, nem semmi újrabelépőnek! Jó tudni, hogy jus megvan, a régi. De igazán jó lenne azt tudni, hogy ezek és más szerencsétlenek reménykedhetnek...

70798 2010.02.11. 21:42:35

a humánumról írtál, vagyis a hiányáról. de humánusan örülök, hogy megvettél

78126 2010.02.11. 22:09:35

Jus, ma is gondoltam Rád, hol vagy már ennyi ideig - hiába, a függőség! Jó írás, kegyetlen apparátus, totál csőd rendszer - király! Minden kis láncszem beletette a magáét. Nekem ezért habzik a szám!!!! Nem csak a politikusaink a szarjankók! Mindnyájunkon múlik egy kicsi. ...ebből már tényleg nincs visszaút...

11213 2010.02.11. 22:11:24

jajistenem! :((( (jus, fáj az írás, de öröm újra látni...)

16338 2010.02.11. 22:35:00

Valéria! Én szerettem volna legalább egy versét, vagy rajzát hozzátenni az íráshoz, azét, akiről szól, de nem járult hozzá. Akkor még nyomasztóbb lett volna. Én sem tudtam segíteni. ( csak egy kicsit, de az nekem jó.)

16338 2010.02.11. 22:36:23

Papus! A rendszer szar, és remény sincs a javulásra. Hadilábon áll minden.

16338 2010.02.11. 22:38:52

Bo! Ők már nem tudnak és nem is akarnak reménykedni, de valahol néha megszakad a lánc. Néha. Sok az előítélet.

16338 2010.02.11. 22:40:01

Tosz! Köszönöm, hogy segítettél.

16338 2010.02.11. 22:44:16

Anemone! Az apró láncszemek, jól mondod, és egyszerre vége, nincs visszaút. De megszakítani lehet a folyamatot, csak a bürokráciával és előítéletekkel kell megközdeni. Akkor elég az emberség. De ennek az életnek már annyi.

16338 2010.02.11. 22:45:45

Nata! A drasztikusabb részeket kihagytam. Azok már tényleg elviselhetetlenül fájnak, még leírni és olvasni is.

78126 2010.02.11. 23:04:55

S szerinted ki a bürokrata? Ki az előítéletes? Az ember. Mi. Itt kell kezdeni a kör meegszakítását. Én kímélet nélkül írom, amit tudok. Fájdalom és szembesítés KELL, enélkül nem tápászkodunk arrébb. Túl nagy a lelki nyomor, ahhoz, hogy kesztyűs kézzel bánjunk ezekkel a témákkal.

70798 2010.02.11. 23:10:21

jus, örülök, hogy segítettem, és még jobban örülök, hogy írtál! pusszancs! tosz

52511 2010.02.11. 23:10:43

Nagyon jól írtad! Csak azt tudom mondani szó szerint, amit Valéria írt az 1-es hszben! Itt maga a rendszer és annak szemlélete rossz! ....................... Egy széleskörű jólműködő nevelőszülői hálózatra lenne szükség, ahol a gyermek egy-két napnál tovább nem lenne az állami intézményben, hanem azonnal családba kerülne, s a szolgálatok csak koordinálnák az elhelyezését! ............................ Sosem felejtem el ... - néhány éve Floridában kimentettek egy kubai menekülő kisfiút a tengerből, akinek meghattak a szülei, de mivel közvetlen rokonai voltak Kubában, ezért nem maradhatott az USA-ban, ezért a "Gyámhatósági bíró" azonnal kiadta egy erre felkészült családnak egy hétre / amíg a hívatalos ügyek el nem rendeződnek /! - és ez a család olyan boldog volt, hogy igaz csak egy hétre, de kaptak egy kisfiút akiről gondoskodhattak! ............... Minálunk is nagyon sokan szeretnének gyermekeket felnevelni, róluk gondoskodni, s nem adatik meg, de másik oldalon meg nagyon drágán, de alacsony szinvonalon és siralmas hatékonysággal működtet "nevelőothonok" fedőnevű hálózatot! - Ami köszöni szépen, jól el van magával .... Siralmas állapotok!

16338 2010.02.11. 23:25:53

Anemone! Igen, mi vagyunk a bürokrácia, az előítélet, de mi vagyunk azok is - bár kevesen - akik küzdünk ellene. Neked szívesen megmutatnám az írásban szereplő leveleit, megértenél olyan dolgokat, amit a legtöbb ember nem. Bár azt gondolom, te így is érted.

