jus archiv

jus archiv

Ártalmatlan gombák?

2012. március 10. - jus blogja

vagy inkább undorítóak?

 

 

Szeretem a természetet, megnyugtat a sokszínűsége, a tudat, hogy része vagyok, az érzés, hogy együtt élek, lélegzek vele, a kölcsönhatás káprázatos, a természetnek mindig tökéletes a műve.

Mikor még a városra voltam kárhoztatva, ha tehettem, a gyerekeimmel gyakran mentem erdőbe, mezőkre, csendes patakokhoz, télen, tavasszal, nyáron és ősszel.

Ősszel a gombák voltak lenyűgözőek, bár nagy biztonsággal kevésről tudom elsőre megállapítani, hogy ehető-e, mindig találtam olyat is.

őzláb

Az egyike az összetéveszthetetlennek az őzláb. Magas törzsű, sudár, kalapja királyi méretű, illata és íze fantasztikus, jókedvében lehetett a teremtő, mikor megalkotta.

 

 

 

 

 

 

 

pöfetegKönnyen felismerhető gombaféle a pöfeteg is, de csak akkor fogyasztható, mikor még egészséges, zsenge, igaz, nem egy gusztusos kinézetű darab. Pont olyan, mint a neve.

 

 

 

 

 

A pöfetegek már a régmúltban is különleges neveket kaptak, jóllehet senki nem gyűjtötte őket sem étkezési, sem gyógyászati célokra – talán mert féltek, vagy inkább undorodtak tőlük. A füstölgő gombáknak – és ilyen minden pöfeteggomba – a régi elképzelések szerint közük van a pokolhoz. Ezért nevezték őket például az ördög dohányának, az ördög pipájának, vagy ördögtojásnak.

kutyaszömörcsögNem úszták meg a népi keresztelést azok a pöfeteggombák sem, amelyek formája a hím nemi szervére emlékeztet. Ezek mindenekelőtt a Mutinus és a Phallus nemzetségekbe tartoznak – mely szakkifejezések egyébként nagyon találóak.

 

 

 

 

sok kutyaszömörcsögA kutyaszömörcsög érdekessége, hogy teteje süvegszerű, szemcsés és rikító vörös. Ez kezdetben nyálkás, olajbarna spórával telt réteggel fedett, amelyet intenzív dögszaga miatt rovarok látogatnak, így szállítják a spórát.*

 

 

 

 

 

 


A füstölgő pöfetegek közül a szömörcsögök, így a kutyszömörcsög sem való tápláléknak, kivéve a bimbós, változékony, óriás és pikkelyes pöfetegek. Fontos azonban tudni, hogy csak addig ehető, míg fiatal, egészséges, fehér kívül-belül.

 


rőt áltriflaA pöfetegek közé tartozó rőt áltrifla pedig kifejezetten mérgező fajta, kívülről ártatlannak tűnhet, de felbontva könnyen megismerszik, hiszen belseje feketéslila, fekete.

 

 

 

 

A természet tökéletes, csak az ember naiv, tudatlan, hiányzik eleinte a tapasztalat, hogy messziről kerülje a veszélyes gombákat, de idővel rutint szerez benne, és akkor elkerülheti az életet mérgező fajtákat.

Bennem a viszolygás, az undor, de a szánalom is eluralkodik, amikor közelébe kerülök ezeknek a nem fogyasztható, sőt mérgező növényeknek. Azon gondolkodom, miért alkotta a természet azt meg, ami biztosan káros mindenkire? Mi a célja vele?


*L. Hagara

A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr228336798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

210292 2012.03.10. 07:19:18

.., mindig csodáltam azokat akik ismerik a gombákat!

205707 2012.03.10. 08:12:16

Közel 15 éve, az akkori gyülekezetemmmel misszióztunk Hadadon. (Erdély, a határtól nem túl messze). A közeli erdőbe kirándulgattunk, és eső után a társaságunkban lévő, ottani cigánygyerekek nagy mennyiségű gombát gyűjtögettek. Tartózkodó félelmünket kinevették, az általunk ismeretlen, többféle gombákat nagy szakértelemmel minősítették kiválónak. (Miután saját hasznukra szedték, mi bizonyosan életben maradtunk...)

178873 2012.03.10. 08:15:21

A természet célja az egyensúly megteremtése. Az egyensúyhoz az is hozzátartozna, hogy elmondtad, igazad volt - befejezed.

