jus archiv

jus archiv

Nyomor

2015. május 01. - jus blogja

testközelből

 

 

Itt élek a kellős közepén és nem akarom látni, mert kimondhatatlanul fáj az a tehetetlen düh amit érzek. De látnom kell. Mert itt élek a kellős közepén.

Látom a szomszédomat, hogy megy tönkre a háza. Nincs miből megcsináltatni. Ebben a fűtési szezonban ötödször hozatott fát. Mert fát akkor hozat, ha végre összegyűlt negyvenezer. Ennyi az ára a számla nélkül hozott frissen vágott fának. A kis tüzépes csak akkor tudja tartani az árat, ha számla nélkül adja, különben rájön még az adó. Annyiért pedig már itt senki nem veszi meg. Mert nincs miből. Már csak egy kis teherautója van és egy fix alkalmazottja, a másik alkalmi munkás nála. Ők vágják, ha kell hasogatják a fát és szállítják a megrendelőnek. Egyre kevesebben kérik hasítva, hasábban olcsóbb némileg. A szomszédomnál van, amikor napokig nem füstöl a kemény, aztán megérkezik a fa, ő előkapja a fejszét és aprít. Aznaptól sűrű füst és szag árad tőlük. Mert a vizes fa az így ég. A lecsapódó vízgőz a kéményt is már rogyasztja. Talán az idén még kitart. Muszáj neki, a gázt már kikapcsolták. Nem tudom, hogy egyezkedik a kéményseprővel, de még laikus is látja, hogy dől és mállik szét. A vizes fának alig van fűtőértéke. Többszörösét tüzeli el, mint amennyit a két-három éve száradottból kéne.

Hat napot dolgozik, majd kettő, vagy három szabad. Ha dolgozik, akkor hajnalban indul, ha nappalos, nem tudom mikor, mi öt előtt nem szoktuk kezdeni a napot. Este nyolc után ér haza. Ha éjszakás, akkor délután megy és reggel hétre már itthon szokott lenni. Attól is függ, hogy jár a munkásbusz, ami összeszedi a rabszolgákat. A folyamatos műszak jobban fizet, néha még a százezret is megkapja, de jellemzőbb a kilencven. A három műszakosok, azt mondja, ettől kevesebbet kapnak.

Fáradt, sovány, törődött, bő ötvenesnek néztem. Alig múlt negyven.

A felesége nem mondja mit csinál, ritkán látjuk. Azt beszélik, takarít egy kisebb üzemben a megyeszékhelyen. Ha így van, akkor kevesebbet kap, mint a minimálbér, mert csak hat órára jelentik be itt a takarítókat. A munka azért több, az utazás is oda-vissza legalább három órát elvisz, a bérlet is drága. Nem sok marad.

A nagyfiú valahol kollégiumban lakik, a kislánnyal nagyrészt a nagymama van, ő hozza, viszi az iskolából. Amíg egyik szülő nem ér haza, addig vigyáz rá.

Kéne veteményezni valamit, tudják, de mikor? És honnan vegyenek hozzá energiát? Kéne egy robi, meg kútvíz locsolni, de kút nincs, a vezetékest pedig már fürdéshez is félve használják. Autójuk sincs, a helyi boltból tudnak komolyabb tételeket venni, így azon spórolni nem tudnak, mi több, nekik sokkal többe kerül. Pár baromfi is lehetne, de ha úgy veszik a takarmányt, már többe van, mint ha gmo tápos silányság a boltban. Kultúra? Szórakozás? Divat? Öltözködés? Az asszony kéthavonta vesz egy hajfestéket, az elfedi a korai ősz szálakat. Az ember hetente egyszer kiül a ház elé és üvegből megissza az sört. Előfizetnek az internetre. Ennyi. Szigetelni kéne a házat, a sok évtizedes kazánt lecserélni korszerűbbre, a ledőlt kéményt újra rakatni, hogy elég legyen a spórolósabb kályha fűtés, de a kazáné sem bírja már. Ha ezeket meg tudnák csinálni, és két évre előre a fát megvenni, hogy szárazzal fűtsenek, akkor másfél havi fizetést spórolnának évente. De nincs miből. Lassan egy évtizede cserélték le hitelből a nyílászárókat korszerűre. A jelzáloghitelt fizetik még mindig, néha kimarad egy-két hónap a részlettel, de eddig valahogy még mindig meg tudták oldani, hogy egyezkedjenek. Négy nagy és két kis ablak, egy bejárati ajtó. Ennyi volt, de amíg élnek fizetik. Azt mondták, a műanyag soha nem megy tönkre, ez sem igaz, már tudják, ráadásul a penész is megjelent körülötte. Márpedig nekik többé nem lesz módjuk ezen változtatni.

****

A falu külső részét, túl a temetőn, lent a völgyben Öreghegynek hívják. Jobbról, balról dombok veszik körül, csak az út és a házak rejtőzködnek a mélyponton. Álomszép lehetne, de a lakói is mélypontosak. Éppen olyan periférikus az életük, mint amilyen a lakóhelyük fekvése. Bár minden háznak van legalább kétezer négyzetméter földje, az többnyire meredeken kúszik a dombra fel. Veteményezni, állatot tartani csak szigorú korlátok közt lehet. A befogó két domboldal fennsíkját szántóföldek foglalják el. Itt, amíg a szem ellát, minden az olaszé. Azt mondják bőven több, mint négyezer hektáron gazdálkodik, a tőzeg bányászati jogát is átvette már a megye híres-hírhedt bánya kft-jétől, és hét magyar alkalmazottja van. Az öreghegyiek még sosem látták, de április tájékán már nagyon izgulnak, mert akkor, ha kukorica kerül a környező hektárokra, pár hónapra fellélegezhetnek a legnagyobb gondok alól. A kukoricát kombájn aratja, egy-egy szakaszon két-három napig dolgozik a gép, és a kombájn igen, az gép. Bizony elhagy sok csövet, ahol az erdő állatai taposták a kukoricaföldet ott pedig nagyon sokat, a lefeküdt szárakról gép be nem nyeli a terményt. És akkor jönnek az öreghegyiek. Általában az asszonyok, két-három, de több helyen négy-öt gyerekkel és sok-sok zsákkal. Mennek a kombájn után, és minden elhagyott csövet szednek a zsákokba. Az élelmesebbje két zsákot szed egyszerre, az egyikbe a hibátlan csövet teszi, a másikba a belevágottat, letaposottat, sárosat, vizeset. A böngészés hajnalban kezdődik és késő délután ér véget, minden böngésző azon a területen böngészik, amit hajnalban kiválasztott magának. Ebből soha nincs vita. Egy ember egy nap rengeteg kilométert bejár, hajol, tör, osztályoz, betesz, cipel, majd a teli zsákot otthagyja és egyikük csak azzal foglalkozik, hogy azokat összegyűjti, kiviszi az út mellé. Egy zsák 25-30 kiló közt van, ez így általában egy nagyobb gyerek dolga. Fejenként húsz zsák így összegyűlik, hatvan zsák csoportokként. Akinek a rokonságában van valamilyen gépjármű, az jön érte és szállítja haza a böngészőket a teli zsákokkal. Ezek a böngészők megkeresik aztán a környezetükbe élő, készpénzzel és raktérrel, szállító járművel rendelkező falubelit, többnyire nyugdíjast, és zsákonként négy-ötszáz forintért átadják a hibátlan terményt. Egy látástól vakulásig nap alatt a család keresett harmincezer forintot. És ezt három-négy, de néha, ha messzebbre is elmennek, és nem ütköznek még más falu konkurenciájába, akár öt, hét napon keresztül is tudják csinálni. Egy biztos, ők azt mondják, ez alatt a pár böngészős nap alatt a százötvenezer biztosan bejön. A selejtesebbet pedig hazaviszik, hogy annak a pár szárnyasnak legyen elég takarmány egész évre. Százötvenezer, ez nekik egy vagyon. Erre alapozzák a telüket. Aki átveszi tőlük, ő pedig átválogatja, a néhány belekerült selejtet kihajítja, aztán bepakolja a furgonjába és beszállítja a városba, a nagybani átvevőhöz, aki kilencszáz forintot is ad a 30 kilós zsákokért. Így keres egy család böngészésén a válogatás, tárolás szállítással százhúszezret, bár ebből lejön az üzemanyag, meg a zsákok ára. De jellemzően nem csak egy család böngészettjét veszi át. A hetvenezres nyugdíj mellé ez éppen kell, hogy rettegés nélkül tudjon éppen hogy megélni. A nagybani felvásárló kiönti a zsákokból a terményt, szárítja, morzsolja, majd állattartóknak értékesíti, zsákonként ezer forintos árrésre tesz szert, mert ő olcsón adja. Nem él gazdogon ebből, mert a tevékenységének fele pöccre adózó, nem is marad abból a részből havi százhúszezernél több, de ez a plusz nettó kétszázezer, éppen elég ahhoz, hogy irigykedjen egy német minimálbéres munkanélkülire. És így jut megfizethető takarmányhoz az, akinek földje nincs. Mert, ha hivatalosan szeretné megvenni, akkor ötezerötszázat kérnének mázsájáért a jó termésű években, a közepesben hatot is. Abból aztán állatot nem tudna tartani, mint ahogy a szomszédom sem. Az olasz pedig örül, hogy fillérekből termesztetett sokat és a hazai nyomott árak miatt kiviszi a terményt az országból, otthon legkevesebb nyolcezret megadnak mázsájáért. Olaszországban ekkora területen negyedennyi haszna lenne, mert a jó föld, az optimális éghajlat, az alacsony termelési költségek nálunk jellemzőek csak. Ezért aztán az olasz még és még szeretne földet vásárolni.