16338 2010.02.11. 23:27:01

Tosz, neked is pusszancs.

16338 2010.02.11. 23:33:40

Funyi! Amit mondasz, az átmenetileg megoldás, talán. Jobb lenne, mint ma van, de nem jó. Akárhol nevelkedik egy gyerek, a bélyeg : állami gondozott, ott van, és ott is marad rajta. Családban kialakulhat kötődés és minta, amit követni lehet, de ez bármikor megszakadhat, tehát a bizonytalanság beleivódik a gyerek lelkébe, nincs életre szóló kötődés. Jobb, mint a mai, de nem jó. Ki kéne mondani, maximum x idő - fél év, egy év, kb. - amíg lehet állami gondozott, aztán legyen örökbe adható. És akkor megszakadnának ezek az embertelen folyamatok. Az állapotok siralmasak tényleg, és a hozadékai még jobban.

52511 2010.02.11. 23:50:54

20. jus (szerkesztő) Egyet értek veled! ..., csak azt akartam érzékeltetni, hogy ma elhagyottan/ apátlanul-anyátlanul / lézengenek a gyerekek a rendszerben, évekig tart a státuszuk rendezése, s önmagukat termelik újra! Holot nem kellene, hogy így legyen, mert Magyarországon is minden feltétel adott lenne, hogy egyetlen gyermek sem nőjön fel család nélkül! - "CSAK" szemléletet kellene váltani, de akkor mi lenne a rendszerben dolgozó harmincezer aljapedagussal és aljabürokratájával??! Ők a kerékkötöi minden változtatási kisérletnek!

16338 2010.02.12. 00:06:48

Funyi! Én is egyetértek, de a rendszerben szerintem több, mint harmincezren dolgoznak. Nem szeretnék igaszságtalan lenni, sokan lelkiismeretesek és nem alja. Na, ők azok, akik pár év után menekülnek. De tenni kell valamit, mert ez valójában tényleg mindenkinek borzalom, és egy földhözragadt gondolat mellé, iszonyatos összeg és teher egy társadalomnak, pusztán azért, hogy újra termelődjön az egész. Ördögi körforgás.

52511 2010.02.12. 00:22:46

22. jus (szerkesztő) .., Én az egész általam említett történetből csak azt szürtem le, hogy boldog volt a befogadó, boldog volt a kisfiú, mivel övé volt a "világ szeretete is", és boldog volt az állam is hiszen, ami nem az ő dolga, azt nem is tudja megtenni, de azonnali megoldás minden esetben van. - A részleteket nem tudom! De biztos vagyok benne, hogy minállunk is úgyanígy lenne megoldás! Nem pedig csak könnyek, testi- lelki nyomor, fertő és kilátástalanság ....

ejmiakő 2010.02.12. 01:36:35

Hajrá vadkapitalizmus! Húzzunk bele! A profit AZ értékmérö. Akkor mitöl lenne más az egész? A család valami elavult dolog. A gyerekeknek elég, ha a kizsákmányolók által használható tudása van. Hazudni dicsöség. És így tovább. Fegyveres ört az élemiszerbolba, Inkalt mindenüvé. Vegyen fegyvert aki meg akarja védeni önmagát. S örüljünk, hogy a kádári konszolidált idökre egyr kevesebben emlékeznek. Nem volt akkor se emberi az állam, de legalább úgy tett. Ma már nyíltan lemond a gyengékröl.

16338 2010.02.12. 09:28:40

Funyi! Megértettem és egyetértettem, csak tovább is léptem.

16338 2010.02.12. 09:31:39

Ejmiakő! Ez a történet még a kádári időkben kisiklott élet története. A gyengékről akkor is lemondtak, de igazad van annyiban, hogy ez fokozottabb lett, és egyre jellemzőbb.

16338 2010.02.12. 09:32:34

Stefan! Köszönöm.

34417 2010.02.12. 10:51:57

nos, én úgy vélem, ez az egész állami gondozotti rendszer álszent, úgy, ahogy van. még a kutyáknak is jobb: a menhelyről elviszik, szerető gazdát talál. itt meg? az örökbe fogadás totális bürokráciájával még szeretetet sem lehet vásárolni! szar ügy...