205707 2012.03.10. 08:47:46

?????????

163107 2012.03.10. 09:19:36

Engem az a veszély nem fenyeget, hogy gombászni menjek, és netán mérges gombát szedjek..:-) két fajta gombát láttam életemben közelről, de csak mióta a piacra járok. Viszont csodálatba ejt a nyelvi lelemény! Pöfeteg gomba. Nem csodálatos? annyira az, hogy meg is néztem, mit ír erről a szakirodalom: "Hangutánzó nevét valószínűleg azért kapta, mert idősebb korban az olajbarna színű érett spóratömeg a gomba tetején keletkező nyíláson át, vagy a burok felrepedése után távozik a szabadba - ha rálépnek, spórafelhőt "pöffent" maga köré."

251002 2012.03.10. 09:47:43

A pöffeteg gombákkal kapcsolatban engem nem zavar a létük. Biztos megvolt velük a teremtő célja. Engem csak egyetlen kérdés zavar, nem tudom helyes-e a gyerekeket hagyni rájuk lépni. Mert ha az isten teremtményei, akkor hagyni kell őket élni! Vagy segítjük őket szaporodni, amikor rájuk lépünk? A gyerekek ugyanis imádják megpöffenteni őket. A hang is érdekes, meg a spórafelhő is. Az én kedvenc gombám a vargánya. Írhatnál arról is cikket, igaz, az nem mérgező. Gyerekkoromban még mindennapos volt az erdőkben. Olykor több kilós példányokat is lehetett találni, aminek akkora kalapja van mint egy szalmakalap. Az egész család jóllakott egyetlen gombával. Pusztán a külső megjelenése is lenyűgöző.

210560 2012.03.10. 10:06:58

Jus "Azon gondolkodom, miért alkotta a természet azt meg, ami biztosan káros mindenkire" ----költői kérdéseden elmosolyodtam...bocsáss meg, ha nem értesz velem egyet :) Ami a pöfeteget illeti...egyszer Borsodban nyaraltunk, a falu mellett, szinte karnyújtásnyira az erdőben találtuk magunkat. De előtte dimbes-dombos legelő, lenn a völgyben itatóval..Nos ott ütöttünk tábort és amint sétálgattunk, hallgattuk a ragadozó madarak vijjogását, élveztük az illatokat, színeket, egyszer egy gyerekfej nagyságú hófehér labdafélére lettünk figyelmesek a sekély fűben...Nosza megnéztük és azt láttuk, hogy valamiféle gomba, de nem ismertük...ám felszedtük és hazafelé az egyik faluszéli háznál megkérdeztük, ki a helyi gombaszakértő? Egyáltalán van-e itt ilyen? Nos az erdészhez irányítottak bennünket és ő megnyugtatott bennünket, pöfeteg gombát találtunk - egyébként egy-két esős nap után voltunk éppen - ráadásul friss, még ehető állapotban. Nos érdekes...én tökéletesen megbíztam a szavaiban, a nyugalomban, magabiztosságban, amivel mindezt elmondta...hazamentünk és fenséges rántott gombaszeleteket készítettem a pöfetegből..Tényleg nagy volt és belül puha, hófehér, illatos...szóval eszményi ! Tekintélyes szeleteket lehetett belőle alakítani....nos sült krumplival nagyon finom vacsora kerekedett a pöfetegből..Azóta is emlegetjük Hernádszurdokot :) bocs...túltengtem :)) Fanny

16338 2012.03.10. 10:27:09

1. Funyi, én is csak próbálom megismerni...sokszor magam is bizonytalan vagyok, de vannak olyan fajták, amik még a laikusok számára is egyértelműen felismerhetők. A fészen van egy saját fényképezésű gomba-albumom. A legtöbb mérgező, pedig gyönyörűnek tűnnek.

16338 2012.03.10. 10:30:33

2. Purim, régen nem volt olyan szegény ember-gyerek, aki biztonsággal ne ismerte volna fel az ehetőt a mérgezőtől. Nem tudom mi történt az emberrel, hogy mennél több információt nyomat belé a modern kor, annál inkább elbutul?

16338 2012.03.10. 10:33:57

3. Solide, szeretem volna finoman véleményt mondva befejezni. Ehhez az is kell, valóban be lehessen fejezni. Nem csak rajtam múlik.