A legszegényebb, a böngésző pedig azt mondja, egyszer legalább egy ici-picit, csak úgy próbaként ő is olasz szeretne lenni.

****

Harminc éve van a faluban vezetékes víz, mégis látom, ahogy nem kevés házból mennek vödrökkel a közkútra. Hiába megy el a vezeték a telkük előtt, csupán a bevezetéssel járó összeg, amit a vízműveknek, a tervezőnek kell fizetni, na és a vízóra aknája már százötvenezer, erre még jön a szerelés munkadíja, az anyagár. Kétszázezer felett van, hogy a kerítés mellett egy kerti csap legyen. Ez olyan nagyságrend, aminél fel sem merül, hogy valaha ki tudja fizetni. Addig, amíg csak ivásra kell a vezetékes víz, még nagy gond nincs is, bár a kemény teleken, az esős időszakokban rettenetes némely részen a vödörhordás, de megoldható. Az ásott kútból lehet a többit húzni. Csakhogy a kutakat is ki kéne néha takarítani, mélyíteni, megerősíteni, sok még csupán terméskővel kirakott, évszázados matuzsálem, de erre már régen nincs hozzáértő ember. Így, ha elapadnak, kiszáradnak, vagy bedőlnek a kutak teljesen reményvesztett lesz a szegény. Talán az a legfurcsább, hogy még, ha ingyen kapná sem kérne a biztos vezetékesből. Mert akkor a csatornát is ki kéne építeni, annak pedig a hozzájárulási díja több, mint az egész vezetékes víz ától zéig. Mert, ha azt nem csináltatná meg, akkor még a kerti csapból engedett víz köbmétere is ezeregyszáz forint lenne.

 

****

 

Annyi, de annyi minden van még, amit emberi ésszel és lélekkel felfogni, magyarázni nem lehet, de ha folytatni akarom, akkor részekre kell bontsam.

 

Így, most ennyi a kegyetlen, magyar valóságból.

 


 


A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr908336826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

23353 2015.05.02. 03:01:54

Hát ez szomorú. Merrefele van ez?

60145 2015.05.02. 05:43:15

Csehül állunk. A zászlón kellene fordítani: olaszra. Annak tán nincs szaga.

20838 2015.05.02. 06:12:02

Aktuális. És nagyon jó.

13149 2015.05.02. 07:05:59

Egyetlen információ hiányzik a fenti riportból (mert ez riport a javából): hol van ez? Sok helyen lehet, de hol van?

tanácsadó 2015.05.02. 07:08:37

Fordítással vagy tolmácsolással még nem próbálkozott? Akkor nem kellene műszakban járni és ez a munka valamivel jobban fizet. Jutna tűzifára is.

tanácsadó 2015.05.02. 07:12:25

Fordítással vagy tolmácsolással még nem próbálkozott? Akkor nem kellene műszakban járni és ez a munka valamivel jobban fizet. Jutna tűzifára is.

44711 2015.05.02. 08:33:30

Igen, így néz ki ez az ország 25 év "athéni demokrácia" után, vagy itt a blogon éppen előtte. Te leírod a valóságot, majd jön a hivatalos demagógia, hogy ez miért jó így. Lehet, hogy megvetsz engem, de engem is éppen az ilyen dolgok dühítenek.

301098 2015.05.02. 08:36:33

Jaj de ismerős, amiről írsz Jus!! És hiába próbálna meg önellátó lenni valaki vidéken, az induláshoz itt is PÉNZ kell. A bankom meg küldözgeti a szuper ajánlatát személyi kölcsönre. Ez még a jó móka: nem kapsz rendes fizetést, s ha a betevőn kívül szeretnél valami mást is, hát adósodjál el.

301098 2015.05.02. 08:50:03

Azt meg elfelejtettem, hogy az iskolában ugyan igen nehéz kiirtani a tetveket a gyerekek hajából, és alapvető higiénés problémák is akadnak, de digitális tábla, na az van! Mert arra lehetett pályázni. Ételre, tisztálkodószerre nem.

70185 2015.05.02. 08:51:09

Na,ja. Hasonló dologról írhatnék én is,de minek? 1990-hez képest 25 évet nem előre,hanem hátra léptünk. Na nem mindenki,de legalább 4 millióan. Az írás jó sajnos. +++++

328458 2015.05.02. 10:52:14

Szerintem a társadalmi törekvések választott megoldása az, ami ezt ( és lehetne sorolni a környezetet, helyeket, életvitelek sorát ) a hiteles - mert megélt - leírást ily plasztikussá teszi. Sajnos az írója IS szenvedője e létnek ( ha nem IS igen vallja be ), amint annyian, mégsem tudatosul sokakban, hogy csak egy emberségesebb társadalmi környezet tenné lehetővé a leírt - és a hozzá hasonló - körülmények változását egy mindenki - vagy legalább egy meghatározott döntő többség - számára. Nem törekszünk a környezet - az itt leírtak ellenére sem - alapvető megváltoztatására. Azok kerülnek inkább ellenérzés alá, akik egy más, szociálisan emberibb társadalmi környezet érdekében emelik fel hangjukat. Inkább előtérbe kerül - a blogban említett életkörülményeik ellenére az érintettek körében IS - a mások kárára való egyéni életvitelek hajkurászása, még a mások hátrányának ismerve esetén IS. Sajnos egy önző, egoista társdalom került kialakításra a jobb élet eléréséért folyó igyekezetünkben. A bogban IS leírtak megváltozása csak a társadalmi környezet váltása esetében várható... szerintem !

vektorviktor 2015.05.02. 11:47:00

Ez különösen jó így Május 1-re. Igen, részekre kell bontanod, ha folytatni akarod. Ha folytatni akarod, felajánlom, hogy küldök neked történeteket. Ugyanis én ezek között élek. Mikszáthot, Móriczot simán túl tudjuk írni, aktualizálva ugyanazt problémát, amik ők is. Bevezetőnek: az idén már eladta a kályháját is az egyedül élő férfi. Az önkormányzat hiába vitette ki neki a tűzifát. Kevés minuszos idő volt ezen a télen, de a férfi az első ilyen alkalommal megfagyott az ágyában. A szomszédok még a kutyáját sem kívánták befogadni egy napra sem, így a háziorvos segítségével lett belőle közkutya egy darabig, amíg menhelyre nem sikerült vinni.