60145 2010.02.12. 10:54:08

Szia Jus! Én úgy látom ebből az írásból, hogy nem mondott le az állam erről az emberről, ahogyan ő sem a normális életről. Mindketten kudarcot vallottak. Most hozzá kell tennem: amíg nincs vége, addig nincs vége, és ez igaz is lehet...

14742 2010.02.12. 10:57:59

Jó, hogy itt vagy újra Jus! Hogy ilyen fájó és megoldásért kiáltó t émával köszöntél be, nem lep meg. Emlékszem, amikor az állami gondozott gyereket azért nem lehetett örökbe adni, mert szülője egyszer egy évben (pontosan kiszámítva azt az időpontot, amit ha elszalaszt, már örökbe adható) megjelent 1 tábla Tibi csokival. Ilyenkor a katrotékra ráírták, hogy "gondoskodás megtörtént" (lehet, nem pont ezekkel a szavakka).

16338 2010.02.12. 11:21:46

Rasid! Azt gondolom, hogy nem csak az állami gondozotti, meg az örökbeadási helyzet szar. Mi esélye marad valakinak, ha hajléktalanná válik? Erről írtál szomorúakat. Mi esélye marad annak, aki a keménydrogok függőjévé válik, háttér nélkül? Mi esélye marad annak, aki egy kicsit is kicsúszik a társadalomból, ha ezek után a társadalom bezár és elutasít?

16338 2010.02.12. 11:24:09

Atlasz! Két éve, hogy utoljára megtaláltam, múlt héten megint kerestem, de senki nem tud semmit, tavasz óta senki nem látta. Azt érzem, ennek a történetnek már vége van.

16338 2010.02.12. 11:32:31

Lehár! Még ma is így van, ahogy írod, csak a "kapcsolattartás megtörtént" kifejezéssel, csoki sem kell hozzá. Ez a történet viszont több összetevős. Kicsit emlékeztet fílingjében Truffaut Négyszáz csapásra.

11715 2010.02.12. 12:36:30

rosszul is működik a rendszer, meg túl is van szabályozva. ha például nekem lenne hajlandóságom arra, hogy néha - hétvégére, egy-két hétre - vendégül lássak egy állami gondozott gyereket, erre nem nyílna lehetőség. a nevelőszülőknek tanfolyamot kell végezniük, erre sokan ezer ok miatt nem vállalkoznak, pedig aki néhány gyereket szépen felnevelt, valószínűleg el tudná végezni. úgy tudom, ma már korhatár is van, tehát ha öreg vagyok, akkor számításba se jöhetek. a másik: az örökbeadás főleg kicsi korban elképzelhető, nagyobb gyereket már nem szívesen visznek ki a leendő szülők, mondván, hogy annak már kialakult szokásai vannak. jó lenne pedig legalább valami nyaraltatási mozgalmat szervezni, hogy néha történjen valami más is a gyerekekkel.

16338 2010.02.12. 12:47:55

Pettra! Igen, ez is igaz, de Anemone meglátása nagyon találó, hogy minden láncszem hozzáteszi a magáét, így valóban nincs kiút.

78126 2010.02.12. 13:24:50

Jus, a héten hallottam egy olyan anyukától ,akinek a fia Komlóról egészségesen távozott, hogy a rehab programot végigcsináló FÉRFIAK (ami valljuk be nem semmi!!), amikor ki kell kerüljenek az intézetből , ZOKOGNAK, mert tudják, hogy "odakint" NINCS M U N K A !!! - ami megtartaná őket. Egyenes az út a visszaeséshez. Én ebből a szemszögből (is) kilátástalannak látom a helyzetü(n)ket! Ez a szerencsétlen nő pedig megháromszorozta az esélytelenek számát a saját sorsán keresztül. Az arányok el fognak bennünket lehetetleníteni. Majd írok mailt Neked.

ejmiakő 2010.02.12. 13:29:21

27. jus (szerkesztő) 2010. 02. 12. 9:31, értettem, hogy akkor történt. Csak a fejlödésre akartam utalni.

65469 2010.02.12. 14:39:25

Hiányoznak a kisközösségek. Ha már a család sincs, akkor mit lehet tenni? Ha kiutalnak egy lakást, az elmegy drogra, vagy kiverik onnan mások. Ha pénzt adnak, az mire elég? Hogy fog egy drogos dolgozni? Ma bemegy, holnap nem. Az államnak bizony sokba fog még kerülni a szociális munkások, melyek 10-ből egyet visszahoznak a társadalomba, és akkor már jó munkát végeztek.

