jus archiv

jus archiv

A sajtó manipulációjának fogságában

2010. december 23. - jus blogja

újra, kiegészítésekkel frissítve

 

Egy sztrájk, amiről írtam nemrégiben, és annak a sajtó általi tálalása, azaz a manipulálás magasiskolája.

A spanyolországi reptéri dolgozók sztrájkja egy dolog miatt robbant ki, mégpedig azért, mert a repterek és azokat kiszolgáló állami cégeket a spanyol kormány privatizálni akarta. Arról – remélem – nem kell már meggyőzni senkit, milyen hozománya van annak, ha stratégiailag létfontosságú tulajdon kerül privatizálásra.

Nézzünk körül hazánkban, hová vezetett a meggondolatlan privatizálás, elvesztettük a gyártási kapacitásainkat, a piacainkat, az iparunkat és mezőgazdaságunkat, új érték előállításra alkalmatlanná tettük magunkat, miközben az életszínvonalat emelni kellett, tehát ahogy elfolyt a privatizációs bevétel – és most nem akarok arra kitérni, hány zseb lett megtömve általa – hitelekhez, kölcsönökhöz kellett nyúlni. A hiteleket vissza kell fizetni, amit csak úgy lehet, új értéket állítunk elő, és azt értékesítjük, ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor a hitelek visszafizetésére csak újabb hitelek – és egyre rosszabb konstrukciókkal – felvételével nyílik lehetőség, erre kapacitálnak bennünket jelenleg, vagy értékesíteni kell a még meglévő stratégiai fontosságú tulajdonunkat, és nincstelen, kiszolgáltatott földönfutó rabszolgákká válunk. Nálunk már csak a föld és a víz maradt. A kérdés adott, megpróbálunk ezekből gazdálkodni és vérrel-verejtékkel új értéket előállítani, azt értékesíteni, vagy újabb hitelekkel tömködjük a régit, illetve/végül eladjuk az utolsó vagyonunkat is. A vázoltak szerint lehet gondolkodni.

Térjünk vissza a spanyolokhoz. A spanyol repterek nem csak európai, de világviszonylatban is stratégiai fontosságúak, egyike a spanyolok legnagyobb kincsének. Ezt szándékoznak most értékesíteni a globális pénzhatalom piacán. A reptéri dolgozók nem hülyék, és tudták, ez egy nagy zuhanás a szakadék mélye felé, tehát sztrájkolni akartak egytől-egyig, nyár végén azonban a sztrájk egyeztetések nem vezettek eredményre, mert ahhoz, a privatizációra ne kerüljön sor, csak egy „még megfontoljuk” választ kaptak. Az is igaz, a privatizáció elleni aggályukat alátámasztották sok mindennel, amiben egyik pontként az is szerepelt, megszűnnének a túlórák, egyben leépítések is lennének, úgy, hogy a munkaidő nem, de a munka mennyisége nőne, ami már embertelen körülményeket teremtene. Az is igaz, a kormány jó szándéka jeléül emelt a fizetéseken, bár a túlórákat megszüntette. December elsején azonban a szocialista kormány döntött, mégis eladja az ország, ezzel az állampolgárok egyik legnagyobb kincsét, a stratégiai fontosságú légiforgalmat, igaz, egyelőre „csak” 49%-át. A dolgozók erről egy apróbb sajtóforrásból értesültek, már sem idejük, sem lehetőségük nem volt megszervezni egy sztrájkot – még elégséges szolgáltatások biztosításával – ami kicsi figyelmeztetés lehetett volna, de meg nem változtatta volna a kormány szándékát, a világ figyelme sem fordult volna feléjük.

Spontán akcióba kezdtek, hogy a figyelmet így magukra vonják, tömegesen beteget jelentettek és megbénult előbb a spanyol, később európa majd a fél világ légi közlekedése. A spanyol szocialista kormány bevetette a hadsereget és szükségállapot kihirdetésével letörte a tiltakozást.

A nemzetközi sajtó - a hazaival együtt -, ami annak a pénzvilágnak a kezében van, akik a stratégiailag fontos privatizációs vagyon felvásárlásában is jeleskednek vezető hírekben kellett, hogy beszámoljon az eseményről.

