jus archiv

jus archiv

2011. szeptember 1.

2011. szeptember 01. - jus blogja

Tanulás, szorgalom, becsület

 

Tanulás, szorgalom, becsület

 

 

Tanulás, szorgalom, becsület, ezt a három fogalmat emelte ki az iskola igazgatója, mint az új nemzeti koncepció legfontosabb elvi elemeit, amit ő is a legszükségesebbnek lát az értékek közé visszaemelni.

Én egyetértek az iskola igazgatójával.

Az elmúlt évek során a tanulás helyett a diploma megszerzése, legyen az bármilyen diploma, lett a fő cél, olyan diplomáé, amivel a legjobban fizető és legkevesebb munkát igénylő állásokat lehet elcsípni. Magát az ismeretek állandó gyarapítását, a valóban hasznosítható és a nemzet részére hasznos tudás megszerzését nem ösztönözte semmi. Ezért aztán a szorgalom is elhalt, nem csak tanulásban, minden téren. Az iskolák nappali melegedővé váltak, a tanárok a tisztelet elvesztését, mi több, a pökhendi tiszteletlenséget voltak kénytelenek megélni nap, mint nap, és akkor még nem beszéltem a tanárok sértegetéséről, verbális és fizikai erőszakról, mely megnyilvánult velük szemben. Nem véletlenül írok tanárt, mert vannak pedagógusok és vannak tanárok, tanítók, nevelők. A fogalmak részemre mást jelölnek. A pedagógusnak van egy diplomája és munkája, a tanárnak, tanítónak, nevelőnek pedig hivatása.

Miért ne halt volna el a szorgalom, amikor megszűnt értéknek lenni a becsület? Ott, ahol jó iskolát, ahol jó munkahelyet, ahol megbecsülést a pénz nagyságrendisége hozott, pénzt pedig szinte csak tisztességtelen módszerrel lehetett szerezni, nem pedig tudással és szorgalommal, nos, ott már nyomokban sem érték a becsület.

A minap betekintettem néhány kérvénybe, amik a rendszeres nevelési támogatásra szóltak. Túl azon, hogy az ügyintéző az évek óta jellemző évről-évre szaporodó kérelmek számáról beszél, amelyeknél egyre több a tanult, eddigi élete során szorgalommal ténykedő, becsületes szülő. Megszűnt jövedelmek, kényszerű filléres munkák, elszaladó rezsiköltségek, döbbenetes arányú törlesztőrészletek teszik lehetetlenné a gyerekeit tisztességgel felnevelni akarók előtt a lehetőséget.

Magam kisiskolás gyakorló szülőjeként tudom, milyen terhet jelent, ha valóban elő akarjuk teremteni azt, ami szükséges.

Ahol a lakhatás feltételeinek kifizetése után már csak 20-30-50 ezer forint marad a család megélhetésre, ott nem tudja, bármennyire is akarja a szülő az iskolakezdés költségeit kigazdálkodni. A tankönyvek, a füzetek, az iskolaszerek, az iskolai étkezés, az iskolába való eljutás együttesen sok-sok tízezer forintba kerülnek.

Miközben az általános tankötelezettség érvényes és elméletben ingyenes, már egy átlagos jövedelemmel rendelkező családnak is megfizethetetlen. Félreértés ne essék, ez a gond nem mai keletű, csak szakadatlanul és egyre jobban jelen lévő probléma, melyeket segélyekkel, gyermekvédelmi támogatásokkal nem célszerű, nem szabad és nem is emberi kezelni. Egyetlen felelős szülő sincs, aki ne szégyenkezne, hogy segítséget kell kérjen a valaha felelősen és tudatosan vállalt gyermekei iskoláztatásához.

Hallgattam este egy műsort, ahol arról nyilatkozott egy pedagógus, nettó jövedelme alig éri el a százhúszezret. Miközben azt mondom, ez valóban tisztességtelenül kevés, gondolkodóba esem. Hány olyan ember van, aki tanult, szorgalmas, becsületes, jövedelme pedig éppen csak felette van a minimálbérnek, hány olyan ember van, aki diplomásként is nem csak hajlandó, de nagyon akar köztisztasági feladatokat - utcaseprő - ellátni, mert akkor legalább jövedelme lesz, mennyien vannak önhibájukon kívül jövedelem nélkül? Mihez képest kevés az a százhúszezer? Sok állandóan ügyelő orvos százezréhez? A multik alkalmazottjainak a nyolcvanezréhez? Mert a banki és mutyivilág sok százezer – több millióját nem kéne alapul venni, annál inkább vizsgálat tárgyává tenni.

Elgondolkodom azon is, hogy a pedagógus az, akinek legjobban kéne ezek szerint tudni, milyen szívszorongató helyzetbe kerül az a szülő, aki a kívánságlistán szereplő dolgokat nem képes megfizetni.