16338 2012.03.10. 10:42:21

5. Osszián, érdekes ez a névalkotás. Először ugye, adnak hangulatutánzó nevet egy természeti dolognak, növénynek, gombának, majd már ennek a neve ugrik be, ha tapasztalunk egy jelenséget. Csodálatos a természet és mi is részei vagyunk, valóban csodálatba ejti az embert, mint a nyelvi lelemény is.

251002 2012.03.10. 10:51:22

RE: 9. jus (szerkesztő) 2012. 03. 10. 10:30 Az ember nem elbutul. Csak az történik, hogy a civilizált ember kivonult a természetből. Nincs szüksége már a gombák ismeretére. Azt az egyetlen fajta gombát megveszi csomagolt állapotban a boltban. A többi megmarad esztétikai élménynek, ha szökőévente egyszer kirándul az erdőben. Meg persze megmarad a félelem az immár ismeretlen gombáktól.

16338 2012.03.10. 10:52:50

6. Sándor, ez is egy érdekes kérdés. Ha el akarnánk taposni, még több spórát szórna szét. Ugyanakkor, ha csak kikerüljük is szórja a spóráját. Nincs más lehetőség, mint megismerni, felismerni, és nagyon óvatosnak lenni, védeni magunkat. A gombák nekem azért is érdekesek, mert itt nincs meg a természet körforgása. A mérgező gombák semmire sem jók, az állatok sem fogyasztják, viszont valamiért csak teremtetve lettek. Miért? Mi célból?

16338 2012.03.10. 11:05:23

7. Fanny, óriás pöfeteget találhattatok, nagyon finom, szép fehér, kívül-belül, már, amíg még zsenge. Én az őzlábat szeretem nagyon, sokat gyűjtök belőle. Ízesítésre pedig - a nevét sem tudom - van egy zöldes színű, csoportban termő kisebb fajta, olyan intenzív ánizs illata van, hogy illatban csak a szarvasgomba múlja felül. Igaz, a szarvasgombánál azt mondják, nem is gombát eszel, hanem illatot. : ) Ne mosolyogj, komolyan nem értem, hogy miért? Szinte mindennek van valami funkciója - még a gaznak is - de mi funkciója van egy mérgező gombának? Értelmetlenül semmi nincs teremtve, mindenben ott bújik a funkció, mégis van, hogy nem találjuk.

16338 2012.03.10. 11:08:56

12. Sándor, én úgy érzem, hogy butulunk. Kész tudást töltenek belénk, irányítottá válik az elménk, a tapasztalat, a gondolkodás, az egyediség pedig elfelejtődik. Kezelhető massza lesz belőlünk. Talán ezért is keresem a természetet, hogy ne váljak egyenmasszává. : )

251002 2012.03.10. 11:17:08

RE: 13. jus (szerkesztő) 2012. 03. 10. 10:52 Lehet, hogy tévedek, de szerintem a mérgező gombák nem minden élőlény számára mérgezőek. Minden élőlény arra teremtetett, hogy a Földet benépesítse. Nem azért van a nyúl, hogy a rókának legyen mit ennie. Az egyes élőlények fejlesztették ki a saját önnön képességeiket a táplálkozásra. A természeti egyensúly az adott formájában következmény. Sok egyéb faj is védekezik - sikeresen vagy kevésbé sikeresen - valahogyan az ellen, hogy belekerüljön a táplálékláncba. Szerintem helyesebb úgy mondani, hogy nem tudjuk, a mérgező gombák hogyan vesznek részt a táplálékláncban. De ez semmilyen összefüggésben nincs azzal, hogy minden élőlény célja a fajfenntartás, a szaporodás. (Az őzlábgomba tudomásom szerint nem tartozik a pöffeteg gombák közé. Tévednék?)

251002 2012.03.10. 11:20:54

RE: 15. jus (szerkesztő) 2012. 03. 10. 11:08 Hát igen. A bitekről meg bájtokról egyre többet tudunk, a természetről meg egyre többet felejtünk. Ez utóbbi egyértelműen butulás. A természetes lény voltunkat felejtjük el és válunk egyre mesterségesebb lényekké, ahol a tudást a számítógépekre lehet bízni.

