jus archiv

jus archiv

Az adakozók hülyesége

2010. augusztus 20. - jus blogja

meddig lépünk még bele a szolidaritás csapdájába

Miközben magam is próbálok adni a lehetőségeim függvényében, minden idegszálam tiltakozik ellene.

Olvasom az általam mélyen tisztelt és csodált sos7 újabb felhívását, eltöprengek bizonyos összefüggéseken.

Szolidáris vagyok és legtöbbünk szolidáris, és ezt a szolidaritás-tudatot erősíti bennünk az állam, a mindenkori hatalom, de a pénzvilág, a politikai és gazdasági elit is, szerte a világban legszentebb dolgok közé emelve azt. Teréz anya már boldoggá lett avatva, amivel mindenki egyetért, mert a legnagyobb boldogság önzetlenül adni. Ez lett belénk nevelve, szocializációnk alapja az adás, az adakozás. Mennél alsóbb szinten van valaki, annál inkább manipulált ez a belé sulykolt érzés. Azok, akiknek bőséggel van miből adni, tán érdek nélkül gondolják így? Avagy cinikus, saját jól felfogott anyagi érdekük a mozgatórugó?

Most nem térnék ki arra a különbségre, ami a millióból ezret, az ezerből százat és a százból egyet jelöli, pedig megkérdezhetném, miért annak a legnagyobb, név szerinti tisztelet aki sajátjából csak 0,1%-ot ad úgy, hogy még az adójából is leírja, és ennek reklámértékét ki  is használja egyben, azaz újabb bevétel forrásává teszi.

Csak emlékeztetni szeretnék, miközben az adóoptimalizálás – ez a legkorrektebb kifejezés bizonyos adócsalásra – és iszonyú jövedelmek eltitkolása révén milliárdoktól esik el az állam, az adóhatóság a legpitibb, pár ezer forintos, általában figyelmetlenségből okozott adóeltérést üldözi, bünteti jellemzően. Érdekes egy háló az, amin csak a kishalak akadnak fent, a nagyok simán kiúszhatnak. Még azt is megkockáztatom, nem véletlenségből. Lassan már hungarikum.

Az állam bevételének így is fedeznie kéne azt a feladatát, amit vállalt polgáraival kötött szerződésben, ámde a pénzek valahogy elúsznak, mint a nagyhalak Az állam pedig egyre többet szed be azoktól, akiktől tud, akiknek a jövedelme látható és az optimalizálhatósági lehetőségekkel élni sem tud, miközben az ezért vállalt kötelezettségeiből egyre pörgősebben válik meg. Megteheti, hiszen számíthat a civil szféra adakozására, a szolidaritásra, ezt nevelte polgáraiba, nem véletlenül.

Adakozunk a természeti katasztrófák áldozatinak életben maradására, adakozunk az éhező kicsik étkeire, adakozunk a betegek gyógyítására, a fedél nélküliek ellátására, a nyomorgók gyerekeinek tanulási lehetőségere, a közterületek takarítására, a sorolás végtelenül folytatható, de hiszen ez mind állami feladat, amiért beszedi az adókat. Nem baj, vannak akiknek irdatlan jólétéhez szükséges a mi szolidáris, önzetlen adakozásunk. Legalább van min röhögjenek.

A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr798336454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

20785 2010.08.20. 14:22:22

A használt iskolacuccok összeszedése egyszerű recycling, mert a félig hegyezett ceruzák, használt tolltartók általában a szemétben végzik, bizonyos helyeken. Másoknak viszont nagy segítség. Jómagam nem a paternalista államban gondolkodom, mert az egyéni, civil segítségnyújtás sokkal régebbi keletű, mint akár a mostani adórendszer, vagy maga az állam. Szerintem akkor is kellene adnunk, ha az állam minden feladatát tökéletesen ellátná (persze ez illúzió), mert az adás egy belső szüksége az embernek.