Emlékszem az én időmre, vagy arra, amikor a családunk tanárai gyakorolták szakmájukat, volt két-három tankönyv, pár füzet, egy tolltartó és némi rajz, technika az általános iskolások alsósainak. Mégis megtanultunk írni, olvasni, számolni, hasznos és hasznosítható tudásra szert tenni. Vagy írjam azt, mi még megtanultunk? A tanároknak nem voltak extrém kívánságai, csak tudásuk, hivatásuk és becsületük. A dolog működött. Ma csak az írás-olvasás elsajátításához is legalább négy-öt könyv és öt-hat munkafüzet az igény. Mégsem tanulnak meg írni-olvasni-értelmezni a gyerekeink, piszkosul drágán nevelünk funkcionális analfabétákat.

Lehet, sokkal jobban együtt tudnának érezni a szülők a tanárokkal, ha valahol visszatérnének tömegével erre a normalitásra és nem dőlnének be a fogyasztói társadalom ostobaságainak, valamint, ha ők is megtanulnának együtt érezni a szülőkkel. Nem utolsó sorban a tanárok megbecsülésének, az egy hajóban evezünk, mentalitás kialakulásának is hasznára válnék.

Végül pedig, valahol be kéne határolni egy, minden alapoktatási intézmény számára kötelezően betartandó normát. Nem csak anyagi szükségletek, de a tanítandó tananyagban is. Akkor végre eltűnnének a szakadékok és átjárhatóvá válnának az iskolák. Mert ma nagyon is jellemző, mond meg, melyik iskolába jársz, megmondom ki leszel.

 

 


 

A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr578336484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2011.09.01. 21:13:05

Ha azt mondod, a pénz vált az egyetlen értékmérővé, és ezért elveszett a becsület, akkor az egész társadalmat lenézed. Ha azt mondod, régen legalább megtanultunk írni-olvasni, míg most baromi drágán funkcionális analfabétákat képzünk, akkor meg tévedsz. A hetvenes-nyolcvanas években öt gyerekből egy - tehát 20% - nem tudta befejezni az általános iskolát 16 éves koráig, és ennél lényegesen magasabb volt a funkcionális analfabéták aránya.

78126 2011.09.01. 21:39:10

Nehéz erre mit mondani, mert ha meg az iskolát hallgatod meg, azt mondja, nekik muszáj az "életre felkészíteniük" a gyerekeket, hisz a szülők felől is hatalmas a nyomás, hogy színvonalas oktatásban részesüljön a gyerekük. Hogy a színvonal és a sokféle munkafüzet, könyv, utazás, csecsebecse nem egyet jelent? - hiszen a világ is ezt sugallja, hogy dehogynem! Mindkét oldalon emberfelettit követel a mai világ.

16338 2011.09.01. 21:39:44

Köszönöm az adatokat Solide, ha megtennéd, elmond, hogy a statisztikai adatokat honnan vetted, megköszönném és elfogadnám.

relatív 2011.09.01. 21:51:10

A téma, melyet felvetettél nagyon összetett okból alakult az általad igen csak leegyszerűsített, a napjainkat feszegető problémává. Alapvetően az ország gazdasági helyzete képezi az oktatásban IS nagyon érzékelhető ellentmondásokat. ( Ez kihat mind a központi oktatás, mind az egyének lehetőségére ) Szerintem a becsület, és a képzés általad vázolt összefüggése nem felelhet meg a társadalmi elvárások, és a személyi igyekezet mai gyakorlatának ( korábban meg pláne nem !, az egyik hsz.-ben említett 'célzás' egy durva vádaskodásnak fogható fel, annak semmiféle statisztikai alapja nincs ! ). Az oktatás - a gazdaság összefüggése mellett - az általános 'elvárás'-ok felől nézve mindig IS a mindenkori 'milyensége' ( nevezetesen annak a való élet elvárásaival való viszonya ) szempontjából került ellentmondó kritika kereszttüzébe. Hangsúlyozottan - a bármilyen szintű oktatásban - az alap-képzés, illetve az alkalmazói konkrét elvárások közti egyensúly, illetve ennek az egyik oldalra való eltolódásának nagysága vált a vita alapjául. Az első esetben egy gondolkodni tudó, az ismeretek továbbgondolására képes, míg a másik esetben a felhasználásra azonnal alkalmas 'munkaerő' képzése a kívánalom. Szerintem egyértelműen az elsőbb említett forma a 'hasznosabb', mert az alkalmazotti kívánalmak az így felkészített oktatottól rendkívül rövid idő alatt várható el, míg a konkrét képzés esetében a továbblépés csak igen nehezen várható el. Ez döntené el egy oktatási rendszer kiépítésének megvalósítását a legkedvezőbben a folyamatosan változó kívánalmak leggyorsabb reagálásához egy oktatási koncepció gyakorlata során. Jelenleg ez nem látható már hosszú ideje az oktatáspolitika változásaiban, annak ellenére, hogy voltak erre irányuló próbálkozások, de valamilyen gát ( általában többféle okkal ) jelentkezése miatt mindig megfeneklettek ezek az elképzelések.

178873 2011.09.01. 22:10:36

Megfogtál! Nagyon régen, az egyetemen tanultuk, emlékezetemre hagyatkozva írtam az arányt. Most megpróbáltam utánanézni, meg is találtam néhány akkori tudományos diákköri dolgozatomat, amiben értelemszerűen forrásmegjelölések is voltak, de pont ez az adat nem szerepel bennük - így inkább visszavonom a kijelentésemet.

