jus archiv

jus archiv

Riposa in pace

2010. szeptember 19. - jus blogja

szerettem...szeretem

 

Már gyerekkoromban is szerettem a temetőket.

Fiatal felnőttként gyakran kimentem abba, ami az akkori lakhelyemhez közel esett, ahány sír, annyi elképzelt történet, annyi sors, annyi öröm és bánat, annyi minden, amit magamban megéltem.

Később ráébredtem, igaz ez a temetőkre is, ahány temető, annyiféle amit mesél. Nem csak a sírok, a temetők is beszédesek, ha meg akarok ismerni egy helyet, bejárom a temetőjét. Elmondanak mindent, csak figyelni kell és ösztönösnek maradni, befogadni azt, amit nyújtanak felém.

Sokan morbidnak, sőt gyalázatosnak tartották ezt a szenvedélyes temetőjárásomat, mondván, itt azért nyugszanak a halottak, hogy a túlélőiknek legyen hol látogatni és megsiratni őket.

Én a halottaimat magamba építem, és egy idő után már nem siratom őket, amikor elérem, bennem éljenek tovább, amikor részeimmé válnak, vége a gyásznak. Nem tudok tovább sírni, elfogadom, természetes folyamatnak tekintem még azt is, ami a természetes törvényeknek ellentmond, hiszen a sors akaratát nem lehet megérteni. Csak utólag válik logikussá.

Nem szeretném a halottaimat eltemetni, aki tőlem függő, és életében nem adott ellentétes instrukciót, azt nem temetném el. Mint ahogy volt is rá példa, nem tettem. Hamvai ott lettek szétszórva, ami hozzá, az ő életbeli lényéhez legközelebb álltak.

Én nem siratni és nem emlékezni járok a temetőbe, gondolatokat, érzéseket keresek régmúlt korokról, emberi sorsokról, szokásokról, a személyes, a közösségi, nemzeti tragédiák megéléséről, azok feldolgozásának módjáról és sikereiről. A temető egy olyan könyv, ahol csak képek vannak, impulzusok, melyek alapján a betűk vetése, a történet megírása a szemlélő feladata saját személyiségén keresztül.

Csütörtökön ezt a csodát fedeztem fel.

 


hívogat

Bárhol járok invitál, hívogat, gyere be, nézz és láss!

 


síremlék

Megérint, közelebbre csábít.

 


felirat

Itt mindig van virág, pedig az utolsó halottjukat 73 éve temették ide.

 


érdekes

A családfő középen, jobbra a férfiak, balra a nők.

 


elhagyatott

1898-ban állított síremlék, 1942 óta nem temettek ide, nem látogatják, lassan belepi a moha.

 


felújított

Több, mint hat évtizede nincs új halottja, mégis tizenöt éve felújították a középső részét.

 


az előző felirata

Antonio 20 évet, Gian Paolo 2 évet élt.

 


Maria 91 évet élt

Giovanni és Maria családi síremlékén jobbra vannak a nők, balra a férfiak.

 


titok

Titok övezi ezt a szépséget, nincsenek feliratok, szabad asszociáció birodalma.

 


75 év

1935-ben Francescot temették ide utoljára.

 


sokáig halott nélkül állt

Pietro Paliaga család sírhelye, az 1800-as évek második felében állították.


Pietro Palagia feliratai

Pietro Palagia halottainak felsorolása egyik táblán...


felirat a másik táblán

...és a másikon. A sírhely több mint fél évszázadot üresen állt, az első halottat 1936-ban temette ide a Paliaga család.

 


és a mai szokások

Új korok, új síremlékek, új szokások...nekem a régiek többet mondanak.


A temető legérdekesebb meséje, hogy dacára a véltnek, nem Olaszországban találtam rá erre a gyöngyszemre.

 

( Elnézést a fotók minősége nem tökéletes, de nem igazán lelkesedett a temető gondnoka a fényképezésemért, így a gyorsaság a minőség rovására ment.)

 


A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr628336706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vasgereben 2010.09.19. 18:19:25

na látod, ebben is egyetértünk! Számomra is az idegen városok/települések jobb megismerését jelentik a temetők! S én is az emlékeim közt őrzöm a szeretteimet, elhunyt ismerőseimet.

60145 2010.09.19. 18:46:58

Nem mindig vagyunk képesek az evilágin túlit fogodzó nélkül megragadni. Aki nem múlt el belülről, ahhoz nem elmegy, hanem odafordul az ember.