174450 2010.08.20. 14:49:19

Magyarországon becslések szerint van vagy félmillió adótanácsadó....szakosodottan belterjes szakma lévén. Javaslom cserélkjük ki őket francia importkissebbségre. Ennyit megér a szociális kisérlet. Azonnali hatást érnénk el . Kétségeim nincsenek.

174450 2010.08.20. 14:52:19

A büntetésvégrehajtásban dolgozó egyik közeli ismerősöm állitása szerint,ha a magyar adóhatóságok megfelelően gyakorolnák tevékenységüket nem lenne elegendő a jelenlegi férőhelyek száma a profilban. Felmérések azt mutatják,hogy kb. tizezer potenciális elitélt futkározik szabadon csupán aziért, mert a birósági szakaszig nem jut el ügyük.

16338 2010.08.20. 14:57:05

Sos, magam is adok, tehát nem kell győzködnöd. Az utolsó mondatodat én úgy írnám, hogy az állam igenis teljesítse kötelezettségét, és emelett működjön a szolidaritás. A gondom azzal van, hogy helyett.

16338 2010.08.20. 15:00:13

Cipicupa, jó ötlet. Egynek elmegy, vannak további ötleteim, gondolom neked is. Aha, látom a 3. hsz-edet, mondtam, hogy vannak még ötletek. : )

13709 2010.08.20. 15:28:04

szia Jus :) az adakozási szándékunkat is - mint nagyon sok alapvetően természetes (nem szent, fenkölt) kötelességünket - sikeresen aknázzák alá, mondhatnám térítenek el tőle, maguk a mindenkori elit képviselői. A példamutatás, felelősségvállalás, tehát az igazi VEZETŐ-i erények gyakorlása helyett mást tapasztal a kisember...Sokakban sikeresen megrontva a természetes segítőkészséget. Összezavarva, kiábrándulva a valódi értékek helyett egyfajta önvédelemre, önmegvalósításra hivatkozik a legtöbb ember...azért én ismerek nem egy kisembert, aki ennek ellenére adakozik.Amit és ahogy tud...ahol éppen dolgozik, vagy él. Egyébként meg hadd röhögjön bárki....sekély e kéj :(((

16338 2010.08.20. 15:38:08

Vali, csakhogy megint és újra etetve vagyunk, ahelyett, kikényszerítenénk az államtól, teljesítse a szerződésben vállalt kötelezettségeit, és hajtsa be árát azokon, akik nem teljesítik ezeket, inkább adakozunk, mert az kényelmesebb. Erre apellál az állam, erre apellál az elit, mi meg tesszük, ami nekik jó és generáljuk a helyzetet. Ez normális??? Hol merné ezt megtenni máshol a hatalom??? És meddig tűrnék ezt el tőle??

13709 2010.08.20. 15:41:14

Jus, az államtól, azaz törvényes helytartóitól, végrehajtóitól hogyan kényszerithetni ki hogy tegye a dolgát? Az istenadta nép egy érzelmes szóra mellé áll a saját lenyúlásának is???? Miről beszélünk????

13003 2010.08.20. 15:42:24

Az útkersztezében keküdt az összevert ember, a járókelők átlépté, kikerülték és mentek tovább. Egyszerre csak arra jött egy szamaritánius. Lehajolt, tömlőjéből megitatta az elesettet. Az csak felnézett és csendesen suttogta, köszönöm.

16338 2010.08.20. 15:51:39

Vali, pontosan így van, hogy hülyére veszenek azzal, az emberségedet, a segíteni akarásodat használják, aztán jót röhögnek. Sekély e kéj??? Nem, nem sekély, ez tragikus kéj lesz, előbb-utóbb, de talán már kikerülhetetlenül ott fogunk tartani, hogy robbanni fog ez az istenverte kóceráj. Akkor aztán sajnálhatjuk, és gondolkodhatunk, mit is rontottunk el. Mert ehhez mi is asszisztálunk, hogy lehajtott fejjel állunk amellé, lenyúlnak milliónyiunkat. És elfelejtjük, lenyúlni csak attól lehet, aki hagyja.