60145 2011.09.01. 23:18:12

Most is fontos dolgokról szólsz. (Mellékes, de a bértábla összehasonítása úgy korrekt, havéletlenül nem egy kezdő és egy nyugdíj előtt álló között érzékelteted, hogy valójában ki keres többet vagy kevesebbet Ugyanannyit keres az orvos - hivatalosan!, és a pedagógus is. A pesti szemetes fizetése kivételes - és vonzó a nem is annyira kezdő diplomások számára. Ilyen világban élünk.

156668 2011.09.01. 23:23:05

Az az érdekes, és szerintem annyira magyar dolog, hogy sok pedagógus maga is szülő, tehát iskolás gyermek anyja, esetleg apja. És szülőként olyan gyakorlaton háborog, amelyet pedagógusként maga is követ. Szülőként nem örül a sok marhaságnak, amit az iskola megvetet, tanárként meg nem érti, miért nem hozzák be másnapra a gyerekek a pénzt erre, arra, a jövő héten amarra. Nagyon sok kollégámon figyeltem már meg ezt a kettősséget.

210292 2011.09.02. 00:15:57

Ühümmm! ÉN a Hódmezővásárhelyi Tanyasi Iskolában jártam az eső osztályt .... , az óta tudok ÍRNI-OLVASNI! ..., MA meg az egyetemről jönnek "FUNKCIONÁLIS ANALFABÉTÁK"! A PÉDÁGÓÓGIA az egy Gyerekvigyázó Tudomány! - ilyen foglalkozás, vagy szakma NINCSEN! - DE, ÉS vannak azok A TANÍTÓK, és AZOK A TANÁROK, akik Elhivatottak arra, hogy TANÍTSANAK, példamutatásukkal NEVELJENEK! ..., a Pédágóógusokat pedig MIND LE KELL LŐNI NYÍLVÁNOSAN a Hősök-terén! Harminckét éves lettem én -- meglepetés e költemény csecse becse: ajándék, mellyel meglepem e kávéházi szegleten magam magam. Harminckét évem elszelelt s még havi kétszáz sose telt. Az ám, Hazám! Lehettem volna PÉDÁGÓÓGUS, nem ily töltőtoll koptató szegény legény. De nem lettem, mert Szegeden eltanácsolt az egyetem fura ura. Intelme gyorsan, nyersen ért a "Nincsen apám" versemért, a hont kivont szablyával óvta ellenem. Ideidézi szellemem hevét s nevét: "Ön, amig szóból értek én, nem lesz PÉDÁGÓÓGUS e féltekén" -- gagyog s ragyog. Ha örül Horger Antal úr, hogy költőnk nem nyelvtant tanul, sekély e kéj -- Én egész népemet fogom nem középiskolás fokon PÉDÁ- GÓÓGIZÁLNI! (.... így beszédhibásan, racssolósan dadogva! ) (1937. április 11.)

16338 2011.09.02. 07:51:26

Anemone, talán ott van a gond, hogy ilyen baromságoknak dől be a világ, mármint, hogy a színvonal attól függ, mennyibe kerül, mennyire csillog-villog. Nem csak oktatás területén. Ezért lenne jó, valami szabályozott norma, legalább ott, ahol még tankötelezettség van, bár...lehet nem csak ott.

16338 2011.09.02. 07:58:51

Relatív, tudom, nagyon összetett probléma, tudom, nagyon leegyszerűsítettem. Én nem is tudok konkrét megoldásokat, csak tapogatózom. Leginkább egy gyakorló szülő szemszögéből.

16338 2011.09.02. 08:06:51

Solide, ha lenne is statisztikai adatod, és tényleg úgy lenne, ahogy írtad...annak, mennyire kapnak használható tudást a gyerekek, nem az a fokmérője, befejezték-e az alapképzést. Nem olyan régen voltam valahol, ahol először el kellett olvasni egy egyszerű jogi szöveget, majd aláírni, megértettem. Együtt voltam egy fiatal, két diplomás lánnyal, rengeteget kérdezett és látszott rajta, még a válaszok után sincs tisztában azzal, mit is olvasott el. Ilyen "analfabétizmusra" gondoltam.