Miről tudósítottak??

Összefoglalva: a légi irányítók jövedelme horribilis, és ők azt akarják elérni, ez még növekedjen is, illetve hogy túlórát fizessenek nekik, csak ezért kezdtek csak ők vadsztrájkba, milliók hétköznapjait tették elviselhetetlenné, ezrével tették közzé a repterek környékén valóban embertelen körülmények közt várakozókról a fotókat, az állam bevétele kiesett, sőt, a kártalanítások miatt még lehetetlenebb helyzetbe került. És, hogy ilyen helyzetben ezentúl bármelyik kormány szükségállapotot rendelhet el az országban, azaz fegyverrel leverhet tiltakozást, ez szabályos.

Miről nem tudósítottak?

Összefoglalva: hogy a kiszivárogtatott privatizáció robbantotta ki a sztrájkot, hogy a légiforgalmi dolgozók összessége lépett sztrájkba, nem csak az irányítók, hogy mennyi is az egyéb kiszolgáló légi forgalmisták valós bére, hogy a túlmunka el lett végezve, de nem fizetik, hogy a privatizáció megakadályozása volt a fő cél, hogy mit is jelentene a privatizáció, azaz a stratégiai fontosságú állami tulajdon kiárusítása rövid és középtávon, hogy miért is kényszerültek vadsztrájkra a dolgozók.

A sajtó nem hazudott, a sajtó manipulált. Pszichés eszközökkel az emóciókra hatott, a fejekbe ezeket ültette be, az emberek ezeket hitték így el, ezek alapján formáltak véleményt. A hírforrás sajtó a tulajdonosai érdekében tájékoztatott, a tulajdonos jellemzően az a pénzvilág, aki meg akarja szerezni a világ stratégiailag fontos összes tulajdonát, beleértve a spanyolok által privatizálni szándékozottat is.

El lehet gondolkodni, milyen is az a "szabad" sajtó, amit most sokan siratnak.

 

Mint ahogy azon is el lehet gondolkodni, a blogok kommentjei is manipulálásra kerülnek azok által, akik most a sajtószabadságért izgulnak. Aki így bevallja gúnyos mosollyal, hogy csal a hozzászólásokkal, úgy, hogy átszerkeszti azokat saját ízlése szerint, annak lehet hinni??

Íme, ide másoltam:

izomagyu|2010. dec. 24. 13:49|

a szemetet kitakarítom a kommentek közül, vagy illedelmes szöveget alakítok belőle, ha tetszik, ha nem:)

 

Manipuláció az is, hogy bár ezt a bejegyzésem meghagyják a frissülőben, a főoldali hírmatrixban megjelenik, de rákattintva nem olvasható, csak annyi: hoppá, ez ellen nem véd, de ezt már megszoktam, minden kényelmetlen témámnál ezt tapasztalom.


A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr388336750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ejmiakő 2010.12.23. 21:38:03

"Nézzünk körül hazánkban, hová vezetett a meggondolatlan privatizálás" Tévedsz Jus, nem volt az meggondolatlan. Az egész rendszerváltának ez volt a valódi célja, jól át volt az gondolva.

ejmiakő 2010.12.23. 21:42:01

Ezt magyarázom amúgy én is, állandóan. Diktatúrában élünk, nem demokráciában.

16338 2010.12.23. 21:43:34

Ejmiakő, ha még ezt is pedzegetem, akkor szerinted kikerül ez a bejegyzés a frissülőbe? Így is csoda, ha kint marad.

16338 2010.12.23. 22:32:21

Minuszoló! Mi nem tetszik? A fillérért megvett sajtó, vagy az, hogy leírtam?

14479 2010.12.23. 23:15:10

Természetesen világszínvonalon termelő, nyereséges üzemeket privatizáltak, nem szemetet gyártó romhalmazokat... És mindezt a sajtó manipulációjának segítségével! Tulajdonképpen irigylem azokat, akik hisznek az összeesküvés-elméletekben. És mivel most diktatúrában élünk, jöjjön a cenzúra, és vele a demokrácia. Éljen I. Orbán király! - meg Szalai Annamária...