16338 2010.08.20. 15:54:19

Emilke, ez szép, a vallás arra tanít, segíts, a köszönöm biztos nem marad el. Erre épít a mindenkori hatalom, jöhet bármilyen formában, vallásban, pénzben, államban, elitben.

13003 2010.08.20. 16:03:25

Egyetlen hatalom van. A belső hatalom. Istenkével nem foglalkozunk a vallással.

16338 2010.08.20. 16:12:14

Emilke, véleményem szerint senki Istenkéjének nincs köze a valláshoz, vagy ha van, akkor az már nem Istenke és megette a fene. Rendben, akkor minek nevezzem az államhatalmat, az pénz hatalmát, az elit hatalmát? Kényszernek? Mindegy is a nevezése. A belső hatalom a gondolkodás alapján működő béke, talán. Az ellen legalább nem kell fellépnünk.

15138 2010.08.20. 17:27:20

Jus, azt hiszem, hogy értem, mit akarsz mondani. Kihasználnak és az ötödik bőrt húzzák. Vagy valahanyadikat. Aztán láttam már egy olyan rajzot is, amit úgy sikerítettek, hogy az adományok, amit a kalapba dobáltak, szögeknek látszottak, amivel a kéregetőt odaszögezték. Nyilván, ha nem adnának, nem lenne kéregető. Bár itt most nem erről van szó. Én megmondom, miért adok. A lelkiismeretem miatt egyszer, aztán van benne félelem is, ha egyszer én szorulnék rá, bízhassak benne, hogy nekem is adnak. :) Na meg, mert tudok adni, szerencsére. És ennél a pontnál igyekszem lezárni, mert ha továbbgondolnám, hogy én mennyit mennyiből és más...így-úgy... akkor nagyon kényelmetlenül érezném magam. A mosti eset egyébként nekem is újrahasznosítás: ijesztő, hogy milyen jó állapotú dolgok kerülnek a szemétre. El is határoztam, hgoy jövő év végén gondolok erre - nagyon megbízom a SZERKO-ban/ben, meg vagyok rőla győződve, hogy oda jutnak a dolgok, ahova szánom őket, a rászorulóknak. Majdnem védekezek itten, nagy hülye. (én nagy hülye, nem te)

16338 2010.08.20. 17:38:43

Nefi, hiszen én is adok, minden feleslegessé vált - szégyen, de sok vadonatúj, soha nem használt, hordott cucc jön össze, pedig, ha valaki én abszolút ellensége vagyok a fogyasztói társadalomnak - dolognak meg van a helye, az óvodák már régen nem tudnak új játékokat, technikai felszereléseket venni, szülők újítanak fel, berendezéseket viszenek, stb., a ruha-cipőket a védőnő instrukciója szerint adom azoknak, akiknek szükséges, és aminek nem találok gazdát, azt ingyen elvihetőbe teszem ki hirdetési oldalra. Az ingyen munkámról nem is beszélek. Igen, a lelkiismeret is dominál. Pedig annak nem kéne, akiknek kéne, hogy mozduljon a lelkiismeretük, azok röhögnek az egészen, vagy kihasználják saját hasznukra, legalábbis én ezt tapasztaltam. Persze, hogy nem erről szól, de én is úgy hiszem, értetted a lényegét.