15138 2011.09.02. 08:09:50

Tulajdonképpen mennyi az, ami egy kényelmes fizetés ma Mo-on? Solide, mikor én végeztem az egyetemet, az akkori PISA-nak megfelelő felméréseken Magyarország nagyon előkelő helyeken végzett, én úgy emlékszem, hogy Japán után volt, valahol az első háromban. Ettől még a te adatodat is el tudom képzelni, mert arra is emlékszem, hogy már akkor megvoltak ezek a viták, hogy mi legyen: tehetség-képzés, vagy általános, mindenkit nyomó. AKkor inkább arról volt szó, hogy a tehetségesebb gyerekek ott unatkoznak az átlagban, pedig lehetne velük mit kezdeni. De már azt is emlegették, hogy némely gyerek alig tud olvasni. Viszont a rendszerváltás okt. reformja óta én mindenhonnan azt hallom, hogy az érettségi szintje baromi nagyon esett lefelé. Hogy az általunk használt feladatokba már belebuknának. A saját gyerekeim nem tudnak annyit, mint én tudtam az ő korukban, ebben teljesen biztos vagyok. Meg abban is, hogy rengeteg felesleges dolgot tanítanak, miközben fontos dolgokat kihagynak. Hogy az iskola már nem nevel - sztem a közösség már nem az, ami volt. Egy tanár meg ugrálhat az osztály előtt: tekintélye nincs, alulfizetett, stresszes, büntetni nem tud, fegyelmet tartani egyre nehezebben sikerül - mit csináljon? Szülőként szidom a tanárokat, nem szülőként meg sajnálom őket. Egyáltalán, az internet világában meg kellene reformálni az egészet: még mindig a középkori iskolákat követjük, ha belegondolsz, valahol bizarr. Jus, még valami. Mifelénk most robban ki egy nagy vita (hétvégén szavaznak), hogy maradjon az integráció vagy jöjjék vissza a szegregáció: a nehéz eseteket akarják kivenni a nagy halom többi gyerekből.

16338 2011.09.02. 08:10:43

Atlasz, mellékes bár, de valójában a közalkalmazotti és általában a normál cégek bérei, valamint a banki és mutyivilág bérei közt akkora a szakadék, hogy az már elképesztő, erre gondoltam.

15138 2011.09.02. 08:12:30

Az átjárhatóságra valamikor büszkék voltunk... Az, hogy melyik iskolából jössz, megmondom ki vagy, sosem fog változni. Mert mindig lesznek elit iskolák - jó is, hogy lesznek.

16338 2011.09.02. 08:19:09

Propatria, ez a kettősség sokszor van jelen az életünkben. Magam is többször fogalmaztam meg - még a gyermekvédelemben - olyan elvárást a szülővel szemben, amit magam is nehezen tudok megoldani. Valami eszményit akarnánk megvalósítani, de a realitások csak a saját gyakorlatban válnak érzékelhetővé. Őszinte párbeszéddel, nyitottan, partnerként sok minden megoldható lenne.

16338 2011.09.02. 08:21:44

Funyi, igen, valami ilyesmire gondoltam. A nyilvános lelövésen kívül.

178873 2011.09.02. 08:32:27

Jus! Értetterm, hogy mire gondolsz funkcionális analfabétizmuson - és igazad is van. Én csupán annyit akartamm ondani, hogy az a tévedés, hogy ez csupán az elmúlt húsz év hozadéka lenne. Mostmár csakazértis fel fogom túrni a könyvespolcomat, meg a dossziéimat, hogy megőriztem-e valahol az egyetemi jegyzeteimet - de nem is ez a lényeg. Személyes élményem 1984-ből. Dunkeszin, szakmunkásképzőben dolgozott magyar nyelv és irodalom tanárként az egyik ismerősöm, plusz a suli könyvtárosa is volt. Egyik délután meglátogattam, és éppen pótórát tartott két diákjának. Tehát olyanokról volt szó, akik abszolválták az általános iskolát, sőt még - kétségtelenül a leglacsonyabb szinten - tovább is tanultak. 15 évesen az volt a feladatuk, hogy kisgyerekek számára készült, szép nagy betűkkel nyomtatott meséskönyvből olvassanak fel hangosan egy oldalnyi szöveget. Vért izzadtak, mire sikerült. Ami alapvetően azért volt elborzasztó, mert az iskolában az információk, tudnivalók 90 százalékát - hacsak nem az órán jegyezték meg, amit a tanár mondott - szöveges formában, könyvekből kellett volna elsajátítani. Ugyanebben az időben én egy jó hírű közgazdasági szakközépiskolában helyettesítettem szülési szabadságon lévő egykori csoporttársnőmet. Valamivel jobb volt a helyzet, de amikor azt kértem az Odüsszeusz kapcsán, hogy ugyan néhány saját szóban foglalnák össze, adott felolvasott szakaszban mi történt, akkor vége volt a világnak.

78126 2011.09.02. 08:34:29

Szabályzást Dániában láttam először több évtized után. Pl.egységes áron adták minden üzletben a tejterméket, és nem volt csak 2-3 féle tejföl, tudod, a 3,60-as. :) Ugyanez minden másban is. Mit mondjak, ambivalens érzéseket keltett bennem. Lehet ez is egy út a nagy választék, a felfújt bőség helyett. Kérdés, hányan haladnak errefelé?

16338 2011.09.02. 08:34:39

Nefi, én az állami alapképzésről beszéltem. Nincs gond azzal, hogy vannak fizetős elit-iskolák. Az sem baj, sőt jó, hogy a tehetségesebb gyerekeket próbálják kiemelni. A szegregáció-integráció témakörről már írtam tavaly, kaptam is érte hideget-meleget!! Azzal, hogy rengeteg felesleges dolgot tanulnak a gyerekek egyetértek. Talán ott van a baj, hogy nagyon el van kapkodva az alapok megtanítása, az olvasás-írás-szövegértés az alapja mindennek, erre sokkal több időt kéne fordítani, nem pár hónap alatt túlesni rajta, mert ha ez a hármas működik, és nagyon jól működik, akkor a tanárnak már csak segítséget kell adni a tanuláshoz, nem pedig megtanítani.