16338 2012.03.10. 13:11:09

16. Sándor, hosszú évek alatt azt tapasztaltam, hogy vannak olyan mérgező fajok, amik környékén még a vaddisznó sem túr, és bár meglehet, van valami szerepe ezeknek is, de mi? Lehet, hogy minden élőlény arra teremtetett, hogy benépesítse a földet, de vele együtt alakult ki az is, hogy az egyensúly fennmaradjon, így az élőlények funkciója ezt, azaz a természet fennmaradását szolgálja. Az őzláb természetesen nem a pöfetegek közé tartozik, én ellenpárjaként állítottam itt fel. 15. Na igen, csak éppen az ösztönös védekezőképességünk is elsatnyul. Manipulálhatóvá válhatunk, eszközökké. Úgy játszhat velünk bármilyen hatalom, ahogy neki kedve tartja, ellenségeket képezhet belőlünk, kissé elrugaszkodva ezen a síkon, mondhatnám, nem kell a hatalomnak minket legyőzni, majd mi legyőzzük egymást, majd mi elvégezzük azt a piszkos munkát, amit eddig a hatalom végzett. Így még a keze is tiszta marad. Na, hová jutottam a gombáktól?? : ))

193225 2012.03.10. 13:34:01

Én ezt nem értem. Mindig ráírják, hogy milyen gomba, mennyibe kerül és szépen csomagolják is. Általában. Lábgomba a fürdőkben, hüvelygomba fürdő után is van. :))) Arra nincs semmi ráírva.

210560 2012.03.10. 13:47:44

14-re Jus Ahhoz képest ,hogy kb 200 000 fajt ismerünk belőlük és kb 1,5 millió (!) körüli értékre teszik a tudósok a földi jelenlétüket, elég keveset fogyasztunk gombát. Persze az élelmiszerként fogyasztott gombák jelentősége mellett sokkal nagyobb a természetben betöltött szerepük. Az anyagcserében, a méregtelenítésben (ezzel együtt gyógyítás) . A talajt csinálják számunkra (is). Ezzel semmi újat nem mondtam, de el lehet képzelni, hogy ami számunkra mérgező, az egyes biokémiai folyamatoknak egyáltalán nem az...a talaj-gyártás kémiájának részeként végzendő "feladatai" mellett igazán nem várható el, hogy ilyesmire is figyeljen a természet. Egyébként is...ami mérgező, azt nem fogyasztja az állat sem. Melléktermékként is létrejönnek bizonyos mérgező vegyületek, akár hulladéknak is nevezhetjük őket, ezen rajtunk - embereken - kívül semmi nem agyal :)) Na erről ennyit.. Igen, óriás pöfeteget készítettem anno. A zöldes "fűszer" gomba lehet, hogy rizike volt, vagy róka - bár az nem zöldes, inkább narancsos - netán valami pereszke-féle. Na, itt egy ízletes rizike http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNZDPnLDqcz9raYgH-P5IQ8kfoYf3DeJLjvbZdD0HtKJfwL-tNlw

205707 2012.03.10. 13:56:14

Jus! Amit te emlegetsz ismeretlenül, az engem a vargányára emlékeztet... Egyébként nem elriasztásul, csak érdekességként említem: egy volt kollegám, sok évtizede vett a zöldségesben (elvileg profi módon ellenőrizett) csiperkének tűnő gombát, majd bavonulz a korházba, gyomormosásra... Az orvos kifejtette; nem is érti, mi a francot komálnak a népek a gombán, hiszen semmilyen tápértékkel nem bír a gomba.. Na erre varrjatok gombot! (és ne gombapörköltet)

210560 2012.03.10. 13:58:34

20-folyt..... ez meg itten a kékhátú galambgomba, ami inkább zöldes...de tényleg a valóságban is ! http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR1nIRWa-YgLEr04lqZ5r78HjXvL3TVhu60kMuLH3DgB-J-muS-_Q

210292 2012.03.10. 16:03:49

..., volt egy kedves öreg cimborám, a Matyibácsi, - nagyon kedves karakán hajógyári technikus, világlátott ember volt. ... sokszor fűszedés közben( tyúknak-libának-kacsának) az erdőszélen összetalálkoztam vele, s jóleső mosollyal néztem amint két zsákszatyornyi gombát cipel, s még a hónaalatt is néhány levesestányérnyi gomba. - amit aztán a cimborái és szomszédai között nagy örömmel szétosztogatott .... :))

23353 2012.03.10. 16:16:44

Imádom a vadgombákat, itt Kanadában van bőven, főleg a nyugati részén, de itt is ahol én lakom: Ontario megyében. Érdekes hogy az itteni lakosság mennyire nem ismeri és persze nem is eszi, és csupán néhany helyen árulják, méreg drágán. Ősszel voltunk Franciaországban, hegyszámra árulták a rókagombát és a vargányát és nem is volt drága.