16338 2010.09.19. 18:48:50

Gereben, úgy látszik, ez ma ilyen nap, már kapusznyikánál is teljes volt az egyetértésünk. Csak azt nem tudom, sokan miért borzadnak el, hogy szeretem a temetőket, mit nem lehet azon megérteni, mennyit tudnak mesélni? Gyakran beszédesebbek az élőknél is.

16338 2010.09.19. 18:53:43

Atlasz, ha valaki fontos volt számomra, az soha nem múlik el belűről, nekem a részemmé válnak ők, még odafordulnom sem kell, benne vannak ők minden mozdulatomban, szavamban, gondolatomban, általuk is vagyok, aki vagyok. Azt gondolom, nekem ez a fogodzó. Természetesen mindenki máshogy viszonyul hozzá, bár hasonlóságok vannak.

23353 2010.09.19. 19:23:35

Elveztem a bloggodat. En is szeretek utazasaim alatt temetokbe ellatogatni. Legutoljara a Velencei temetoben voltunk. De emlitesre melto a New Orleansi, Buenos Airesi temetok. Nem is emlitve az ismertebb Parizsi, Londoni temetoket.

Vasgereben 2010.09.19. 19:29:28

jus, én szeretem a temetőket, a hangulatukat, de nem szeretem a temetéseket, a sirást-rivást, gyakran álgyászt és a halott kultuszt! Szerintem az utóbbi azonos eredetű azzal, amit az öregkorukra megtért vallásosokra szoktak mondani: azt tartja, hogy ha nincs isten és hisz benne, abból semmi baja nem származhat, de ha van és nem hisz...... az óvatos duhajok beakarják biztositani túlvilági életüket.

16338 2010.09.19. 19:41:54

Little, örömöm, hogy élvezted. Ahol csak tehetem én is órákat töltök bennük, igaz, ez most egy 800 fős kisváros temetője, nem is a kultúrális értéke, hanem a hangulata, a múlt és jelen megértése miatt volt fontos.

16338 2010.09.19. 19:49:23

Gereben, ezzel én is így vagyok, nem is járok temetésekre. Mikor utoljára voltam, egy hét éves kislányén, a nagymama a földhöz dobálta magát, tépte a haját és ordított, jaj Mónikánk, miért hagytál itt minket, aztán valaki szólt neki, nem a Mónika, hanem a Kata halt meg, a nagymama egy pillanatra megrázta magát, ja, tényleg, mondta és folytatta a műsort, a halott gyerek nevével. A halottak napja a másik, amit borzadállyal figyelek, ha az élőknek jutna ennyi figyelem...!!!! Nekem a dédnagyapám hagyta a fia örökségrészét az egyházra, pedig addig templomba sem járt, mondván, ezzel kompenzál és biztos, ami biztos. Nevetséges.

12318 2010.09.19. 20:04:35

jus, egyetértek!!

78126 2010.09.19. 20:11:49

Temetőkkel, múlttal, "beépítéssel" én is így vagyok, mint Te! A vidéki, főleg domb vagy hegyoldalban meghúzódó temetőknek egészen különleges hangulatuk van. Temetésre eljárok, mert azt gondolom, aki ott megjelenik, a szeretetét, tiszteletét fejezi ki, jelképesen osztozik a hozzátartozók gyászában. Akadt már olyan, aki "nagyon örült", hogy megjelentünk az ő édesanyja temetésén, mert előző nap temettük apósomat.

Vasgereben 2010.09.19. 20:27:14

persze, attól mert nem szeretek, olyan temetésekre elmegyek, ahonnan nem illene hiányozni! De elhunyt szeretteimet, ismerőseimet úgy tekintem, hogy olyan helyre utaztak, ahol nem érem el őket, de vannak. S ha valami érdekesebb történik velem, elképzelem, hogy mit is szólnának hozzá......a lelkemben, az emlékeimben vannak számomra s nem egy sírban! s nem is siratom őket, hiszen mindig velem vannak és maradnak! Még ha nem is gondolok folyvást rájuk.

16338 2010.09.19. 20:55:42

Funyi, köszönöm!

16338 2010.09.19. 20:56:26

Trixi, néha nem is gondolná az ember, hogy sokan gondolkodnak hasonlóan.

16338 2010.09.19. 20:59:54

Anemone, a hazai temetők is fantasztikusak, de idegen országokban még érdekesebbek. Mondjuk nekem még nem volt olyan megfigyelésem, hogy a domboldaliak mások, de majd ráfókuszálok. Én kihagyom a temetéseket, már ismernek, nincs belőle sértődés, nem tartom normálisnak, esetleg, ha csendben, halkan, csak a legközelebbi hozzátartozók vannak jelen. De én azt sem preferálom.