320591 2015.05.02. 12:09:38

Most már az ország bármelyik vidékén így élnek! Hányan nem tudják már a villanyszámlát sem fizetni! A szó szoros értelmében rosszul lettem, amikor Seres Mária bemutatta azt a dinamós szobabiciklit, amit a falu néhány lakosának vett, mint polgármester! A mama, vagy a gyerek tekerte, hogy télen legalább a leckét megtudja írni... Ürülnek ki a falvak, mert a nincsből élni nem lehet... s higy mi lesz velük, ha neki indulnak a nagyvárosnak, a világnak arról is bőven lehet regélni... nem túl szépeket! Nagyon jól megírtad! Többször kellene ezzel szembesíteni a díszes elitte! +++++

338199 2015.05.02. 13:03:09

Jó ez a kérdés, hogy hol van ez. Mindenhol, és különben is, miért akarja tudni, aki a pontos helyet kérdezi? Akar segíteni? Melyiknek a négymillióból? Ez már az igazi mélypont, amikor apa-anya látástól vakulásig dolgozik, és így se jutnak sehova. A nagy többség olyan messzire van ezektől a brókerbotrányoktól, hogy nem is érti, miről van szó, a legmerészebb álmai odáig terjednek, hogy ne dőljön rá a kémény és átvészelje a telet. Jus, remek az írás, feltétlenül folytasd!

62853 2015.05.02. 13:11:00

4. erlauer Ez ma Magyarország. Bárhol lehet és igaz is a történet.

16338 2015.05.02. 13:24:43

1. Little, ez a falu az ország középnyugati részén van.

16338 2015.05.02. 13:26:28

2. Atlasz, a szójátékodat értékelem, valamint - jogosnak érezve a kritikádat - az ominózus szót törlöm.

16338 2015.05.02. 13:33:39

4. Erlauer, nem nevezhetem meg nyilvánosan a falut, pontosan a valóságos szereplők miatt. A Dunántúl közepén.

16338 2015.05.02. 13:40:10

5. Tanácsadó, úgy tudom, "csupán" szakmunkás végzettségei vannak a szomszédnak és gyanítom nyelveket sem beszél (fordítói, tolmács szinten biztosan nem).

16338 2015.05.02. 13:50:47

7. Cuba Libre, ez nem az athéni demokrácia sara. Csak éppen sikerült teljes gyarmattá tenni az országot a mindenkori hazai politikai elitünk segítségével. Szerintem.

16338 2015.05.02. 13:57:12

8-9. Lujza, pontosan. Nálunk a régi játszóteret bombázták le, mert nem unió kompatibilis, és fantasztikus pályázati pénzek érkeztek a főtér és "piactér" díszburkolatára, vannak baromi drága és ocsmány faragott fa padjaink is, meg hozzáillő szemetesek, hogy ember nem ücsörgött még rajta, az nem baj, de kellett!!! Meg böhöm zászlótartó rúd, ami a házak felé nyúlva fennen hirdeti ez itt az EURÓPAI UNIÓ!!! Hátha mást mutatna a látszat.

78126 2015.05.02. 13:58:35

Egy olaszt épp most raktunk föl a repülőre egy magyarral. "Londonban, hej, van számos utca", de aki szegény, az ott is a legszegényebb!!! Nem olasznak, hanem gazdagnak (vagy magasan kvalifikáltnak, vagy nagy tehetséggel megáldottnak) kell lenni, az átlagos, szorgalmas "szegényeknek" mindenhol kilátástalan, és egyre inkább az: Olaszországban éppúgy, mint Angliában vagy Magyarországon. NINCS különbség, csak amíg gályázni tud, húz és remél. Amíg egészsége van, amíg ereje van. Jus, ez tényleg borzalom! Egy darabig ügyeltem lelki segély vonalon, ahol idősek hívtak - az a legmélyebb pont! - ...4. éve nem tud fűteni, ....50 ezerből élnek ketten....az önkormányzattól kap vagy nem kap pár mázsa fát, de miért csak annyit,.... beteg, a gyógyszer 26 ezer .....a gyerekei nem támogatják, mert nem tudják, vagy nem akarják....meg fog vakulni....totál egyedül él, már senkije sincs.... Ez a körkép az idős korról ebből a rétegből. A fizikai nyomor is elviselhetetlen, de a lelkivel együtt - szavakat se lehet találni rá. Sokáig én is azt hittem, "nem jut el" az illetékesekhez. Egy frászt! Ezek nem találkoznak ilyen emberekkel, láthatatlan réteg számukra. A másik: nem rég olvastam el a Pokolhegyet, amiből kiderült, egyéni partizánakciókon sok múlik. De alapvetően a rendszer embertelen, és benne, mögötte sok ember is, elsősorban a döntéshozók. Lehet rendszerváltásnak tekinteni ezt a katyvaszt, de szemléletváltás nélkül ennyit ér.

16338 2015.05.02. 14:00:48

11. Relatív, még mindig olyan nyakatekert módon fogalmazol, hogy külön kell foglalkozni az értelmezésével. Az utolsó előtti mondatoddal maradéktalanul egyetértek.

328458 2015.05.02. 14:02:05

Szerintem annak nincs jelentősége - sőt nyilvánosságra hozás annak személyiségi jogokat IS érintene ! - hol a jelzett település, ez semmi hiteltelenséget nem jelent ! Az író - nyilván - nem az azonnali segítség, váltás végett, hanem mint jelenség megjelenítése végett írta a bejegyzést !

16338 2015.05.02. 14:05:45

12. Vektorviktor, tegnap volt május elseje, nem ma. De ha már a munka ünnepe, akkor megemlítem, itt nem olyan súlyos a munkanélküliség, jobb a helyzet az országosnál. A katasztrófa, hogy a munkajövedelmek is nyomort szülnek.

16338 2015.05.02. 14:09:42

13. Manetti, ha megindul a vidék?? Bádogvárosok a nagyvárosok szélén, ipari méretű mezőgazdaság, monokultúrával, vegyszerekkel, gmo-val, egy-két évtized alatt kimerülő földekkel, aztán a pusztaság.

60145 2015.05.02. 14:10:44

17. jus: Valóban ez a helyzet olyan helyeken, ahová pl. én közvetlenül, fizikailag nem látok el. Más hiteles embertől is így tudom, nem csak internetes információim vannak. Igen, a leírásod a legjobb posztjaid közül való. Örülök, hogy elfogadható az én kicsit ironikus reagálásom számodra.

16338 2015.05.02. 14:12:40

14. Pettra, igen, én is azt érzem a legnagyobb problémának, hogy már a kétkeresős családok jelentős része is nyomorog és egyik-napról a másikra él, már nem terveznek, csak a napok túlélését.

60145 2015.05.02. 14:22:53

22. Anemone: A Te közvetlen tapasztalataidat is elismerve és nélkülözve annyit teszek a témához, hogy a Rocco és fivéreit nem kitalálta Visconti. A nyomor terjedelme ugyanabban a rendszerben más volt egyik, és másik országban, de megvolt mindenütt a II. világháború után. Aztán tíz év múlva ugyanabban a rendszerben jött a gazdasági csoda, a porrábombázott Németország Európa legmagasabb életszínvonalát érte el. Igen, az a rohadt, kapitalista Nyugat-Németország. Nem a Kelet-. És nem a legtöbbet szenvedett, legtöbb áldozatot hozott, hadizsákmánnyal, kényszermunkásokkal, jóvátétellel is felerősített, győztes SZU.

16338 2015.05.02. 14:23:57

22. Anemone, itt a mi olaszunkról beszéltem, azaz illett volna nagybetűvel írnom, de már nem egy olasz, már hárman vannak. Tehát nem általában az olaszokról. Olaszország, Portugália, Görögország, Spanyolország, azaz a periférikus országok alapvetően rosszabb helyzetben vannak, de úgy érzem, szép komótosan a leggazdagabb országokba is "begyűrűzik" a nyomor és terjed, mint a járvány. Pokolhegy?? Nem olvastam. Megpróbálom pótolni.

