jus archiv

jus archiv

Fenyeget az új hatalom

2010. május 27. - jus blogja

egy törvényjavaslat üzenete

 

 

A kormányzati rendszerhez kötött közszolgák, azaz a minisztériumokban és központi államigazgatásban dolgozók elméletileg apró kis hangyák, de ne legyenek kétségeink afelől, ők azok, akik szorgoskodnak, mindeközben viszont pontosan látják a valóságot.

Belátnak a rendszer érdekességeibe, a függöny mögötti élet nyílttá válik számukra, a legkisebb beosztásban dolgozó is pontosan tisztában van a hamissággal, a takargatni valóval, a becstelen, tisztességtelen, alkalmasint törvénytelen vagy korrupt lépésekkel.

2001-ben a hallgatásukat  is a biztonság, az előre kiszámíthatóság törvénybe iktatásával vásárolta meg a kormányon lévő hatalom. Törvényi szinten korrumpálta a közszolgákat.

Most ugyanez a hatalom nem adna cserébe ezért semmit, illetve a pozitív üzenete negatívban fejeződik ki. A biztonságot, az előre kiszámíthatóságot lecserélnék – és le is fogják cserélni, mert mint már láttuk, amit meg akarnak tenni, azt meg is teszik, mert tehetik – a kiszámíthatatlanságra, a bizonytalanságra. A zsarolhatóság egyszerű mondata a „ki leszel rúgva” semmi kételyt nem ébreszthet a kormánytisztviselővé váltak szemében. Mert ezek után ezt minden indok nélkül meg is tehetik, bárhol, bármikor, bárkivel.

Nem bonyolódnék abba bele, jó volt-e ez a fokozott védelem, nem élhetett-e vissza vele a köztisztviselő, hiszen tudjuk, dehogynem, és ezért, mint minden, biztos ez a dolog is finomításra, jobbításra szorulna, ezen nem is vitatkozom.

Azt az üzenetét nézem csak ennek a törvényjavaslatnak, ami üzenetet hordoz mindenki számára. Eddig a lojalitást osztogatással oldották meg, ami személy szerint nekem és gondolom sok másnak sem tetszett, hatékonysága nullára redukálódott, különben nem bukott volna ekkorát a szocialista párt, az államkassza nem bírja el az osztogatás pazarló voltát. A feltétel nélküli lojalitáshoz azonban változatlanul ragaszkodik az új hatalom is, tehát olcsó és sokkal hatékonyabb módszer után nézett, és meg is találta azt. Fenyegetettség a neve. Mert nem kell indokolni.

A fenyegetettség érzete átitat mindent, aggódásban, félelemben, kiszolgáltatott helyzetben élni, talán a legelviselhetetlenebb életérzés. A beindult folyamatok erősen azt mutatják, erre kell felkészülni. Ma a kormányzati köztisztviselőknek, holnapra az összes közszolgának, majd mindnyájunknak.

Számomra a törvényjavaslat elsőre ezt az üzenetet közvetíti. Tévednék?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr838336438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11951 2010.05.27. 10:20:25

Nagyon igazad van,sok embernek lesznek álmatlan éjszakái,és ebben az a borzasztó,hogy nem az alkalmasság fog a döntő lenni,hanem az,hogy nekik ki a megfelelő,a pártkatona....

13003 2010.05.27. 10:22:07

Én szóltam, időben. Tudtam, hogy a "baloldal" Nem lesz képes megállítani ezt a szennyes áradatot. Gondolja valaki, egy szavazás időpontját, csak úgy el lehet felejteni? DDDDD Érdemes utánagondolni!

16338 2010.05.27. 10:50:12

Zsati! Mivel indoklás nélkül lehetne bárkit kirúgni, így egyértelmű, hogy a hűség, a kussban maradás és nem az alkalmasság a szempont

138137 2010.05.27. 10:51:04

Aki nincs velük, az nincs, az nem lesz! Én már rég csatlakoztam volna hozzájuk, csak engem már a közelükbe érve is elkap a hányinger.

16338 2010.05.27. 10:51:53

Emilke! Több, mint kétmillió ember erre szavazott. Vagy mégsem erre??? Ez utóbbi kérdés már lényegtelen.