20785 2010.08.20. 17:40:30

Pont ez az, hogy a dolgokat át kellene csoportosítani, és akkor még nem is kellett semmit adni. Nekem pl. nagyon tetszik az adománybolt is (nem tudom mi a pontos neve, de külföldön működik), ahova az emberek a megunt cuccokat viszik (nem kidobják) és mások meg érte mennek, akik rászorulnak. Sok minden kerül a szemétbe, ami másoknak érték. Ha Magyarországon már minden jól menne, akkor is lenne hova adni, más országokba (illetve így is van ilyen helyzet pl. Pakisztán). Ha már mindenhol minden megoldódott, senki nem éhezik, fázik, szomjazik, elnyomott ezen a bolygón, akkor eljött Isten országa :) Ígérem, akkor nyugton maradok. A másik, hogy mindenki ott és azt tudja tenni, amire képes, amihez ért, de azt tegye meg. Aki tud nyomást gyakorolni a döntéshozókra, mert pl. jogász, akkor tegye meg. Értelmes tüntetésekre, megmozdulásokra magam is elmegyek. A magam hatáskörében igyekszem a maximumot megtenni, és annyit és azt gyűjtök össze, amit tudok. Van amikor sikertelen vagyok (Emilke tudja), és időnként sikerül. Szóval továbbra is várom a felajánlásokat , füzeteket, táskákat, és ceruzákat. Igérem, ha lesz rá lehetőségem, hogy Orbán Viktorral is beszéljek ezügyben, meg fogom tenni.

16338 2010.08.20. 18:01:28

Sos, ezért mondom, hogy minden tiszteletem a tiéd, csodállak, hogy erre tudod áldozni az életed, és sajnos szükség is van rá. DE. DE. Amíg ezt megtesszük azok helyett, akiknek kötelessége lenne - állam, adóoptimalizálók, adókerülők, egyéb ingyenélők- és ezt azokra mondom, akiknek lenne lehetőségük, de nem érdekük a lehetőségekkel élni - az adakozásból is hasznot húzók, azt saját reklámra használók lsd. bankok, csányik stb. - nem sosorom tovább, tehát, ha ezt megtesszük azok helyett, akiknek kutya kötelességük lenne, addig csak fenntartjuk és súlyosbítjuk a helyzetet. Csak ebbe nem szívesen gondolunk bele. És akkor mi van, ha elbeszélgetsz Orbánnal, vagy bármelyik éppen aktuálissal? Odalök egy pár milliót, és megy minden tovább. Majd, ha tömegével jönnek a vagyonosodási vizsgálatok, ha megszűnnek a kiskapus lehetőségek, akkaor hiszem, lehet átcsoportosításról beszélni, addig mit csoportosítasz? A becsületes alig középtől a szegénységnek, onnan pedig valamit a nyomorba, esetleg. Ez így ugyan erősen demagóg, de nagyrészt lefedi a valóságot.

20785 2010.08.20. 18:28:37

Most, ha nem teszek semmit, akkor lesz annak az ózdi gyereknek ceruzája vagy nem? Én eddig látok, lehet, hogy súlyosbítom a helyzetet. Aki éhes, annak akarok adni egy szelet kenyeret (vagy inkább egy veknit) és kész. Ha az államra várok esetleg éhenhal. Engem az érdekel, hogy mi van vele, és ha csak egy napig nem éhezik, már megérte.

16338 2010.08.20. 18:36:32

Igen, igazad van. Nem is lehet máshogy tenni, legalábbis akkor nem, ha van egy csepp érzés az emberben. Ezzel élnek vissza. Én erről a visszaélésről írtam és arról, miért tehetik meg. Őszintén mondom, fogalmam sincs, hogy lehetne megoldani, hogy a kecske is jól lakjon, és a káposzta is megmaradjon. Fel kéne robbantani az egészet.

20785 2010.08.20. 18:46:12

Nyugi, fel fog robbanni, és a vége meg jó lesz. Addig meg ez megy. Legyenek jó napjaid! :)

13003 2010.08.20. 19:41:24

Nem vagyok ellene a felrobbantásnak. Izé, a felrobbanásnak..::)))

16338 2010.08.20. 19:44:11

Sos, bízzunk benne. Köszönöm, neked is. : )

16338 2010.08.20. 19:45:39

Emilke, én sem. Ha kell, gyújtom, izé, gyüjtöm a zsinórt. : )))

14479 2010.08.20. 21:44:40

Érthető a harag, de akik rászorulnak, most van szükségük a segítségre. Igazából sokkal tömegesebbé kellene tenni a gyűjtést - és persze sok más segítséget is, amivel élhetőbbé tehetnénk ezt az élhetetlen mostohát. Ezzel aztán elkerülhetnénk azt a robbanást, amit én nem kívánok, mert hogy - itt és most - nem hiszek a jótékony hatásában. Újgazdagék közül sokan tisztességtelen úton tettek szert nagy vagyonra. Hogyan várhatnánk tőlük szolidaritást? Az állam meg ugyanaz!