16338 2011.09.02. 08:42:56

Solide, igen, jellemző a példád. Nefinek írtam, szerintem nagyon el van kapkodva és nagyon kevés idő van az olvasás-írás-szövegértésre. Ehhez rendkívül kevés pár hónap. Lezavarják szeptembertől decemberig, amit régen két év alatt tettek rutinszerűvé. Van néhány európai ország, ahol az első két évet ma is csak erre szánják. Olvasás, írás, fogalmazás, számtan. Kész, semmi több...délután sport, ének, rajzolás, természetismeret kirándulásokkal. Jó dolognak tartom.

178873 2011.09.02. 08:43:46

Kedves Nefelejcs! Iszonyatos régi probléma ez. A hetvenes-nyolcvanas években nagyon elterjedt volt, sokat idézték azt a kijelentést, hogy az iskolarendszer megújításában úgy járunk el, mintha a legelső repülőgépet szeretnénk addig toldozgatni-foldozgatni, míg űrrepülő nem lesz belőle. Ha belegondolsz, az ókorban és a középkorban egész más szisztémára épült az oktatás, más is volt a feladata. Rengeteg mai értelemben vett funkcióját a családi közösségek, a céhek, a mesterképzés biztosította. Aztán a polgári társadalmak térnyerésével, az ipari és technikai fejlődéssel párhuzamosan megjelent a politikai, gazdasái igény az általános és kötelező iskoláztatásra. Ennek tartalmi keretei természetesen változtak, de gyakorlati alapjai lényegileg nem. Miközben elég sokan azt mondják, hogy a minket körülvevő világ olyan módon alakult át, hogy az információ és tudás átadására is új utakat kellene találni - de ezeket még senki nem találta meg.

16338 2011.09.02. 08:49:41

Anemone, ezt a szabályzást a kötelező és alap dolgokra értettem. (Az átkosban árszakértő ff. képzettséget is szereztem, volt ám, amit megtartottam volna...nem volt csak néhány fix áras termék, a többi árat el lehetett téríteni, viszont máshol kompenzálni lehetett, vagy kellett.)

15138 2011.09.02. 09:32:12

19-re Én is az ingyenes képzésről beszéltem: még a szoc-ról volt szó a tehetségek kiemelésével. A most iskolák a PISAban is az állami, ingyenes oktatást mérik. Szomorúan közlöm, hogy az én gyerekeimet két év alatt tanították írni olvasni. Közben játszottak, erdőn-berdőn kóricáltak, füvet számoltak. Nagyon szeretnek iskolába járni. De alig tudják a felét annak, amit kéne. Ez valami generációs baj, minden országban észreveszik, és nem a gyerekek hülyébbek, valami baj az oktatással van. Khm. A tanárok oktatását is értem ez alatt. :) Nem mondtátok, mennyi lenne egy rendes fizu... Solide, az új tanításra vannak azért próbálkozások, ha Montessori, Waldorf iskolákra gondolsz, vagy hogy újra és újra előjön az az igény, hogy képesség szerint válasszuk szét a gyerekeket, vagy hogy dobjuk ki az alaptantervet és csináljunk egy másikat, az e-learning terjedése - ezeket én mind próbálkozásnak tartom. A piac meg megmondja, hogy melyik iskolából lesz elit-iskola, mert ugyebár az a vége, hogy annak a gyereknek lesz-e állása. Ha eleve reménytelen, mi a bánatnak tanuljon? (ezt mondják ui. - meg is értem őket) Mi még úgy voltunk szorgalmasak, hogy volt értelme. Jaj, de fáj ez a téma két kamasz-gyerekkel...

210292 2011.09.02. 10:35:21

Nem tudom, - nincs gyerekem .... - De azt gondolom, hogy az első négy évben "AZ ALAPOKRA" kell -ene megtanítani a gyereket, - DE NAGYON! ..., mert ha az elején ELRONTOTTAD, - nem, vagy hiányosan tanul meg Írni-Olvasni-Számolni - akkor örökre elrontottad! .... egy egész emberéletet elrontonttál! --------------------------------- ..., Ma senki nem ellenőrzi a Pédágógusok munkáját, teljesítményét, nem ellenőrzik a pályaalkalmasságukat, nincs egy egységes és számonkérhető követelmény ... - Ahány ház, annyi szokás módjára - a liberalizmus nevében - széthórdták az oktatási rendszert! Igenis vissza kell állítani az álltalános iskola állami ellenőrzését, s fel kell állítani egy alapkövetelményt. ..., aztán meg csak azokat a szakokat- , szakmákat kell az államnak támogatni, amire az államnak-társadalomnak szüksége van! ...., a többit nem! ..., satöbbi ....

178873 2011.09.02. 10:42:32

24. Nyifu1 Funyi! Te most meg tudod mondani, hogy hat év múlva milyen szakmákra, milyen szakirányokra, milyen nagyságrendekben lesz szüksége a gazdaságnak? Továbbmegyek, ha a nyolcadik általános után már szelektálni akarnak, akkor ez az időtartam, amivel előre kell kalkulálni 10 évre nő.