16338 2010.05.27. 10:55:18

Peacekeeper! Tudom, olvastalak. Én nem szavaztam rájuk, de megelőlegeztem a türelmet. Hátha.... Hadd lássuk.......hát látjuk.

13003 2010.05.27. 10:55:20

Nem erre szavazott! Arra szavazott, hogy a gyurcsányi őrűletnek legyen vége! Őrjöngve szavazott ez ellen a pápai barom ellen! Ahogy őrjöngve emelt volna bárkit a feje fölé, aki az Mszp-s maffiabandát a rács mögé dugja.

138137 2010.05.27. 10:57:36

3-ra Nem elégednek meg a kuss-ban maradással....:-( Nem csak azt várják, hogy nyald a....(kezüket) hanem látni akarják, hogy mosolyogsz hozzá, mutatva, hogy ez jó neked, és hallani akarják, ahogy közben fennhangon mondod is, hogy ez jó neked.....:-( Vagyis totális behódolást várnak "a legyőzött ellenség" azon tagjaitól, akiket életben hagynak a maguk kiszolgálására....:-(

16338 2010.05.27. 11:01:19

Emilke! Ha a rács mögé dugás motiválta volna a választókat, akkor a Jobbikra szavaztak volna, hiszen ők képviselték az elszámoltatás-leszámolást. De igazad van, egy olyan hatalom ellen szavaztak, akik mocsokba taszították az országot. Na, és most mi változott??? Most minden folytatódik, csak nem osztogatnak, hanem fenyegetnek, rettegésben tartanak. Igaz, most már más nevekkel és kétharmaddal.

16338 2010.05.27. 11:04:07

Peacekeeper! Ezt még nem látom ilyen élesen. De lehet, hogy igazad lesz. Nem vagyok nyugodt.

13003 2010.05.27. 11:04:12

Tudod, hogy ez az út hová vezet? Mi van az irányjelző táblára írva?

16338 2010.05.27. 11:10:34

Emilke! Vannak jogos aggódásaim, sejtésem az irányjelző tábla szövegéről. Ha most keserű humorral akarnék élni, azt mondanám, tapasztaltam már érdekes dolgokat, de legalább ezt is megismerem. 60-ban születtem.

15349 2010.05.27. 11:17:00

Köztisztviselő: ezt a fogalmat, a hozzá tapadó pozitív képzetekkel együtt el lehet/kell felejteni. Az új szabályozás a Kádár-éránál rosszabb viszonyokat teremt a közszférában. Ne legyen kétség: a hatalomba került banda kíméletlenül ki fog rúgni mindenkit, aki nem nyalakodik. Vigasztaló: olyan úton indultak el, amely remélhetően gyors bukásukhoz vezet.

45691 2010.05.27. 11:23:40

Most olvastam,hogy hat állami foglalkoztatottakat tötmrítő szakszervezet jelentett be tiltakozást a készülő szabályozás ellen. Egyetértek a szerzővel, egyenlőre semmi sem lehet tudni, mert ha a készülő jogszabályi változások azt a nagyon indokolt szerkezeti átalakítást segítik,amely nélkül itt semmi se lesz, (se növekedés,se szociális béke, se semmi), akkor bármilyen nehéz is lesz az állam által foglalkoztatottaknak, ezen túl kell lenni valahogyan. De ha csak egy sima bürokrácia-csere előkészületei folynak, akkor semmi értelme.

16338 2010.05.27. 11:28:06

Jehu! Azért nem csak pozitív képzettársítás kapcsolódott a köztisztviselő fogalomhoz. Nagyon vissza lehetett élni vele, és többször vissza is éltek ezzel. Azaz a törvényen van mit finomítani, jobbítani. Na, de ez a törvényjavaslat?! Nem látom ilyen sötéten a helyzetet, de aggódásra már érzek okot. Erről irtam.