175132 2010.12.23. 23:21:32

Kedves Jus! Lehet, hogy megbantottal egy 'privatizacios milliardost? :) Nagyon jo iras...... szepen benne van, amit csak a "sorok kozott" olvashatunk..... +++++ :) Udv.

175132 2010.12.23. 23:24:34

Kedves Pare! "....Tulajdonképpen irigylem azokat, akik hisznek az összeesküvés-elméletekben......" Igazad van! Ezert: tanulni-tanulni-tanulni!!! :) Udv.

16338 2010.12.23. 23:28:20

Pare, annyira nem lehetsz tájékozatlan, milyen egyszerű módon lehet veszteségessé tenni a privatizáció előtt valamit, de ez teljesen mindegy is. Arra válaszolj, mi maradt meg nekünk, amivel új értéket - gdp- hozhatunk létre? És ha nem hozunk létre új értéket, miből fizetjük a hiteleket? Újabb hitelekből? És akkor? Cserébe még adjuk a földet és a vizet? És akkor?? Akkor mit kezdünk magunkkal? Nem, nem arról van szó, hogy a sajtó segíti a filléres magunk alól mindent eladunkat, bár ez is igaz, arról van szó, a sajtó ugyanazoké a tulajdonosi köröké. Ebben mi az összeesküvés elmélet?? Én már akkor sajtós voltam, amikor sokan itt még olvasni sem tudtak, úgyhogy láttam már sok mindent, van tapasztalatom. Nem, itt mi most polgári demokráciában élünk, azaz a pénzhatalom uralma alatt. Nem foglalkoztam Orbánnal, a sajtó általános "szabadságával" foglalkoztam csupán. Ha neked ez a sajtó kell, aki pont téged hoz lehetetlen helyzetbe, pont ellened van,mint ahogy a dolgozó spanyol munkások ellen, akkor hajrá, küzdj érte.

16338 2010.12.23. 23:31:51

Albatross, többet most nem akartam ide hozni, pedig lehetett volna. Amúgy köszi.

kennelfüggetlen 2010.12.24. 03:49:45

Jusom....ez a portál tele van agyonfizetett,lusta, gondolkodásra képtelen ,gusztustalanul gátlástalan, anyját-apját, gyerekeit naponta kiárulni hajlandó szaros flirkász-filólógóssal. Irhatsz Te itt bármit,cipelheted a hátadon minden fájdalmunkat.Errefelé csak egy dallam hallatszik. A minorok internacionáléja. Ide még a Karácsonyt sem érdemes belopni. Azonnal kihanukázzák....DDDDD

16338 2010.12.24. 09:00:56

Kennelfüggetlen, csak be akartam mutatni, hogy működik a manipulálás, hogy nincs, nem volt szabad a sajtó, hogy hazugság, amit még karácsonykor is nyomatnak ezerrel. Elég, ha csak páran elgondolkodnak ezen. A fene se akart karácsonykor ilyenekről írni, de telenyomatták a blogot az agymosásukkal.

Kispal 2010.12.24. 10:27:53

Kedves Jus! Nagyon jól megírtad amit én nem tudtam volna ilyen érthetően megírni. Igen, ennyit a sajtószabadságról globális és helyi szinten. Meg arról is hogyan kell privatizáció címén jól prosperáló vállalatokat tönkretenni. Kispál

44711 2010.12.24. 12:52:40

Kedves Jus ! Ma ugyanez zajlik Magyarországgal kapcsolatban.Ugyanaz a mechanizmus.Nekem már hányingerem van tőle, de nagyon. Üdv:CL..........