210292 2011.09.02. 10:44:57

23. Nefelejcs 2011. 09. 02. 9:32 ..., annyira azért NEM KELL sajnálni a pédágógusokat, - mert azért a nemzetgazdasági átlagfizetést azért megkapják, és még egy csomó PÉDÁGÓÓGUS JUTTATÁST( három hónap szabadság, utazási-vásárlási-BANK kedvezmények és még száz féle IZÉ)! ..., persze mindenki szeretne több, v. dupla-tripla fizetést! - mennyivel jobb volna má! :))!

210292 2011.09.02. 10:48:52

25. solide ÉN NEM! ..., - De azoknak, akik a közép, és hosszútávú nemzetgazdasági tervezéseket végzik, azoknak meg kellene tudni mondani! Ez, ... EZ IS lenne a dolguk! ..... (miniszterelököktől függetlenül) :))) ! .., persze ÉN ehhez sem értek ...

15138 2011.09.02. 11:00:43

Nem a fizu miatt sajnálom őket, azt mindenki tudja előre, még a pályaválasztás környékén. Azt sajnálom, hogy nincs már tekintélyük, nincsenek eszközeik. Minket annak idején, ha csak megemlítették az igazgatói irodát, már el tudtak csitítani. Ma már csak ránt egyet a vállán egy gyerek, ha igazgatóival fenyegetik, vagy kap egy beírást. Most mit tehet egy tanár egy olyan gyerekkel, aki zavarja az órát?

210292 2011.09.02. 11:05:47

28. Nefelejcs 2011. 09. 02. 11:00 .., ezt ÉN sem értem! El SEM TUDTUK VOLNA KÉPZELNI, hogy igazotlanul hiányozzunk, ...!! - Ma meg azért harcolnak a liberálisok, hogy 50 óráig gyerekjog legyen az igazolatlan hiányzás?????!!!! Eszement világ!

210292 2011.09.02. 11:05:59

28. Nefelejcs 2011. 09. 02. 11:00 .., ezt ÉN sem értem! El SEM TUDTUK VOLNA KÉPZELNI, hogy igazotlanul hiányozzunk, ...!! - Ma meg azért harcolnak a liberálisok, hogy 50 óráig gyerekjog legyen az igazolatlan hiányzás?????!!!! Eszement világ!

210292 2011.09.02. 11:06:01

28. Nefelejcs 2011. 09. 02. 11:00 .., ezt ÉN sem értem! El SEM TUDTUK VOLNA KÉPZELNI, hogy igazotlanul hiányozzunk, ...!! - Ma meg azért harcolnak a liberálisok, hogy 50 óráig gyerekjog legyen az igazolatlan hiányzás?????!!!! Eszement világ!

210292 2011.09.02. 11:06:23

28. Nefelejcs 2011. 09. 02. 11:00 .., ezt ÉN sem értem! El SEM TUDTUK VOLNA KÉPZELNI, hogy igazotlanul hiányozzunk, ...!! - Ma meg azért harcolnak a liberálisok, hogy 50 óráig gyerekjog legyen az igazolatlan hiányzás?????!!!! Eszement világ!

210292 2011.09.02. 11:06:32

28. Nefelejcs 2011. 09. 02. 11:00 .., ezt ÉN sem értem! El SEM TUDTUK VOLNA KÉPZELNI, hogy igazotlanul hiányozzunk, ...!! - Ma meg azért harcolnak a liberálisok, hogy 50 óráig gyerekjog legyen az igazolatlan hiányzás?????!!!! Eszement világ!

210292 2011.09.02. 11:06:36

28. Nefelejcs 2011. 09. 02. 11:00 .., ezt ÉN sem értem! El SEM TUDTUK VOLNA KÉPZELNI, hogy igazotlanul hiányozzunk, ...!! - Ma meg azért harcolnak a liberálisok, hogy 50 óráig gyerekjog legyen az igazolatlan hiányzás?????!!!! Eszement világ!

210292 2011.09.02. 11:06:38

28. Nefelejcs 2011. 09. 02. 11:00 .., ezt ÉN sem értem! El SEM TUDTUK VOLNA KÉPZELNI, hogy igazotlanul hiányozzunk, ...!! - Ma meg azért harcolnak a liberálisok, hogy 50 óráig gyerekjog legyen az igazolatlan hiányzás?????!!!! Eszement világ!