16338 2015.05.02. 14:31:51

27. Atlasz, az iróniát mindig is értékeltem, ha én vagyok a "szenvedő" alanya, akkor is. Még nem írtam a boltosról, a vállalkozóról, a fogorvosról, a ....egyszerre nem fér bele több, de mindent ellep a reménytelenség.

349182 2015.05.02. 15:03:02

Nálunk is ez megy, csak másképp. Kellene a TSZ, de nagyon.

78126 2015.05.02. 16:01:32

30. Jus A Pokolhegyben is benne van, hogy akik a perifériára szorulnak, esélytelenebbek! :( Annyi minden eszembe jut a posztodról, jó is, rossz is. Értettem, hogy te a ti olaszotokról beszéltél, de szerintem a szegénység nemzetközi, Atlasznak is igazat adva. Sokszor esett szó ezen a felületen pro és kontra az átkosról. A férjem egy - mai szóhasználattal - mély szegény család 7. gyerekeként született. Messze esett a fától, fiatalon esze is, tehetsége és ereje is megvolt, hogy összerakja, amiből ma is élünk. (Ha akkor nem teszi...jobb bele sem gondolni, hogy élünk ma!) Kellett hozzá az a kor, amiben lehetett ingyen tanulni, amiben hozzá lehetett férni sok mindenhez a legtöbb embernek, és talán a gyerekeken is jobban rajtuk tartották a szemüket a felnőttek (ez is tudott rosszul is, jól is alakulni). S kellett az ő személyes kvalitása, ambíciója. Ma, aki rossz helyre születik, hiába tehetséges, az vagy elkallódik, vagy sokkal több erőfeszítésébe kerül kiemelkedni és megtartania magát. Talán régen is így volt... Nekünk volt 40 évnyi "másmilyen" élményünk, amivel nem tudunk mit kezdeni??? Az, hogy egy ablakcsere ekkora anyagi teher legyen?! - engem is Móricz idejébe röpít, amilyen világot elképzelni sem tudtunk!

78126 2015.05.02. 16:10:08

29. Atlasz, persze, hogy nem lehet összehasonlítani Kovácsékat Molnárékkal, csak a tendenciát érzem kísértetiesen hasonlónak a "londoni" lányom szűrőjén, aki sokféle európai és színes bőrű emberrel érintkezik, barátkozik. Egy bizonyos szinten - igen, így mondom: tartják őket, nem lehet kitörni. Ma már szabadok vagyunk, gazdaságilag azonban nem. Bizonyos szakmák és származás szinte egy életre meghatározó. Sokszor gondolkozom ezen. Vajon azért olyan nehéz ebbe beletörődni, mert ma már hatalmas az információáramlás? Míg elszigetelve éltünk, semmi nem csábított, könnyebb volt? Kizárólag a mentalitásunkon múlna, mire megyünk?

259605 2015.05.02. 16:44:35

24. relatív "Az író - nyilván - nem az azonnali segítség, váltás végett, hanem mint jelenség megjelenítése végett írta a bejegyzést !" Miért nyilván? És miért nem? Régóta gondolkozom azon. hogy örökbe kellene fogadni egy nagyon rossz helyzetben levő települést, de eddig nem találtam társakat hozzá, és nem tudom hogy fogjak hozzá. Nem vagyok gazdag, kétszer ennyit is el tudnék költeni nem marhaságokra, de havonta 3000 forintról le tudnék mondani. Szép dolog a jelenség felmutatása, és nagyon jó az írás, de miért ne próbálhatna a nolblog közössége tenni is valamit? Segítsetek!

338199 2015.05.02. 17:16:31

alfonc, az ötlet jó, de mégse jó. Települést örökbefogadni az majdnem olyan, mint különféle alapítványoknak adakozni, ma már ember egyre kevésbé szívesen adakozik ismeretlen jótevőknek, szereti tudni, hogy kinek és miért segített. Azt hinnéd, hogy az összefogásból fát vesznek mondjuk a rászorulóknak, aztán kiderülne, hogy valami egészen másra, valami marhaságra fordították, vagy esetleg el is lopták menet közben. Ha lenne mondjuk egy adatbázis, ott találhatna mindenki egy támogatandó családot, akinek szívesen segítene, felvehetné és tarthatná vele a kapcsolatot, persze lehet, hogy így se lenne jó, de érdemes rajta gondolkodni.

338199 2015.05.02. 17:38:08

Quick: Most, hogy említed, rákerestem, látom, hogy Seres Mária már nem polgármester, ugyanakkor semmit nem találok arról, hogy mi történt - azt látom, hogy indult, de az előző polgármester győzött. Valami forrás?

328458 2015.05.02. 17:48:04

@ alfonc, anélkül, hogy a legkisebb mértékben ellent mondjak véleményednek, mégsem érzem megoldásnak azt ! Fentebb már kifejtettem ( talán elkerülte figyelmed ), a baj az, hogy a leírt jelenség eléggé elterjedt az ország helyein, szétszórtan. Sőt ismert ennél sokkal szívszorongatóbb helyzet IS, így az egyéni kezdemények nem vezetnek sehová. A jelenség mint általás tapasztalat vár megoldásra... IS.

259605 2015.05.02. 18:18:47

Értem én. Mi (én) jók vagyunk, nem vagyunk önzők, egoisták, de mások azok, és főképp a társadalom önző, egoista, mert a társadalom másokból áll!

328387 2015.05.02. 18:49:04

Kedves Jus! Legfeljebb az lehetne még érdekes, hogy kire szavaztak az említettek és a falu 1990-ben. Nem a TSZ feloszlatására és a kárpótlásra véletlenül?

60145 2015.05.02. 19:39:02

Kedvetlen leszel, Jus, ha meg nem történt esetre kérdezve kötözködik az érdeklődő veled?

320591 2015.05.02. 20:08:18

Petra! Ez egy 2011-es cikk Seres Máriról. Elég érdekes, érdemes elolvasni. Az áramfejlesztős szobabicikliket pedig a Házon kívül című tévéműsorban láttam, abban az időben. Azóta csak romlott a falvak helyzete... Seres Mária is belebukott a szép terveibe...Gondolom, nem rajta múlt...

320591 2015.05.02. 20:09:23

Hoppá! A linket lehagytam! Itt van: http://nol.hu/belfold/20110604-seres_maria__a_polgarmester-1092101

328387 2015.05.02. 20:14:50

Kedves Atlasz! A burzsujseggnyaló "értelmiségieknek" mindigis kedvenc néphülyítési módszere volt, hogy a gyarmatokat azzal ámították, elég lefeküdni a gyarmattartóknak, és attól ők is gyarmattartók lesznek. Például hogy Németország a kommunizmus elutasítása miatt gazdagodott, és nem amiatt, hogy a gyarmattartók hidegháborús mintaországnak választották, a náci tőkéseket odaengedték végre az immár közös gyarmati rendszer húsosfazekához, sőt a Svájcból visszacsempészett aranyfogakkal teli bőröndöket is beváltották újkezdőtőkének. Mi pedig most a segedelmükkel ugyanazoknak a német burzsujoknak a gyarmatai vagyunk, akik közül páran, legalábbis a nagypapáik révén Auschwitzból is sápot húztak. Hogy is hívták mondjuk az Auschwitzos IG Farben vállalat utódvállalatait? Jé! Beszállok a liftbe, és mi virít rajta?: Thyssen-Krupp A francba! Honnan a picsából ilyen ismerős ez Thyssen??? És ez a Krupp???? Valami híres filmszínészek névrokonai lehetnek. Biztos azért ilyen ismerősek valahonnan.