15138 2010.12.24. 12:54:52

És azt hiszitek, hogy a SZAnnamarie-féle sajtó majd nem fog manipulálni? Hogy minden rendben van most a világok legjobbikában? És aki sír ezért a törvényért, az csak magáért sír? Én - őszintén - visszasírom a cenzúrát, ahol megnézte valaki, hogy mit lehet leírni és mit nem. Főleg szakmai cenzúráról beszélek, bár Jus, te többet tudsz erről is. Amíg volt cenzúra, addig elhittem, hogy a nyomtatott betű igaz. Most már nem így van. Bármit le lehet írni, és annak az ellenkezőjét is. Az ember maga dönti el, hogy kinek hisz, mit hisz - ezért válogat, és a saját ízlése szerint keresi az olvasnivalót. Ha tőlem elveszik ezt a szabadságot, ha nekem meg kell gondolnom, hogy mit írhatok le és mit nem, akkor hová tűnik a szabad arbitrage? A döntés joga? Nem hasznosabb lett volna, mondjuk a környezetvédelmi bírságok ilyen szintű megemelése? Fontos a sajtó beijesztése? Más egzisztenciájának a fenyegetése? MÁr csak azért sem tartom okos gondolatnak, mert elfojtják a természetes szelepeket. AHol nem lehet beszélni, ott robbanni fog valahol máshol az elfojtott indulat. Aztán az majd jobb lesz? Kit zavar (Profon kivül), hogy mi itt miket írkálunk? Nekünk meg jólesik. Kell a nyavalyának, Jus, karácsonykor a politika. Ölellek.

15138 2010.12.24. 19:19:59

Mi a túró? tényleg levették, vagy nagyon kitört a karácsony? Itt jártam, Nefelejcs. :))

16338 2010.12.24. 21:20:45

Kispal, igyekeztem. Csak nehéz úgy, hogy a hazai, napi politikát ne keverjem bele.

16338 2010.12.24. 21:30:13

Kedves CL, tisztában vagyok vele, de nem most kezdődött. Ami érdekes, hogy mindig ugyanannak az érdekében ferdítenek, manipulálnak, mégpedig a globalizált tőke, a nagy bankok, a nemzetközi pénzvilág érdekeinek megfelelően. Minket azért akarnak manipulálással lejáratni, ellehetetleníteni, tönkretenni, mert más utakat keres Orbán. Hogy az milyen út, na ez nem érdekli őket. De ez már egy másik téma.

16338 2010.12.24. 21:52:37

Nefi, kitört a karácsony : )) A poszt csak lefutott. Nézd, szerintem a régi rendszerben sem volt jó, volt kollégám, aki leírta a tényeket, feketén-fehéren, Siklósi pedig csak úgy tudta megmenteni a totál kicsinálástól, két hétre - kamuból - beküldte az idegosztályra, így erre lehetett védelmében hivatkozni. Igaz, Siklósinak volt egy-két nem szem előtt lévő szerkesztőségi helye, mert soha senkit el nem küldött, ahol időlegesen elhelyezte ezeket a "renitens" újságírókat a politika szeme elől, míg megnyugodtak a kedélyek. Ezt nem sírom vissza. Azt, hogy milyen lesz? Az elmúlt húsz éveben nem nyiltan hazudnak, hanem manipulálnak, erről írtam, a módszerekről, nálunk ugyanezt teszik, és mindig a nemzetközi pénzvilág, a globalizált nagytőke, nagy bankok érdekében, a kisemberek lejáratásával. Orbán most próbál függetlenedni ezektől, így a támadások kereszttüzébe került, valóban tarthatnak tőle, többé nem tájékoztathatnak egyoldalúan. A másik, nálunk az utolsó nyolc év arról szólt, semmit nem kell a törvényeknek megfelelően csinálni. Példa: 20 ezer alatt és 20 millió fölött nem büntették a lopást, pedig a törvény tiltotta. Magyarul, egy törvény annyit ér, amennyit betartanak belőle. Én nem látok semmi olyan szöveget - na jó, alaposan nem olvastam át, majd talán a két ünnep közt - első nekifutásra, ami a sajtó szabadságát veszélyeztetné, inkább azt láttam, a sajtó gátlástalanságát lesz mód visszafogni. Annak pedig éppen ideje ( lásd a leírt példámat) ha végre büntetnék. Talán éppen arról is szólhat - a betű szerint legalábbis - hogy végre lehet beszélni, végre nem tilthatnak le, csak mert nem a tulajdonos érdeke szerint ír valaki. Én abban bízom, a törvénynek ezt a szellemét fogják alkalmazni. És hogy mi lesz? Azt előre senki nem tudhatja. De esély lesz végre annak, ne a nagytőke manipuláljon.

15138 2010.12.24. 22:18:09

Jus, ha van időd, idelinkelnéd, hogy hol lehet elolvasni ezt a nyomorult törvényt?