178873 2011.09.02. 11:08:36

27. Nyifu1 Persze, sok dologban igazad van. De nagyon összetett dolog ez. Megkérdezel 3 közgazdászt - és 5 különféle prognózist kapsz. Világszerte - nem magyar jelenségről van szó. A következő példákban szándékosan sarkítani fogok. Tegyük fel, idejön egy multi - kb két év múlva lesz kész a gyára, amiben készételeket akar előállítani. Megígéri, hogy a magyar mezőgazdaság termékeit fogja feldolgozni. Meg munkahelyeket teremt. Szüksége van 40 jól képzett élelmiszeripari mérnökre. Nosza támogassuk meg a képzést. Na de, kit vegyenek fel a támogatott élemiszeripari képzésre? Szóval, mire ez az egész iskolarendszeren végigmegy, eltelik kb húsz év, hogy rendelkezésre álljon 40 jól képzett élelmiszeripari mérnök. De közben a multi a.) csődbe ment, b.) Kínába ment c.) megváltoztatta az új fejlesztéseknek köszönhetően a technikát, d.) adott pillanatban regnáló kormány olyan extra adót vetett ki rá, ami miatt leépít. A c eset az egyetlen, ahol a ényleg jól képzett szakember át tud állni, a többiben mi lesz az államilag támogatott képzésben részesült szakemberekkel? Még jobban sarkítok. Nem csak szakemberre van szükség, hanem olyanra is, aki tanítja. Mondjuk van két szak az egyik a vattacukor készítés, a másik a mézeskalács sütés. Mindkettőn van öt-öt tanár és egy tanár maximum 10 diákot tud megfelelően oktatni. De államilag felmérik, hogy az emberek most inkább mézeskalácsra vágynak, ezért megtartják az öt mézeskalács tanárt, de a vattacukrosokból hármat leépítenek, tehát az ötven diákból is csak húsz marad. Tíz-húsz év múlva az emberek azt mondják, a mézeskalács mellett az eddiginél kicsit több vattacukrot is enénk. Tehát húsz diák helyett harmincat is lehetne finanszírozni - de nincs tanár csak húszra. Mivel a kereslet megnőtt, akik megtanulták a vattacukorkészítést, inkább a gyártásban maradnak, mert ott alig győzik a forgalmat, tehát magasabb a bevételük, mint az oktatásban. Szóval újólag, persze, hogy bele lehet kötni a példáimba, csak azt akartam éreztetni, hogy nagyon bonyolult dolog egy SZERVEZET-be belenyúlni, mert nem csak az a hatás következik be, amit Te kívánsz, hanm még egy csomó más is, ezért kellene előre modellezni, kiszámítani sok-sok mindent.

210292 2011.09.02. 11:13:05

36. solide 2011. 09. 02. 11:08 Értem ÉN! - Értem! ..., csak azt akartam mondani, hogy valakinek "Kézben kellene tartani" a dolgokat, mert most ebek harmincadján van minden .... , szétszaladtak a lovak ...

15138 2011.09.02. 12:23:10

Ja, megdöbbentő, hogy az igazolatlan órákkal sem tudnak mit kezdeni. De tényleg nem csak magyar jelenség: tavaly hangos volt a fr. sajtó egy történettől (igaz!), hogy x. város iskolája 10 ezer eurót oszt szét abban az osztályban, ahol a legkevesebb a hiányzás. És akkor ingyenes középiskoláról volt szó, amit adóból tart fenn az önkormányzat. Gondolhatod, ott is kiakadt pár ember. Mi lesz, fizetni fogunk, hogy eljárjanak iskolába? Mikor még a mi szüleink gyakran egy cipőt váltottak, hogy mehessenek, a családban? Más. Az sem tett jót az iskolának (és még ezer más dolognak), hogy boldog-boldogtalan, minket is beleértve, beleszólhat. Régebben nem akartad megmondani a tanárnak, hogy tanítson, az orvosnak, hogy milyen gyógyszert írjon fel, a festő helyett nem festettél, mindenkinek megvolt az a dolga, amihez a legjobban értett. Most meg mindenki mindent jobban tud. (Nefelejcs is)

178873 2011.09.02. 12:31:15

38. Nefelejcs Nefi! Régebben egy meghatározó politikai, gazdasági környezetben éltél, mindenki azt képviselte, az iskola is. Régebben egy orvos volt a faluban, kisvárosban. Családorvos - ismerte és kezelte a helyieket hosszú generációk óta, hiszen nagyon mozgás sem volt az adott településen. Megbíztál benne, mert mit is tehettél volna mást. Most van egy orvos, van egy csontkovács, egy természetgyógyász, egy kínai orvos - meg az internet, ahol mindenről leírják, hogy miért jó és miért nem jó. Szó szerint mindenről mindent, tehát, amiről valaki leírta, hogy jó, arról valaki más leírja, hogy na ennél nagyobb baromságot el se lehet képzelni. Két lehetőséged van - vagy kiválasztasz egy szerelőt, orvost, politikust, és megbízol benne, vagy mindenhez értesz és a különféle információkból a saját értékrendszered mentén felvállalod a döntést.

210292 2011.09.02. 12:32:27

38. Nefelejcs 2011. 09. 02. 12:23 No látod! ..., Én is ezért szeretlek, mert "Olyan Okos Kislány vagy" ..... :)))!

210292 2011.09.02. 12:41:14

39. solide ..., minden bajunknak "A BIZALMI VÁLSÁG" az oka! - a többi ebből következik! Mindennek van határa, az emancipációnak, a demokráciának és a liberalizmusnak IS, .... tán még a Világegyetemnek is, - DE mindennek megvannak a szabályai! ?! :))) !