16338 2015.05.02. 20:30:47

32. El-sore, mit oldana meg egy TSZ? Foglalkoztatna tíz embert?? Vagy mire gondoltál konkrétan?

16338 2015.05.02. 20:39:51

33. Anemone, van egy szint, ahonnan már lehetetlenség kitörni önerőből. Ma egyre jellemzőbb, hogy ez alá a szint alá csúsznak az emberek. Igen, annak az elmúlt rendszernek sok-sok pozitívuma volt, de valamiért mégsem vágyom ugyanazt vissza. Nem hiszem, hogy ne lehetne előre nézni és jobbat kitalálni. (Mondjuk tartok tőle, a "világ urai" nem díjaznák azt a jobbat.

16338 2015.05.02. 20:47:59

40. ZorróAszter, megpróbáltam az 1990-es választási adatokat megnézni, de a valasztas.hu nem tartalmazza az első választások adatait. Egy biztos, kis segítséggel felleltem az összes eddigi polgármestert és képviselőtestületi tagokat a neten, 1990-től folyamatosan független jelöltek voltak. Amúgy ha a memóriám nem csal, úgy tudom, 1990-ben - sem - volt olyan népszavazás, ahol a TSZek megszüntetéséről ill. kárpótlásról kellett volna szavazni. Ha lett volna, akkor sem tudom mire szavaztak volna az itt élők, hiszen a falunak nem volt TSZ-e.

16338 2015.05.02. 20:49:38

41. Atlasz, nem zavar. (Végtelenségig tudom állni a sarat.)

336586 2015.05.02. 20:52:34

A legörjítöbb a kiszolgáltatottság. Még annak is, aki nem nyomorog. A víz példájához tartozik, hogy a vízmü fejlesztési hozzájárulást kér, amire ráteszi az ÁFÁ-t. Aztán a fejlesztési hozzájárulást lekönyveli a vagyonhoz, amortizációt zámol el, és az ajándékba kapott pénz beépül a víz árába, amire ismét ÁFÁ-t kell fizetni. Ez minden törvénynek ellentmond, de így szív a nép. Aki megpróbál ellene fellépni, gumifalakról pattan vissza. Pereld be az adóhatóságot, a vízmüvet, a multit, a maffiát. Az pereljen, aki az utiköltséget nem tudja kifizetni a bíróságig. Röhej.

336586 2015.05.02. 21:02:51

Még mindig sokan várják a segítséget a "nyugattól". Adnak temetési segélyt. Mint a görögöknek. Az adósság kérdését pedig bezárják a Jobbik programjába, náci aki arról beszél. A magyar egyébként is náci, hiszen nacionalista, mert fáj neki Trianon. Meg náci, mert meg akarná akadályozni, hogy az itt leírt nyomorultaknak még a veteményesét is kifosszák a tücskök.

328387 2015.05.02. 21:31:26

Kedves Jus! Bocs. Nem kellett volna, mert pusztán költői kérdésnek szántam. És ennek a négymillió embernek az egészére vonatkoztatva. A TSZ-ekkel kapcsolatosan: És mennyivel jobb, ha igaz, hogy azt a tíz embert most az esetleg külföldi új földbirtokos foglalkoztatja. Ő kapja az EU támogatást, meg a hazai agrártámogatásokat is. A nyereséget meg viszi haza. Lassan azért fog milliárdokat kapni, hogy hagyja parlagon a földet, ne csináljon semmit. A TSZ-eknek igenis volt jövője, ha nem tekintik elsőként lemészárolandó bolsevista csökevénynek a hazaáruló gazemberek Antallal az élen. Most pedig ezek a segghülye milliók ugyanazoknak a mesterkedésére még nagyobb bajt hoznak a maguk fejére. A Nácipártot készülnek a hülyeségükkel hatalomra juttatni. Kéretik utána nézni, ki volt az a Bosnyák Imre, akinek a temetését Torgyánék intézték kérve a híveket, hogy ne legyenek nyilaskeresztes zászlók csak árpádsávosak.

vektorviktor 2015.05.02. 21:34:27

//csak a pontosság kedvéért: a posztot még május elsején tetted közzé, igaz, hogy majdnem éjfélkor, de mégiscsak elsején, én összekapcsoltam magamban// :)

328387 2015.05.02. 21:43:03

Kedves Napos! Trianonért és Párizsért mindig azok hullajtják a legszebb krokodilkönnyeket, akiknek köszönhetjük. Különösen mikor épp odanézünk. Mert amikor épp nem odanézünk, akkor épp a nyereséget számolják, vagy a lehetséges jövőbeni nyereséget kalkulálják.

301098 2015.05.02. 22:15:59

Az ország különböző településein hallottam jól működő TSZ-ekről, amit szétromboltak, szétloptak.

328387 2015.05.02. 22:27:08

Ahhoz még az is kellett, hogy sokan sugdossák a fülekbe: "Lesz ingyenpénz is. Sok! Úgy fogjuk hívni, Kárpótlás. Nektek is osztunk."

336586 2015.05.02. 22:29:13

53. ZorróAszter 2015. 05. 02. 21:43 A "legszebb" meg hasonlók nem a megfelelö kategóriák. Az, hogy ezzel is sokan visszaélnek, nem változtat a dolog lényegén. Nagy hiba, hogy sokan pontosan ennek a gondolatmenetnek ülnek fel. Kádár is ilyen alapon mondott le az erdélyiekröl. Sok szó esik itt az orosz néplélekröl, a magyarról meg csak negatívan. Nem jól van ez így.

44711 2015.05.02. 22:39:33

51.Kedves ZorróAszter ! Bár Jusnak írta...mélységesen egyetértek! Többszörösen is. Ez a lényeg.

338199 2015.05.02. 23:13:30

42. Quick: Elolvastam, nem lettem okosabb. Még az előző önkormányzati választás idején sokat olvastam róla, tetszettek is a dolgai, igazából akkor bizonytalanodtam el, amikor összeállt azzal a halálbüntetéses emberrel, ráadásul valami vitaműsorba el is küldte, hát az nagyon rossz húzás volt, de hát ő tudja. De hogy mi történt tavaly Mátraverebélyen, azt nem tudja valaki? Mert ha nem is indult volna a választáson, azt még megérteném, na de indult...

16338 2015.05.02. 23:24:05

49.-50. Napos, ezt írtam, azt a tehetetlen dühöt, amit érzek ilyenkor. És én állítom, nincs más lehetőség, mint az államcsőd. Előbb-utóbb a görögök is eljutnak odáig, de addig még az utolsó csepp vérüket is kiszívják. Akkor már inkább minél hamarabb túl kéne esni rajta. Egyszer valakinek el kell kezdeni, lesznek követők. De nem ilyen politikusi gárdával!!!

16338 2015.05.02. 23:36:16

51. ZorróAszter, nem gond, engem is érdekelt. Semmivel nem jobb, hanem sokkal rosszabb, ha külföldi a tulajdonosa a volt állami gazdaság földjeinek, vagy TSZ földeknek, állat telepeknek stb. De. A TSZ sem megoldás. Annyiban egyetértek, nem kellett volna a valóban nagyon jól működőeket szétverni, de csak azokat kellett volna meghagyni. Van, amit csak nagyüzemileg érdemes termeszteni. Bár, a nagyüzemi termesztés pár évtized alatt kimeríti, elszikesíti a földeket. De. Attól még nem lesznek munkahelyek, nem lesz megélhetés vidéken. Azaz, kizárólag jól működő családi - vagy mikrovállalkozások - adnak elég embernek megélhetést, ugyanakkor kereslet bőven van azokra a termékekre a tőlünk lényegesen gazdagabb országokban is, amiket nagyüzemileg nem lehet termeszteni, tenyészteni. Elég csak az öko termékekre gondolni. Minap olvastam egy konferenciáról, ahol ez a mondat ütötte meg a fülemet: " ...már nem élelmet állítunk elő, hanem élelmi szereket..." Hát ez a gond. A nagyüzemmel is.