16338 2010.05.27. 11:32:46

KériSzépen! Én inkább azt látom, nem csak bürokrácia-csere, hanem az új bürokraták előre való regulázása is benne van a tervezettben. A kifejezés, hogy indok nélkül, azaz jogorvoslati lehetőség nélkül is, ez ezt jelzi. Ma még csak a kormányzati rendszer köreiben, de ha ott ilyet meg lehet tenni, hol lesz a megállj? Szerinted mennyi értelme van, hogy az ágazati szakszervezetek tiltakoznak? De tegyék!!!!

14927 2010.05.27. 11:47:58

A bizonytalalanságban dolgozó munkáját hogy tudja úgy elvégezni, hogy abba ne lehessen kifogást találni? Sehogy. Viszont a bólogató jánosokká avanzsált munkaerő meg nem fog kritizálni, mert félti a létbiztoságát, tehát jó munkaerő. Csak azt nem tudom kinek.

45691 2010.05.27. 11:49:41

Jus,ha elindul a szerkezeti átalakítás,akkor nemcsak az állami szakszervezetek,de minden szakszervezet jönni fog a tiltakozásokkal,mert ez így működik. Lehet kétsége bárkinek arról,hogy azok az átalakítások,amelyeknek jönnie kéne, sok szempontból szembe kell menjenek az eddig húsz év reflexeivel és praxisával ? Szerintem nem. A kérdés, hogy mi fog történni, és,hogy a ma megállapított nemzeti egység mennyit ér majd,amikor a valódi és súlyos érdekkonfliktusokban kell józannak maradni. ( Nekem egyébként úgy tűnik,hogy a győztes párt támogatói inkább idegesek,pont mint eddig voltak, mint azok,akik nem rájuk szavaztak. Minimum érdekes.)

16338 2010.05.27. 11:59:51

Ghost! Szerinted itt van szó munkaerőről? Ilyen formában ez csak a hatalomnak jó, és abból a célból, hogy uralkodni tudjon...amíg csak lehet. Szerintem.

16338 2010.05.27. 12:05:22

KériSzépen! Az átalakításokra szükség van. A szakszervezetek tiltakozására szükség van. Érdek-konfliktusok lesznek, ez természetes. Csak abban kételkedem, józan kompromisszum lesz-e? A mindenkori hatalamonak nem meghátrálni kell, mint tette ezt számtalan esetben Gyurcsány kormánya, hanem józan, a helyzetnek megfelelő, legkisebb konfliktusokkal járó utat következetesen végig járni. Akkor lesz nemzeti egység. A győztes párt támogatói sok esetben a csodákban hittek, csodák nincsenek, erre még Orbán sem képes, most ébrednek fel, és naná, hogy idegessek.

13118 2010.05.27. 12:32:46

hm. az irányjelző táblára sejtésem szerint más van írva. erről próbáltam mélységébe belemenés nélkül írni mai posztomban. mindössze egy picinyke visszatekintés és kérdésfeltevés.

65469 2010.05.27. 12:34:17

Állítólag a cseheknél fele ennyi közszolga kell az ügyek intézéséhez. Pedig nem mi vagyunk gazdagabbak. Természetes, hogy akit elküldenek, az politikai üldözöttségre hivatkozik. Az viszont tényleg veszély, hogy csak lecserélik a személyzetet anélkül, hogy javulna a közszolgáltatás, vagy csökkennének az állami bürokrácia költségei.

16338 2010.05.27. 12:46:00

Hmmmm! Meglehet, megyek, elolvasom.