15138 2011.09.02. 14:18:42

39-re Na, ez hiányzik most nekem. Hogy egyfélét beszéljenek. Bizonyos területeken még el is tudom viselni az alternatív magyarázatokat, más helyeken (mikor kijelentik, hogy nincs állítmány, vagy a francia visszaható igéket négy könyv négyféleképpen magyarázza) meg beleőszülök és visszasírom az állami cenzúrát vagy egységes álláspontot. Amúgy meg a gyerek nem hülye - mikor azzal jön haza, hogy de a tanár volt a hülye, akkor rá kell jönnöm, hogy valószínű, én hülyéztem le elöször azt a tanárt. 40-re :) Én meg a jó szívedért szeretlek. A bizalmi válság nagyon jó szó erre. Nem is tudom, mi a nagyobb baj, ha megbízok emberekben, vagy ha nem. :(

10417 2011.09.02. 19:38:13

1960-as, 1970-es adatokat most nem tudok előbányászni, de tudok 1980-ra és 1990-re vonatkozó adatokat. 1980-ban a tanköteles korú népesség létszáma 1412994 fő volt, ebből 1258588 fő iskolai végzettsége életkorának megfelelő volt, nem felelt meg (az életkora szerint "elvárt" végzettségtől elmaradt) 1 osztállyal 99088, 2 osztállyal 29859, 3 vagy ennél több osztállyal 25459 fő. Ugyanezek az adatok 1990-ből: tanköteles korú népesség: 1622989 életkorának megfelelő végzettségű: 1372480 1 osztállyal kevesebbet végzett: 171214 2 osztállyal kevesebbet végzett: 46881 3 vagy ennél több osztállyal kevesebbet végzett: 15909

10417 2011.09.02. 19:41:54

Forrás: 1990. évi népszámlálás, 27. kötet, Demográfiai adatok I. 45. oldal - KSH

10417 2011.09.02. 19:45:35

1980-ban a koruknak nem megfelelő végzettségűek részaránya 11 százalék, 1990-ben 15 százalék

15138 2011.09.03. 09:52:19

Négy szàzalék különbség már sok?

10417 2011.09.03. 15:21:54

Nem 4 százalék az, hanem 4 százalékpont. Nem, nem sok, pláne, hogy később ennek a 11 illetve 15 százalékos hányadnak egy része mégis befejezi az általános iskolát. Mutatok más adatokat. A 15-19 éves korúakból legalább általános iskola 8. osztály végzettségű: (ebben benne van az is, aki már középfokú iskolai végzettséget is szerzett 19 éves korára - a maradék viszont - ami a 100 százalékból hiányzik - nem végezte el a 8 osztályt) 1960-ban: 69,6 százalék 1970-ben: 88,7 százalék 1980-ben: 93,1 százalék 1990-ben: 93,0 százalék 2001-ben: 92,7 százalék Tehát az alapfokú iskolázottság tekintetében gyakorlatilag 1980 óta vagyunk ezen a szinten. (Frissebb adatom majd a népszámlálás után lesz...)

10417 2011.09.03. 15:26:56

Hatvan és hetven között volt egy nagy ugrás - feltehetően annak is köszönhető, hogy 1961-ben emelték fel a tankötelezettség felső határát 16 évre, innentől kezdve nem lehetett 14 éves korban akár 5-6 elvégzett osztállyal felállni az iskolapadból.

16338 2011.09.03. 16:22:12

KapitányG, akkor - ha jól értelmezem a statisztikai mutatókat - ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden variálás és reform(?) gyakorlatilag semmit nem ért az alapoktatásban, annak tükrében hányan fejezik be az általános iskolát? Ha ehhez még hozzáveszem a PISA felméréseket, amik nagyon sokáig egyre elkeserítőbbek voltak - úgy emlékszem, az utolsónál volt egy kis javulás, de lehet tévedek - akkor valamit nagyon pocsékul csinálunk az elmúlt húszon évben. Vagy rosszul értelmezném? Egyik ált.isk. igazgató ismerősöm mondta, ha végre nem találnának ki mindig újabb és újabb dolgokat, ha az oktatási koncepció - folyománya a mindig új törvény is - változatlan lenne, még akkor is eredményesebben tudnának dolgozni, ha az a koncepció rossz.

10417 2011.09.03. 17:23:10

Azt gondolom, abban tökéletesen igaza van igazgató ismerősödnek, hogy nem tesz jót az állandóan változó "oktatási koncepció" és az állandóan változó oktatási rendszer. Nem tudom, mikor kezdett el romlani, de arra határozottan emlékszem, hogy amikor az én gyerekeim általános iskolába kerültek (a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején), már akkor is nagyon sok mindenen megdöbbentem. Azon például, ahogy tanították őket írni-olvasni-számolni. És hogy az alsó tagozat tele van képesítés nélküli tanítókkal. Aztán, ahogy haladtak előre, még több mindenen. Hogy tesztlapokkal intézik el a számonkérést, nem követelik meg, hogy szóban értelmesen, összefüggően tudják elmondani, amit megtanultak. Az állandóan változó tankönyveken - a kisebbik véletlenül sem ugyanazokból a tankönyvekből tanult (ugyanabban az iskolában), mint a nagyobb.
süti beállítások módosítása