328387 2015.05.02. 23:43:56

56. napos 2015. 05. 02. 22:29 Pontosan. Csakhogy az én lelkem is része a népléleknek, és akárhogyis erőlködök, saját magamat nem tudom seggberúgni. De legszívesebben azt mondanám, hogy "Megérdemeltétek, ha ezer év alatt se tanultátok meg, kinek ne higgyetek semmiképpen". De a hazaáruló tolvajbandának mégse drukkolhatok a saját fajtám ellenében. Akkor se, ha kurva dühös vagyok rájuk. Erdély, meg Trianon, meg a piros-fehér-zöld meg árpádsávos ihaj-csuhaj magyarkodás az ugyanennek a része. Ugyanúgy, mint hogy most a Nácipártot fogják megint a nyakunkra ültetni. Ugyanazok. Már számolják, mi jó kis haszon jön majd ki az egyes részletekből.

328387 2015.05.02. 23:53:24

60. jus (szerkesztő) 2015. 05. 02. 23:36 Akkor mi az Ön problémája. Lassan harminc éve ezzel a dumával etetnek bennünket. Mert: Ki mondta, hogy nyugaton nem tart el az állam a legrosszabb adottságú magyar TSZ-eknél is rosszabb termelékenységgel termelő gazdákat? Van, ahol azért fizetnek, hogy hagyja parlagon a földjét. Miből? Abból a pénzből, amit innen és más gyarmatokról hazavisznek. A múltkor láttam egy angol üzemet, ahol mindenféle aluminium bizbaszt gyártottak echte brit asszonyok. Ki meri azt mondani, hogy angliában fél millió forintos minimálbérek mellett lehet nyereségesen termelni ilyen szarakat. Ki fizeti? AZt is mi meg a többi gyarmat. Ha fizetünk hogy a brit asszony ne legyen munka nélkül, akkor fizethettünk volna azért, hogy a nagyar asszony se legyen munkanélkül, meg a tszparaszt férje se. De igaza van. Rég késő. Nem véletlenül ebbe a szakadékba vezettek bennünket a gyarmattartóink, mert ebből tényleg nincs semmi visszaút.

328387 2015.05.02. 23:58:18

57. Cuba Libre c.C. 2015. 05. 02. 22:39 Ja, bocs. Kifelejtettem. Köszi.

16338 2015.05.03. 00:36:24

62. ZorróAszter, nem is visszafelé, hanem előre kéne nézni. Fájdalom nélkül már nem fog menni. De talán még lehet fegyverek nélkül. Talán. Ha nem, akkor pedig ebből kell kihozni amit még lehet egyáltalán. De ma már szinte minden bűntett - ha más nem, akkor adózási - ami enyhítené a nyomort. ".. fizethettünk volna azért, hogy a nagyar asszony se legyen munkanélkül, meg a tszparaszt férje se.." Nem tud kilépni ebből a téeszes gondolkodásból, látom. Nem kell fizetni, csak nem kell ellehetetleníteni a mezgazd mikrogazdaságokat, a családi gazdaságokat. Mondjuk baromi nehéz, mert az igaz, hogy az uniós szabályok az eleve erős és feltuningolt - igen, volt miből - tagállamok érdekeiben íródtak, amely szabályok szerint nekünk, a félbénáknak, kiéheztetetteknek kell versenyeznünk velük,és csak a jobb maradhat életben, nem kétséges, ki bírja tovább...de ha ebbe most belemegyünk, akkor igencsak elhagyjuk a bejegyzés témáját. Vissza egy mondat erejéig a vidék, főként a kistelepülések helyzetéhez. Én legalább nem hallomásból ismerem a lehetőségeket és ellehetetlenítéseket, hanem ebben élek, saját tapasztalataim vannak. Látom, hogy miből, mit lehet kihozni, mi éri meg, mi nem, és miért nem éri meg akkor, ha pedig megéri.

328387 2015.05.03. 01:03:16

Akkor az a rendkívül nagy probléma, ha ezek ellenére nem látja, hogy támogatások nélkül nincs önfenntartó mezőgazdaság. És a kis gazdaságokat érdekérvényesítés nélkül leverik mint vak a poharat. Elég egy ellenséges kormány jól kifundált egy övön aluli döntése. De ott vannak még az ezer többi ellenség. A felvásárlók, a kereskedők. Persze. Próbálkozhat termelni. De mi lesz a két gyerekével? Pláne ha több. Nem elég fejenként a megélhetés. Nekik is kell föld és indulótőke ha ebből akarnak megélni. Miből termeli ezt ki? Abból, amiből a család is alig él meg? És elég egy rossz év, egy szemét kormányhúzás, egy felvásárlótrükk, egy .... és omlik össze minden? És jön is. Mire nyugdíjas lesz, egy biztosan bejön ami megadja a kegyelemdöfést.

328458 2015.05.03. 09:46:19

Vannak akik a gazdaságot a maguk kis érdekközössége alapján értelmezik. A világ fejlődése közben más megoldásokat siettet, mert a termelékenység ( nem a minőség csökkenése árán (!), hanem éppen fordítva ) növelésével lehet csak a környezeti adottságok kényszerítésének megfelelni. Az ismert TSZ környezet éppen erre ad, adott (!) megfelelő választ, minden ellen felhozott érv ellenére. Sajnos politikai vakság miatt került olyan helyzetbe az országban ez a termelési forma, amilyenbe! A családi gazdálkodás - más országokkal ellentétben, ahol ez a forma lényegében a TSZ keretében működik - hazai formája nem elégíti ki az ország növekvő igényének biztosítását az alacsony termelékenységével ! Ezt be kellene látnunk ! Egy ország jóléte nem annak a függvénye, hogy mit szeretnének, hanem a termelékenység megfelelő szintjének elérése határozza meg annak valós értékét. Az ' élvezhető ' jövedelem egy országban IS ( mint az egyéneknél ) csak a bevétel és kiadás különbségéből adódik, ha a különbség kicsi, akkor az életszínvonal IS ahhoz hasonló. Így válik értelmetlenné az a követelőzés, hogy a ' fejlett ' államok jövedelmét igénylik többen, a termelékenységtől függetlenül. Sajnos az árak alakulására nincs hatása egy országnak, csak a termelékenységre, de ahhoz bizony sokat kell tenni. A gazdasági összefüggések bármely rendszerben hatnak, így az azokat meghatározó tényezőket kell megfelelően alakítani egy ország gazdaságán belül, ami - sajnos - hazánkban nem teljesül manapság sem !

328387 2015.05.03. 10:22:25

Kedves Relatív! Azért óvatosabban kéne bánni ebben a rendszerben a termelékenység értelmezésével. Mert példul ott a Merci. Beszállítóknak kilód a bele, itt összeszerelik kilógó belű melósok, megy hajóval ezer helyre, kereskedők, miegymás. A végén meg kiderül a könyvelésből, hogy a frankfurti központban a seggfej főnökök és a körmüket reszelgető lepedőakrobaták termelékenysége a legkiválóbb. Szóval óvatosan. Ez egy gyarmati rendszer.