52511 2010.09.19. 21:14:00

.., régen, gyerekkromban 5-8 minden ősszel az iskolával egy hétig kijártunk a temetőbe gesztenyét szedni a gyógyszergyárnak. - aztán amikor 22 éve meghalt Apám, azután majd hetente: .. , anyám meglátott két rózsát, s mondta, gyere fiam vigyük ki apád sírjára ..., majd mindig vele mentem. / nincs messze / Amikor anyám meghalt hat éve, évekig már csak magam is sokszor virág-temető. - és aztán egyre ritkábban! - Most már nem akarok, két éve nem is voltam. ..., kéne, de nem akarok! ... ?!

Vasgereben 2010.09.19. 21:23:31

Funyi, érthető! ha vallásos lenél, hihetnéd, hogy szereteid a menyekben vannak. De ha nem hiszed, akkor rádöbbensz újra és újra, hogy a sírban vannak! A nem hivőnek a szivében kell legyenek, nem a sírban vagy a menyekben/pokolban!

16338 2010.09.19. 21:27:20

Gereben, én az illem felé helyezem az őszinteséget, bár meg kell mondjam, a közvetlen hozzátartozóim harminc éves koromra meghaltak, vagy még most is élnek, egyedül kilenc éve a kisfiam, aki meghalt, na, hát őt képtelen lettem volna egy sírba temetni, hát bizony, akkor hónapokig sírva aludtam el, alig vártam egyedül legyek és zokogjak, addig tartott, hogy részemmé tudjam tenni. Ma már könnyű, ma már valóban olyan, mintha lenne, de nem testi valójában. Érdekes dolgok ezek.

60145 2010.09.19. 21:29:04

Jus, én az élőhöz is odafordulok, ha azt akarom, hogy együtt legyünk. Vele, azzal az eggyel. Domboldalra azért nyitottak temetőket, mert sem az áradás, sem a talajvíz nem önti el őket. Vidám temetőről jön néha pps, Romániában van ilyen. Edgar Lee Masters: A Spoon River-i holtak - Gergely Ágnes fordításában - kedves könyvem.

16338 2010.09.19. 21:33:22

Funyi, a sírban nem ők vannak, csak egy testmaradvány, amiben laktak. Akik benne laktak, akiket szerettél, már benned élnek tovább. Amíg csak élsz, veled lesznek.

Vasgereben 2010.09.19. 21:34:41

Jártam a szaploncai temetőben (Máramarosban). Vidámnak attól vidám, hogy humoros versikék vannak ráfestre/befaragva a fejfákba/sirkövekbe. Ezek a többé/kevébé sikerült füzfapoéta alkotások az elhúnytra vonatkoznak. De főleg a helyeik számára érthetők az utalások.

16338 2010.09.19. 21:39:46

Atlasz, ott legbelül sok mindent megengedhet magának az ember, az odafordulást is, gondolatban. Aztán vannak szerencsés helyzeteket és kapcsolódások, amikor a valóságban is. A könyvet nem olvastam, pótolni fogom, köszönöm. Érdekes a halottakhoz való viszony ( és iszony) kultúrája, annyi változata van...

16338 2010.09.19. 22:07:20

Itt a saját törölt hozzászólásom volt. Okafogyottá vált.

13149 2010.09.19. 22:19:11

Ha egy idegen településre, akár egy kis faluba tévedsz, az első a temető, a második a kocsma, ahol ha nem is mindent, de sokat megtudhatsz az ott élőkről.

16338 2010.09.19. 22:41:54

Erlauer, a temető és a kocsma őszinte.

52511 2010.09.20. 07:46:59

.., ÉN ha külföldre megyek, akkor első a kocsma, közért - ABC, piac.

16338 2010.09.20. 09:05:32

Funyi, sok helyen már szinte lehetetlen kocsmát találni! Pedig milyen hangulatuk volt!

52511 2010.09.20. 09:22:17

Igen, főleg a frekventált belvárosokban, de ha veszi a fáradságot az ember fia-lánya, s egy kicsit odébb megy ... , akkor ott már jobban látszik a valóság ..

16338 2010.09.20. 09:40:39

Funyi, a 88-tól vagy öt-hat évig sokat jártam Görögországba, na, volt is döbbenet, amikor beléptem a hegyi falvak kiskocsmáiba!!! Rajtam kívül nő oda csak zárás után ment - takarítani. Az idegenforgalomnak szánt belvárosoknak is van hangulata, de nem ismersz meg semmit a népből általuk.

52511 2010.09.20. 11:10:41

29. jus Naugye! ... :))
süti beállítások módosítása