16338 2010.08.20. 21:58:49

Pare, akkor lefordítalak, nem várhatunk szolidaritást szinte senkitől, akiknek a szoridaritása valóságos és hathatós segítség lenne, de robbanás se legyen. Azaz minden maradjon így, tehát a folyamat nem áll meg...na de itt a kígyó a saját farkába harap. Vagy szerinted???

14479 2010.08.20. 22:24:17

Addig jutottunk, hogy a politikai-gazdasági elit alkalmatlan... És a szellemi? El tudnék képzelni egy hálózatot, amely mindenütt ott van, ahol jó szóra, oktatásra, jogvédelemre, életvezetési tanácsokra van szükség. Persze kell az anyagi "támogatás" is, de a megfelelően kiterjesztett gyűjtéssel ez sem lehetetlen.

16338 2010.08.20. 22:40:33

Akkor teljesen helyénvalónak találod, hogy bizonyos rétegeknek lehet szabadon adót optimalizálni, adót elkerülni, a pofátlan, jövedelem nem fedezte vagyonosodáshoz semmi köze az államnak - adóhatóságának - az állam nem kell, hogy teljesítse vállalt kötelezettségeit...stb. Azt mondod, ezen nem tudunk változtatni, hiszen a fent nevezetteknek ellenérdekeltek a változtatásban, robbanást nem tartasz jónak, az egyetlent, ami képes még helyrerázni a dolgokat, de megoldást látsz a szellemi elit (?) működésében, aki eszközök nélkül, pénz nélkül, majd oktat, jogvéd, sőt életvezetési tanácsokat, mondjuk arra nézve, hogy hogyan is osszon be húszezret az a szerncsétlen, amikor a létminimum hatvan???? Szóval te abban bízol, hogy van annyi szolidáris szellemi elit, aki ingyen munkával ezt megteszi, úgy, hogy közben maga nem hal éhen???? Mondom, itt harap a kígyó a farkába. Anyagi támogatásra is szükség van??? Komolyan gondolod, hogy vezet valahová, ha több millió ember megtűrt, vegetáló támogatott, segélyezett, lesz??? Ezek a felületi tünetet kezelik, ideig-óráig. Ezek még húzzák a cérnát, de szakadni fog, és mennél később, attól nagyobb lesz a robbanás, ha szakad. Szerintem.

13003 2010.08.20. 23:15:12

Aki a célt akarja, akarni kell az eszközt is. /Telemarkos aethiop bélyeggyüjtő/

14479 2010.08.20. 23:24:41

Nem állítom, hogy megvalósítható az elképzelésem, de nem is lehetetlen. Bár... El kell ismernem, hogy inkább csak gondolatkísérlet. Azért azt a húszezret bizony jobban is lehetne tudatosítani.

16338 2010.08.20. 23:29:31

Emilke, az eddigi eszközök, valljuk be, nem sokat értek.

16338 2010.08.20. 23:37:08

Pare, eddig nem jött be. Mármint a gondolatkísérleted, sőt, a helyzet egyre rosszabb. Attól, hogy a húszezret célszerűbben költi, még nem jut mondjuk tanulásra, kultúrára, tapasztalatszerzésre. A mát lehet elviselhetőbbé teszi, de van holnap is és azután is. Perspektívát csak a gyökeres változás adhat. És nem csak azoknak, akik a szolidaritásra szorulnak, hanem mindenkinek.

13003 2010.08.21. 12:24:26

Talán más eszközöket kellene keresni? Kerestem a filléres tanyát, egy ingatlanközvetítő jelentkezett, 15 millióért akart eladni.
süti beállítások módosítása