16338 2010.12.25. 00:08:25

Nefi, hát hogyne!! : )) Kellemes sok órát/napot az átolvasásra! : )) Én meghagyom a két ünnep közöttre. amúgy akik vitatkoznak rajta, szerintem senki nem olvasta át, és azért jogi szöveg, nem egyszerű, az értelmezés is más, mint egy teszem azt irodalmi műnél. Hozzá teszem, mivel még nincs aláírva, kihirdetve, megtalálni sem egyszerű. Na, a link: http://www.parlament.hu/irom39/01747/01747.pdf

15138 2010.12.25. 10:25:20

Köszike. :) Én nem találtam. A parlamenti oldal eszembe sem jutott, pedig ... ennyit rólam. csók.

15138 2010.12.25. 13:50:58

124. paragrafusig jutottam... Olyasmi, mint a Bibliát olvasni. Még Marx Tőkéjét élveztem ennyire...

16338 2010.12.25. 16:12:17

Én mondtam Nefi!! : ))) És van már valami véleményed??

15138 2010.12.25. 19:40:38

Nem találtam semmit, ami nem tetszett volna. Gyanakszom a Médiatanács állandó jelenlétére és nem értek sok szakmai dolgot, ill. nincs mihez hasonlítani. A 124-es épp a Médiatanácsról szól, hogy ki lehet tagja, stb. TOvább nem jutottam, belefáradtam. Holnap folytatom...

65469 2010.12.25. 22:37:34

Jus Nem minden privatizáció káros, és nem is veszik el minden, ami magánkézbe kerül. Normális országokban a privatizáció hatására még fel is lendül az ipari termelés, vagy a mezőgazdaság. Ez is az egyik mutatója lehet a privatizáció hasznosságának. Aztán azt is számba kell venni, hogy a közvagyon privatizációjából milyen azonnali és későbbi bevételek származnak, gondolok itt az új tulajdonosok adóbefizetéseire és az alkalmazottaik adójára. Milyen keresletbővülés lesz más vállalkozásoknak, akik szintén munkaadók és adófizetők. A spanyolok lehet, hogy ezeket végiggondolták.

16338 2010.12.25. 22:59:57

Nefi, hát kíváncsi leszek, de én csak holnapután kezdek bele. Akkor végre tudok érdemben is hozzászólni ezekhez a vitákhoz.

16338 2010.12.25. 23:10:50

Didgeridoo, én is arról írtam, így, szó szerint : a meggondolatlan privatizáció. Egyszerűbb lenne a spanyol helyzet is, ha lehetne valamit tudni arról, miért pont a stratégiailag egyik legfontosabbat, a légiforgalmat akarják privatizálni, és milyen feltételekkel stb. Erről nem lehet olvasni. És itt most pontosan erről írtam, hogy a tájékoztatás nemzetközileg is manipulativ, nem mindenről, nem a lényegről, vagy éppen a lényegről nem, de mellékszálat kiemelve ferdíteni. A privatizációról még egy kicsit: ha becsületes és elfogadható, nagyjából a társadalom érdekében álló, akkor miért sunnyognak vele mindenhol? Miért nem tudhat róla, a szükségesség tényszerű okairól, a feltételekről előzetesen is minden polgár? Miért övezi mindenhol olyan titkolózás és mellébeszélés? Mert egy privatizáció lehet meggondolt, hasznos is, meggondolt, de ártó, káros is, és meggondolatlan és....de amíg az államé, addig az állampolgároké, és a döntésbe csak be kéne vonni őket is - most még a tájékoztatás sem működik - vagy a polgári demokrácia arról szól, hogy semmi közötök hozzá?? Ilyeneken azért nagyon el szoktam gondolkodni.

15138 2010.12.26. 19:17:56

:((((..... nem bírom tovább Az olvassa, ötvenszer, aki megírta. Már a végéről is elkezdtem, de nem bírom tovább. Ha lennél olyan drága, és 124- 171-ig elmesélnéd, hogy van-e benne valami érdekes...nagyon megköszönném. És inkább nem vitatkozok róla senkivel, minthogy el kelljen olvasnom. Börk... esetleg pár nap múlva, de remélem, hogy te addig leszel elég hősies... csók :)
süti beállítások módosítása