16338 2015.05.03. 10:27:28

65. ZorróAszter, már miért ne lehetne önfenntartó a mezőgazdaság támogatások nélkül?? Ez így nem igaz. Inkább azt kellene mondani, hogy amennyiben globalizált világról beszélünk, és abban a gazdag országok támogatják a mezőgazdaságot, akkor eléggé problematikus egy kicsinek gazdaságosan működni támogatások nélkül. DE. Még ez sem lehetetlen. Igaz, a jövedelem szerény, de lényegesebben több(et ér), mint egy összeszerelő üzemi rabszolgamunka bére. Konkrétan nem lehet kimutatni a jövedelmet egy csöpp családi gazdaságnál, mert hogy számolom el a saját fogyasztást?? Nem tudom külön bontani. Gyakorlatilag liszt, cukor, só, némi fűszer és igen kevés olaj, minimális feldolgozott tejkészítmény, amit boltban vásárolunk. Pedig minden nap van gyümölcs, hús, zöldség, tojás, gyümölcslevek, bőséggel, borok, pálinka különlegességek, teák, gyógynövények, stb. és természetesen teljesen vegyszermentesen termesztünk, tápmentesen, gyógyszermentesen tenyésztünk és állítunk elő minden feldolgozott terméket, még a takarmány is öko. Mennyibe kerülne ezt megvásárolni? Baromi sokba. Nem tudom kiszámolni, de ezt hozzá kéne adni a konkrét jövedelemhez, mint ahogy azt is, amit a nagy, kiterjedt családnak adunk a megtermeltből, amiket barterezünk. (Tegnapi nap, gépjavítás két zsák kukorica). Folyamatosan bővülünk, igaz apró lépésekkel. És van egy szint, ahonnan már nem lépünk tovább, mert nem éri meg. Akkor már nagyon nagyot kéne ugorni. Tehát, addig éri meg, amíg magunk tudunk értékesíteni, és két egymást követő rossz évre vagyunk tartalékokkal felkészülve, több lábon állunk, azaz, ha egyik bezuhan, ott a másik...az igaz, elég egy aljas törvény és bedől az egész, de ez igaz az élelmi feldolgozásra, az iparcikk gyártásra, a kereskedelemre, a vendéglátásra is. (Nem szeretem, ha személyes dolgaimat érinti, de pár szóban reagálok. Én már nem egy mai csirke vagyok, mondhatjuk öreg tyúk lennék, megtisztelő, hogy két felnövőfélben lévő gyermeket tulajdonít nekem, de négy gyermekes lennék, és három már drasztikusan felnőtt közülük. Annyi idősek, mint én voltam akkor amikor ők középiskolások voltak. Egyikem tán tíz éve él külföldön, a másikom is nem oly régen követte példáját, a harmadikom most kezdi műszaki értelmiségi pályafutását itthon, már családos ember. A negyedik még alig tizenéves, ő már elképzelhető, hogy érdeklődni fog az állatok iránt, a föld annyira nem vonzó számára, de a lovait, a haszonállatait viszont már saját maga gondozza, neki jut az örökségből, a többiek pedig már ki lettek porciózva. Egyben kérem, a saját családi életemet ezzel zárjuk le végleg. Köszönöm.)

16338 2015.05.03. 10:43:29

66. Relatív, te el vagy tévedve. A hazai termesztés, tenyésztés bőséggel elég, jut ezerrel exportra is, csak kérdés, hogy mennyiért, főként, ha még beszállunk az oroszok elleni eszement, csak az usának kedvező szankcióba. Nem mennyiségi gond van a termesztésünkkel, tenyésztésünkkel, hanem minőségi. Vízkultúrás, vegyszeren nőtt, színtelen, szagtalan, íztelen és egyben ehetetlen, de olcsó holland szarral ne akarjunk versenyezni. Minőséget állítsunk inkább elő, ha itthon marad se baj, mi leszünk egészségesebbek. És hagyjuk már ezt a téesz dumát. hidd el, ha a parasztjának úgy éri meg jobban, fog szövetkezni. Milyen más belűről látni ezt, öt-hat éve még én is mást mondtam. Most felülírta a tapasztalat.

328458 2015.05.03. 11:44:16

Kedves ZorróAszter , a kapitalista globalizáció - természetesen - a tankönyvszerű összefüggést rendesen eltorzítja, melyre nagyon helyesen hívtad fel figyelmünket, köszönetem mellett. Sajnos ma Magyarországon még az alapösszefüggések ismerete IS igen hiányos, így a törekvések rendre egy vízió mentén realizálódnak, vitázva minden ténnyel !

328458 2015.05.03. 11:56:10

Kedves 'jus', úgy vélem a mennyiség - ebben IS mintha tévednél - és a termelékenység nem azonos kategória, ez vezethetett félre Téged. A mennyiség azonban - a minőséggel karöltve - mégis arányos a termelékenységgel, amiben rendesen elmaradunk nagyobb GDP-t elérő államoktól, aminek a termelési rendszerek közti alapvető eltérés miatt - mert, igaz földi-, éghajlati adottságaink kiemelkedőek, de a kihasználtsága nagyon sántít - alakul a termelékenysége úgy, ahogy.

328387 2015.05.03. 18:03:18

Kedves Jus! "Egyben kérem, a saját családi életemet ezzel zárjuk le végleg." Nem hiszem, hogy félreérthető lett volna, hogy amikor az Ön két esetleg három gyerekéről beszéltem, akkor nem konkrétan Önről, hanem a egyéni gazdálkodókról általában beszéltem. A problémáról, hogy ami igazságos volt mondjuk egy kulák számára 1930-ban, azt ma nem tartják igazságosnak. Hogy mondjuk a két testvér közül az egyikre hagyják a gazdaságot, a másik meg mondjuk ügyvég lesz. A gazdálkodó meg egy év múlva pénzzé tesz mindent, járadékra váltja, és él a járadékból úgy, ahogy a másik de egész életében gürcölve. A magánfelhasználás számszerűsíthető jövedelemként. És nehezen tudom elképzelni, hogy ne számszerűsítenék. Mert senki se szeretné nyugdíjaskor környékén ráébredni, hogy az életét 45 év minimálbérért végzett robot töltötte ki ha egyenletesen elosztja, és nem csak a kiugróan jó éveket számítja. És jobban járt volna, ha munkát vállal és csak a boltban vásárol biot. Két év tűrése azt hiszem kevés. Amit fél szemmel figyeltem, ott az összehangolt támadás a gazdák ellen úgy történt, hogy egyik évre rávették a gazdákat valamire tömegesen, aztán mikor a túltermelés beütött, akkor a következő évre másra. Így a két túltermeléses évben már meggyengültek csak kormányzati hatásra (Torgyán és bandája). Ekkor jöttek a felvásárlók, akik a már kiegyenlített piacra hoztak be olcsó, sőt esetleg áron alul külföldi árút, amivel megadták a kegyelemdöfést. És akkor már senki nem a korábbi sugalmazások hatásának tulajdonította a csődtömeget, hanem az un. "világpiaci hatások"-nak. "Sajnos." Tehát szerintem önámítás az, hogy a kis magángazdaságok életképesek. Nem elég azt számolni, hogy egy hónapban egy négytagú családnak bejön mindent tekintetbe véve mondjuk 250 ezer forint, hanem hogy ebből a gazdaságból mire a gyerekek felnőnek, két legalábbis hasonló gazdaságnak kellene lenni. Plusz elfogadható nyugdíjnak a szülők számára. Ellenkező esetben ezek a gazdaságok nem Magyarország felemelkedését, hanem a háború előtti nyomor visszatérését szolgálják egész gazdasági szinten. És hogy pár gyerek elmegy orvosnak, ügyvédnek, vagy külföldre, az csak ezt a tényt szépségflastromozza.

16338 2015.05.03. 20:29:22

72. ZorróAszter, mintha az egész bejegyzésem arról szólt volna, hogy a háború előtti nyomor - hmm, a dolgozók azért nem nyomorogtak, nem volt m olyan siralmas az a Horthy korszak, még a legszegényebb is tudott tanulni, de most nem ez a téma - már régen visszatért, és arról, hogy a bérből és fizetésből élők is nyomorognak egyik hétről a másikra kilátástalanul. Azaz, egy csepp irrealitása nincs annak, hogy én arra teszem az életem, dolgozom a gazdaságban a halálomig és szarok arra a nyugdíjra, ami amúgy is olyan, mint a kutya vacsorája. ha lesz, hát beszámolják a baromi jó és extrém magas jövedelmű évtizedemet, ha nem , akkor meg úgy is mindegy. Tudja, én azért kezdtem a mezőgazdálással, mert - dacára a végzettségeimnek, tapasztalataimnak, referenciáimnak - alkalmazottként már csak alig több, mint minimálbéres segédmunkásnak mehettem volna el. Sajnos sok ember gyomra nem veszi be a kapcsolati tőke korrupcióját. az enyém sm. Azaz, ne ámítsuk magunkat. Nyomor van. És aki legalább annyit elér, hogy valamilyen szinten, de éves biztonságban tartsa a családját, hogy egészséges és bőséges táplálékkal lássa el, hogy segítsen a nagycsaládján is egy kicsinykét, hogy a megtermeltből biztosan fizethesse a rezsijét, az már boldog lehet. És aki ezt nem látja, az nem értett meg semmit a bejegyzésből, az még mindig rendszer kegyelt, az még mindig nem érti, miért lenne jobb egy drasztikus megoldás. De hát az idő múlik és a darálóba egyre többen kerülnek bele, azok is, akik arról ábrándoznak, hogy fenntartható fejlődés létezik. Tudja, ha a világunkat azonos szintre akarnánk hirtelen hozni, akkor sokkal mélyebb nyomor jönne el, mint az általam vázoltak, tapasztaltak, igaz, ázsia és főként afrika nyomorultjai királynak éreznék magukat.