16338 2012.03.10. 16:23:05

Emilke, mint orvos, azt is tudod, gondolom, hogy a gomba, még az agyvelőt is meg tudja támadni....

16338 2012.03.10. 16:25:20

Fanny, megtaláltam!!!! http://www.terra.hu/gomba/html/clitocybe_odora.html És mily érdekes, zöld ánizsgomba a neve. : )))

16338 2012.03.10. 16:32:05

Purim, na, ezért nem szabad zöldségesnél gombát venni, jobb, ha magunk tanulunk meg érteni hozzá, és csak azt esszük, amiben biztosak vagyunk! : ) Az élelmezéstudomány egyik legnagyobb tápértékű növényként veszi a gombákat, de hát, ember legyen a talpán, aki kiigazodik ezeken a szakembereken. Pár évig azt mondják valamire, káros, aztán hirtelen a legfontosabb lesz, majd megint fordul a dolog....én már nem is figyelek rájuk. Már ez is csak a bizniszről szól. (Ismered a vicced, hogy méltatlankodik a kólagyáros, miért az van az imádságban, mindennapi kenyerünket...és miért nem az, hogy mindennapi kólánkat...)

16338 2012.03.10. 16:34:02

Funyi, volt olyan, mi is két-három 120l-es zsákot teleszedtünk, a környék két napig gombát evett . Megjegyzem, túlélték. : ))

16338 2012.03.10. 16:39:22

Little, érdekes. Akkor a kanadaiak egyáltalán nem esznek gombás ételeket, vagy csak a mesterségesen termesztettet vásárolják? A franciák nagy gourmandok, én tőlük a szarvasgombát tanultam, náluk többféle terem, nálunk szinte csak a homoki, az is ritka és baromi - megfizethetetlen - drága. Vargányákból legszebbeket a horvát hegyekben láttam, eldugott kis faluk szélén árulták is, főként esős, páradúsabb időszakban.

210560 2012.03.10. 17:13:41

26-ra Ááááá...ezt nem ismertem :)) Mondom én!! 200ezer faja van...hogy is ismerné mindet az ember?? :))

23353 2012.03.10. 17:31:36

re 29. jus (szerkesztő) 2012. 03. 10. 16:39 Ja a mesterségesen termesztett gomba, főleg amit otthon "champion"-nak neveznek, azt eszik. Itt ahol én élek, egy jobb negyed, az "olasz"-nál lehet vadgombát is venni, a rókagomba 54 dollárért megy kilójaként! Szóval olyan árban mint a vesepecsenye.

14055 2012.03.10. 19:46:27

Jus, és még ha tudnád, hogy a föld legnagyobb élőlénye egy gomba :)

36888 2012.03.10. 20:24:32

32...azért nem fér el a golyó mellette a REX asztalon, mert a gomba a legnagyobb...

16338 2012.03.11. 10:06:10

3. Átgondoltam, és kiegészítem. Solide, na azért tán mégsem. Egyensúlyt csak a megfelelő arányok tudnak képezni. Szóval így most szó nincs egyensúlyról. Arányosat kéne tenni, akkor állna be az egyensúly. A természet fog korrigálni. Ez a dolga.

16338 2012.03.11. 10:08:17

30. Fanny, én már annak is örülnék, ha ötvenet ismernék biztonsággal : ))

16338 2012.03.11. 10:16:54

31. Little, sokat gondolkodom azon, miért akarunk mindent pótolni művel, amikor a természetes adott, a pót pedig pocsék. Tisztára pót és mű világot építünk. http://www.youtube.com/watch?v=Oe1pxbQzjYE

16338 2012.03.11. 10:18:05

32. Zsuzsa, nem tudtam, de már meg sem lepődök rajta. : ))

210292 2012.03.11. 11:07:50

36. jus (szerkesztő) ..., Igen! .... " ... Kérdeztem a messzetűnő felhőt, kérdeztem, - de nem felelt! .... :))

205707 2012.03.11. 12:08:37

Funyi! Ne hagyd abba! faggattam, de hallgatott. És a százezerszer visszatérő kérdés: mit feleljek néki én?
süti beállítások módosítása