138137 2010.05.27. 12:50:42

A vezetői kinevezés "indoklás nélkül és azonnal" megszüntethető. Ez a 4 szó ( "indoklás nélkül és azonnal") 2001. jul. 1. óta minden közszolgálati törvényben benne van, Orbán-Pintér beletették, és én azóta mondom, hogy ez a 4 szó tette tönkre a magyar közszolgálati rendszert. Nem azért mondom, mert az elsők közt voltam, akit így rúgtak ki Orbánék. Hanem azért, mert a szocialisták 2002-ben nem ezekkel a maffia törvényekkel (mert ez nem más) kezdték, nem ezt változtatták meg először. Megpróbálom nagyon röviden elmagyarázni. Az államot működtető közszolgákra szükség van. Ha a politika nem tenyerel bele, és valódi szakemberek vezetik, akkor racionálisan van felépítve. Vagyis optimális méretű, 10-20 évre előre tervezhető, jó a szabályozása, magas szakmai szintű munka folyik, folyamatos az előrelépés, aminek a szakmai tudás az alapja. Egy ilyen közigazgatásban nincs szükség nagy mozgásokra, se nagy létszámcserékre, se nagy leépítésekre. Egy ilyen közigazgatás felépítése 20 év, de akkor 20 éven keresztül mindenkinek, minden új kormánynak az elején lefektetett elvek alapján kell továbbépíteni. Nálunk az egész el van rontva az elejétől. A rendszerváltás után olyanok kaptak lehetőséget belepiszkálni és szabályozni, akik nem értettek hozzá. A magyar közigazgatás egyszerűen nincs felépítve. Mert maga az állam sincs jól felépítve. És nem az a baj, hogy most végre lehetőség van újra felépíteni egy új alkotmánytól kezdve. Hanem az, hogy már most lehet tudni előre, hogy nem lesz jó, mert nem lehet jó!!!! Mert nem a társadalom szükségletéhez igazodva, nem a fejlődés elősegítése érdekében fog megtörténni, hanem a győztes torz képére lesz szabva, az ERŐ, a hatalom, a Győztes igényei szerint. Vagyis nem a győztes alkalmazkodik egy társadalmi együttműködés keretében a közösen kijelölt irányhoz, hanem egy együttműködésnek hazudott diktátum keretében a győztes akarja ráerőltetni a saját értékrendjét a társadalomra új irányként. Ennek meg katasztrófa lesz a vége, mert a diktatúra, még ha az a többség diktatúrája is, mint a proletár diktatúra, MŰKÖDÉS KÉPTELEN. És ha nem előbb, akkor utóbb derül ki. De kiderül....:-((...és akkor annak mindig katasztrófa a vége... évek, évtizedek nemzeti jövedelmének az elszállása.... Pedig meg lehetne előzni, pont azzal, amit Orbánék elloptak tőlem. Egy valódi - nem nemzeti, hanem minden politikai érő és a civil társadalom közti valódi - együttműködéssel. Csak ami más kezében orvosság, az a Fidesz kezében méreg. Amivel más gyógyít, azzal a Fidesz öl. Az indoklás nélkül és azonnal egy tisztességes vezető kezében arra lenne eszköz, hogy a nem tisztességes, nem alkalmas beosztottaktól megszabaduljon. De mit kezd ugyanezzel a szabállyal egy nem tisztességes vezető? Megmondom. Fél éven belül nem marad tisztességes ember a rendszerben, csak aki nagyon jól eltitkolja. Ez kezdődött el 2001-ben Orbánnal. Látják, hogy működött, ezért kiterjesztik a beosztottakra.

16338 2010.05.27. 12:52:14

Didgeridoo! Nincs is baj a racionalizálással, sőt, muszáj meglépni, még ha sok embernek fájni is fog. De egy olyan törvényjavaslat, hogy mostantól indoklás nélkül, bárkit??? Ez nem a racionalizálás felé mutat. Az is lehet persze, csak egy hánya-veti javaslatot dobtak le az asztalra, amiből még jó törvény is születhet, de ez elég irreálisnak tűnik.

13709 2010.05.27. 13:28:39

Nagyon egyet kell hogy értsek veled... Viszont olyan nagy változást nem érzek...sőt éppen ma volt egy erőteljes déjavu érzésem (átkos-tipusu), olyan szemlélettel találkoztam, ami legalább 30 éves..ÁÁÁÁ.....hatalmi szóval, urasan...nem folytatom :(((((

16338 2010.05.27. 13:37:28

Peacekeeper! Egyszerűen, tömören, érthetően leírtad. Igazából vitába sem szállnék veled, sem hozzáértésem, sem tapasztalatom. Mint egy mezei honpolgár, csak annyit tennék hozzá, nekem is sajnos az a véleményem, a tendencia a te borúlátásodat látszik igazolni. De azért még nem adtam fel minden reményt.