16338 2010.02.12. 14:57:54

Anemone! Na, ez a borzalom, hogy van egyenes út, de hova? A visszaeséshez. Majd nézem a mailt.

16338 2010.02.12. 14:59:46

Ejmiakő! A fejlődés töretlen és megállíthatatlan. :((( Értettem akkor is.

16338 2010.02.12. 15:11:39

Didgeridoo! Az egész társadalom esik szét és tűnnek el az értékek. Vizionálásaim néha a horror határát súrolják, remélem csalnak a vizióim.

52511 2010.02.12. 15:38:25

42. jus (szerkesztő) KÉNE MÁN egy ANTIFASISZTA TÜNTETÉS! / már kaptam meghívó SNS-t ... ..., - Amivel megínt le lehetne takarni az égető társadalmi problémákat! " Mit neked az a 25 ezer államigondozott és a 200ezer sokhás gyermek", hiszen fejenként hatmilliárdal kéne csillapítani a hatszázezer Magyar Zsidó jogos Auswitcz fájdalmát! Legyünk szolidárisak egymással! ..................................... Nem szabad az ilyen témákról beszélni, ezek nincsenek! .... :)) !

16338 2010.02.12. 16:24:39

Funyi! Na, ha most elmagyaráznád nekem, hogy jön ez ide!!!

12214 2010.02.12. 16:53:16

Hát igen. Nekem erről eszembe jut egy ismerősöm örökbefogadási "sikertörténete". Most nincs erőm megírni de talán majd... Jó, hogy itt vagy, Jus.

23353 2010.02.12. 17:04:00

Kedves Jus, Nagyon jo (es szomoru) az irasod. Minden jot kivanok.

16338 2010.02.12. 17:40:01

Gigi! Én is örülök neked, gyógyulgass, pihenj, de azért írd a naplót!!! (És majd, ha lesz erőd, írd meg azt a "sikertörténetet". Kíváncsi vagyok.)

16338 2010.02.12. 17:41:19

Little! Köszönöm, hogy olvastad és a véleményt is.

12214 2010.02.12. 18:32:27

Jus, a naplót már nem hiszem, hogy folytatom. Ami utána jön, az nem érdekes.

59854 2010.02.12. 20:32:30

Mindig van a nyomorult sorsú embernél egy még nyomorultabb. +++

16338 2010.02.12. 21:27:57

Gigi! Engem érdekelne, de ha nem....akkor valami mást, ha lesz erőd.

16338 2010.02.12. 21:28:46

Anton! Sajnos igazad van.

112742 2010.02.13. 06:55:50

Nos az ilyen sors és reményvesztett embereket kéne rendszeresen az ország házában összegyüjteni. Oszt előttük tartson a miniszterelnök és az ellenzék vezérfe országértékelést, a Mazsihisz holocaust emléknapot, na meg a cigány önkormányzat önértékelő marcangost. Ezzel talán felsoroltam valamennyi pockot ebben a hazában,aki szarik mások sorsára.......

117425 2010.02.13. 08:47:26

Szomorú sors...előre megírt.

13066 2010.02.13. 11:22:32

Már tegnap olvastam, ma ismét ördögi kör....

15524 2010.02.14. 13:08:07

Hiányoztál! A posztról (érintettség okán) most nem, talán majd máskor.

16338 2010.02.14. 16:10:07

Gubkaferi! Ebben most egy csepp vita sincs köztünk. Dolor! Egy csepp odafigyeléssel, még az elején meg lehetett volna akadályozni, ez legyen a vége, szerintem. Doremi! Az, ördögi kör, de... Marja! Ezt jó volt hallani. Köszönöm. Pedig engem érdekelne...ha máskor nem, majd máskor. Kérlek...!!!!

15524 2010.02.15. 09:02:43

A posztról most tényleg nem, túl hosszú lenne. A hozzászólásokat olvasva úgy éreztem magam, ahogy mondjuk, József Attila érezné magát egy mai középiskolai irodalom órán, ahol ép valamelyik vesét elemzik

16338 2010.02.16. 00:47:29

Marja! Mit mondjak? Találó voltál. És értetted, jobban mint én.
süti beállítások módosítása