14055 2015.05.03. 22:43:18

Jus, pedig a szövetkezet a megoldás..egy minél szélesebb spektrumban tevékenykedő szövetkezet, minél több mindent tud megcsinálni magának, annál erősebb, és annál többet dönt a rendszeren, Gondolj bele: amit magatoknak termeltek, arra nincs jövedelemadó, nincs utána járulék, és nincs rajta áfa, ez azt jelenti, hogy abstart legalább háromszor annyit tudsz fogyasztani, mint aki bérből fizetésből él, a felesleget meg lehetőleg feldolgozva el lehet adni. Igaz ára van: a magántulajdonról le kell mondani... Erről hallottál? http://tudatosvasarlo.hu/cikk/mondragon-%E2%80%93-vilag-leghiresebb-szovetkezete http://www.gyerekesely.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=29:

328387 2015.05.04. 00:12:52

73. jus (szerkesztő) 2015. 05. 03. 20:29 " ... a háború előtti nyomor - hmm, a dolgozók azért nem nyomorogtak, nem volt m olyan siralmas az a Horthy korszak, ..." Ezt nem egészen értem. Mert akkor kik laktak Budafokon és máshol barlanglakásokban, a csepeli krumpliföldeken a krumplivermekben, a Mária Valéria és más nyomortelepeken tízezrével? Hogy azokhoz képest a szoba-konyhás budikinn körfolyosós prolilakások és vidéken a szintén szoba-konyhás cselédsori lakások luxusbungallónak számítottak. Én csak remélni és kívánni tudom Önöknek, hogy egy multi se vessen szemet a biogazdálkodókra, hogy őket megkoppasztva multiszmmel is látható haszonra tegyenek szert. Mert ha eddig megúszták, az azt jelenti, hogy annyira kevesen vannak még, hogy összes vagyonuk sem éri még meg egy multinak se, hogy bevesse Önök ellen a szokásos fegyvereket. Mások nem voltak ilyen szerencsések.

199664 2015.05.04. 08:29:58

Nagyon unalmas ez a csőlátás,amiben a post gazdája,és egyes hozzászóók szenvednek! A tsz-ek elleni ,utólagos kampány nem más,mint a szocializmus utólagos becsmérlése, a rendszerváltás kritikájának ellehetetlenítése,a rendszerváltás bűneinek elfedése! Mindíg mondom,szinte már unalmas,és hárítják is böcsületesen egyesek,hogy a tsz-ek pontosan azért szerveződtek,mert az egyéni gazdálkodás tőke híján a földosztást,a nagybirtok felszámolását tette volna illegálissá!A tsz szervezések idején(második hullám,56 után) a tőke kérdését feszegették Kádár,és Fehér,amiben Fehér annak a gondolatnak adott hangot,hogy hogyan fogják a mezőgazdasági ezsközök beszerzését fizetni a tsz-be szerveződött gazdák,amire Kádár azt mondta,hogy azt az államnak kell,mert a gazdák képtelenek lesznek erre!!Tehát már akkor felmerült az állami finanszírozás!!!!! Aztán naposnak! Kádár nem mondott le Erdélyről,kár dumálni baromságokat!!Te is mutogatsz mindenkire,közben mondod a baromságokat! A helsinki tanácskozáson Kádár elmondta,hogy a háború utáni békeszerződéssel a status quo helyre lett állítva,de ami helyre lett állítva,az a trianoni rablószerződés!! Erdélyről pedig a következőket mondta egy magánbeszélgetésben a KB egyik ülése után(Moldova György :Kádár János-nem szó szerinti az idézet!!!) "Ha valaki arról beszél,hogy Erdélyt vissza kell szerezni,akkor golyót neki,ha lehet,akkor kettőt,mert arról beszél,ami nem lehetséges! Ha azt mondanánk,hogy vissza Erdélyt,akkor egymillió önkéntes állna harcra készen!De elveszne mind,mert azt tudomásul kell venni,hogy román tisztek már kétszer táncoltak Budapest szállódáiban,de magyarok eddig még nem táncoltak Bukarest szállodáiban!!)Ráadásul egy megindított támadás esetén a környező,Trianonban szerveződött országok is nekünk jönnének!!C.pedig kétmillió túszt tart a kezében!!!!Ameddig én leszek az ország élén,addig nem fog magyar vér folyni ceausescu miatt!!" (ha valakit érdekel,majd szó szerint bemásolom!!) Ezeket azért írtam le,immár sokadszor,hogy hagyjuk már azt a terméketlen vitát,hogy a tsz-ek,meg Trianon,meg nagyMagyarország!Ezt a 93 ezer négyzetkilométert sem tudják vezetni a rendszerváltók,akkor mi a lófausztnak óbégatnak itt arról,hogy mi a mennyország?!A tsz-ekkel ugyanez a helyzet!!Akkor jók voltak,ma meg,mikor semmink sincs,akkor azt mondjuk,hogy ááá,minek az nekünk?! Az összes hozzászólásból az derül ki,hogy aki védi a Kádár-rendszert,az bides komcsi,meg nosztalgiázik, a másikról pedig az,hogy védi magát az eljövendő felelősség ellen,és menekül a fasizmus felé,hogy elnémítsa a kritikai hangokat! Az is érdekes,hogy újságíróink,meg a bloggazdák jó része is,ha valamit kritizálni akar,akkor úgy vezeti fel,hogy az összehasonlítás alapját képező szocializmust a következőképpen állítja szembe a mai rendszerrel: há' ezt még az átkosban sem merték,...ezt még a Kádár-érában sem merték! Pedig sokkal több volt abban a rendszerben,ami szöges ellentétben volt-van a mai barmolással,pozitív értelemben!Pl. a svájci frank alapú hiteleknél halottam,hogy ezt még a szocban sem merték!! Micsoda hazugság,hiszen pontosan az olcsó hitelek tették lehetővé,hogy a lakosság úgy éljen akkor,ahogy ma sosem,és az alacsony kamatú hitel az direkt volt,nem pedig azért,hogy nem mertek egy határt túllépni!Azért a 3%-os kamat,és a rendszerváltásnál felugrasztott 33%-os kamat között azé' van egy kis különbség! Ameddig ez a hazugság-alapú társalgás fog menni,addig maradunk ugyanitt,,jobb esetben!!

199664 2015.05.04. 08:33:08

"hallottam'

328458 2015.05.04. 11:30:37

A blogban említettek - sok helyen hasonló körülmények válnak ismertté - IS azt a következtetést támogatja ( ami a hozzászólások ból egyértelművé vált ), miszerint 1989-ben óriási hibát követtünk el. Az azonban - kissé - árnyalja a hibánkat, hogy a 'peresztrojka' árulással megelőzték a folyamatot ! A gondolkodó emberek ezért manapság - ez a blog IS egyik példája - a körülmények változásával 'birkózva' keresik a megoldást ebben a mókuskerékben. Sajnos kevesen vannak még akik a helyes utat találják meg, azt hiszem.... IS.
süti beállítások módosítása