16338 2010.05.27. 13:40:55

Valéria! Amíg dejavu érzéseink vannak, addig a változások visszafelé mutatnak. Az is fejlődés :((( ...vagy a vég előtti leépülés?

11256 2010.05.27. 15:42:35

peacekeeper, 24: ez nagyon igaz. én is ezt a két nagy veszélyt látom: 1. aki szakember, nem fog vállalni olyan munkát, ahonnan bármikor kirúgható. az igazán jó (meg az ügyes) szakember eleve menedzserszerződést köt, és ha ilyen a közigazgatásban nem köthető, akkor na bumm, elmegy a versenyszférába, ha pedig ott is átveszik ezeket a szabályokat, akkor elmegy külföldre. nem csupán kényelmességből: egy szakembernél számít az életrajz (a CV), és abban nagyon rosszul veszi ki magát mondjuk, 8 hónap kormánytisztviselői megbízás, mert ez a világ összes HR vezetőjének azt mondja, hogy ez az ember nem vált be. ebből következően nagy valószínűséggel pártkatonák lesznek az összes jelentős poszton, az alkalmazottaknak tehát nincs más dolguk, mint kiszolgálni őket. vajon az országnak ez az érdeke? 2. a szervilizmus (mint a túlélés feltétele) könnyen eredményezhet belülről rothadt struktúrákat (ha lop a főnök, fedezzük, esetleg mi is lopunk vele) - elég egyetlen gyorstalpalt "erős" káder, hogy a korrupció melegágya legyen egy-egy intézmény, ahonnan soha nem rúgnak ki senkit, és mivel egymást fedezik, még felgöngyölíteni se lehet. ezek után nagyon kíváncsi vagyok a munka törvénykönyvének tervezett (a VOSZ által már bejelentett) módosítására, annak a feltételei ugyanis messze jobbak (egyelőre...)

130219 2010.05.27. 15:47:29

Emilke.Csöves Vona ellen is szvaztak.Én legalábbis igen.Mert ocskán kihasználta az egykor szebb időket látott mára az mszp-vel lepaktált Jobbikból.

Az Isten Ostora ÉN Vagyok! 2010.05.29. 00:12:33

Szánalmas ballib hörgés az olajos padlón, ócska ballibsi mutyizás, döguncsi Orbánozás és Fideszezés, mint mindig, már 1990 óta... A szutyok baloldal és a tetves hulladék libsi oldal, amiknek a nekik lojális szakszijai kussoltak a Medgyessy-, a Gyurcsány(i)- és a Bajnai csomagok ránkerőszakolásakor, most egyöntetűen ugat, óbégat, nyavajog, nyivákol, szűköl, nyüszít, ugat, mert a Fidesz és a ma megalakuló kormány (vezetője Orbán Viktor) végre cselekedni akar a Magyarországnak a kommunisták és a deviánslibsik miatti és általi tönkretétele után, célként az országot a romjaiból felpítendő és virágzó országgá teendő... Ugass kutya! Vau! Vau! Szánalom és undor, amit ti itt csináltok... Kurz und gut: egy köpedelem: KÖPP!

16338 2010.05.29. 02:06:16

31-re Én csendben elmondtam a véleményem egy szerintem piszkosul negatív üzenetet hordozó törvényjavaslatról. De, ha beleolvasnál, itt lejebb, az Orbán mellett, feltételekkel, írásomba, talán rájönnél, nem anyázni kell egy kritikát, hanem elgondolkodni rajta, nem biztos ellenség teszi. Próbáld ki, ezt az olvasás-gondolkodást, eleinte nehéz, de majd belejössz te is. Vigyázz a hörgéssel, mert megfulladhatsz, ugyanis most te hörögsz, én nyugis vagyok. Ha ellenvéleményed van arról amit írtam, szívesen megvitatom veled, tudom, jó, rendben, ahhoz el is kéne olvasnod. Semmi gond, majd talán legközelebb.

10417 2010.06.04. 18:02:21

Ha minden indoklás nélkül, akkor legalább az ilyen (és ehhez hasonló, lásd: Soós Lőrinc, Vukovics Gabriella) elbukott perekre nem kell számítani http://href.hu/x/cgpj
süti beállítások módosítása