jus archiv

jus archiv

keresztény vs multikulti

2013. szeptember 18. - jus blogja

szemléletek összecsapása



Soha nem titkoltam, hogy meglehetősen multi-cég ellenes vagyok, bár ez ilyen formában elég elnagyolt, sommás megfogalmazás. A globalizált világban, ha tetszik, ha nem, de előnyös a termelő multi cégek jelenléte az országban. Igaznak tartom ezt akkor is, ha netán nem adóznak, kiviszik a nyereségüket, és még akkor is igaz, ha esetleg reális támogatást kapnak az államtól - azaz az összes adófizetőtől - mert az lényegesen kevesebb, mint amibe azok segélyezése kerülne, akik ezeknél a multiknál munkát kapnak. Munkát kapnak, a munkabérük utáni közterhek az államkasszát gazdagítják, csakúgy, mint ezen munkabérek szja tartalma. A munkabérek elköltésével pedig további adó jut az államkasszába áfa formájában. Azaz, a termelő multi cégek jelenlétét lehet utálni - én is roppantul idegenkedem tőlük -, viszont ez nem gátol meg abban, hogy reálisan nézve belássam szükségességüket.

Nem így van ez a kereskedő multi cégekkel. Jelenlétük nem munkahelyeket teremtett, hanem munkahelyeket szüntetett meg, de ami a legszörnyűbb, hogy olyan béka segge színvonalat honosított meg a kereskedelem területén, amit alulmúlni már nem igazán lehet.

Tudom, a jelszó, hogy önkiszolgálók, azaz nem eladókat, csak valami árufeltöltőket alkalmaznak, akik az esetek nagy részében legkevésbé szakemberek, inkább csupán olcsó munkaerők a multinak, mi vásárlók pedig a fejőstehén és terelhető birka keresztezéséből kigondolt állatfajta volnánk a szemükben.

Építkezünk, bármennyire igyekszek hazai kereskedő cégeknél vásárolni, többször rákényszerülök a multi „barkács” dömpingárakra, ezzel együtt sajnos a dömping - magyarul gagyi - árukra és az esetek nagy részében rá kell ébredjek, még ebben sem versenyképesek. Ajtókat szerettem volna vásárolni pár hete, így tévedtünk be a székesfehérvári Baumaxba. Nyílászárók voltak, csak éppen a termékek és áraik kusza összevisszasága, a mezei vevő általi beazonosíthatatlanság, a termék titkolt tulajdonságai, és egyéb ilyenek vették el a kedvünk, na és az, hogy bár akkor udvarias személyzetet találtunk, csak osztályost nem, aki érdemi segítséget adhatott volna. Szerencsére így vásárlás nélkül távoztunk. Mert tán egy kilométerre onnan belebotlottunk egy hazai ajtó-ablak gyártó és kereskedő hálózat üzletébe, és teljes meglepődésünkre olyan szakszerű, kellemesen udvarias, lényegre törő tájékoztatást kaptunk az óriási választékú termékekről, mint amiről álmodik az ember. Az árak precízen voltak feltüntetve, extra igényünk telefonon azonnal intézve lett és előleg nélküli megrendelésünkre három napon belül vehettük át az éppen készleten nem lévő bejárati ajtót is, a többi kiválasztott addig félre lett téve. Kezelésre tanácsot kaptunk, kiegészítőkre – meglehetősen jó - ajánlatot. Ami lényeg még, minőségi fa termékek, az áruk pedig harmadával volt kevesebb, mint a multinál (már, amennyire sejteni lehetett az árait). És nem kellett gagyit vennünk!! A bepakolásnál természetesen segítséget kaptunk.

Tegnapelőtt járólap-csempe-padló tájékozódás ügyében újra benéztünk az említett barkácsáruházba, mivel csak jegyzeteltünk, kocsit nem vittünk magunkkal. És akkor megláttam az összecsukható padlásfeljárót. Máris megjelent lelki szemeim előtt, mennyire jó volna, ha nem csak házon kívülről, hanem a kamrából is fel tudnék jutni a padlásra, mert hiszen klasszikus módon szeretnék ott is tárolni bizonyos élelmeket. Ráadásul feljáróból magyar gyártó terméke is volt - ez nem jellemző, nem szeretik a mi hazainkat forgalmazni -, mi több, a német tájékoztatóstól lényegesen jobb ár-érték arányban. Kissé már dömping áron. Csak éppen súlyos szerkezet az ilyen, kocsi kellett volna hozzá. Nosza, fordultam hátra, pont ott a vevőszolgálat, mellette kapus kijárat, kék, kifelé mutató nyíllal. Igaz, meglehetősen eltorlaszolva, de hát küzdöttem volna át magam, mert bevásárlókocsi csak a kinti parkolóban van. Ahogy én azt elképzeltem. Három hölgy a pult mögött nono-zott, hogy itt ugyan engem ki nem engednek, hiába az a cél, hogy vásárolni tudjak, azt már nem. A túlfélen lévő pénztárakig menjek vissza, ott ki, majd légvonalban oda vissza, ahonnan kiindultam, ott találok kocsit, bele százas, azzal vissza, termék rá, újra pénztár a túlfélen, majd fizetés után eltolni a légvonalban oda vissza....nem vicceltek. Hiába bizonygattam, vásárolni szeretnék. Nem tudom, volt-e kereskedői végzettsége valamelyik hölgynek, de hogy a kereskedelmi érzék elleni oltást a bcg-vel együtt kaphatták, az tuti. Meg a problémamegoldás, az udvariasság és a mosoly ellenit is. Én pedig kértem a vezetőt, nem voltak hajlandók kereskedelmi vezetőt hívni, csak biztonságit. Na, szegény Sándor, mert legalább viszont bemutatkozott nyújtott kezemre - megjegyzem lagymatag kézfogása kicsit elüt egy olyantól, akinek a biztonság felügyelete a feladata, de ez mindegy - aztán egyre nagyobb hülyeségeket és vevőriasztókat adott elő. Mondta, itt ugyan ki nem megyek, mert ő nem jogosult átvizsgálni a táskámat, így fene tudja, mit lopnék ki. Kérdem én, a pénztárnál nem így lenne?? Meg aztán a kis táskám mérete szerint egy pénztárca, egy toll, egy mobil és egy picike jegyzettömb tárolásra alkalmas csak, egy árva doboz csempe el nem férne benne, de én azt addig itt hagyom a páromnál, amíg betolom a kocsit, de akár ki is kísérhet érte. Amúgy pedig menjen már az eleve gyanúsítással. NEM. Állt ellen drasztikusan Azért én még azt is természetesnek vettem volna, hogy legalább valamelyik felajánl egy olyat, hogy hoz ide nekem egy kocsit, ha már én nem tehetem. Ők nem. Így hát győzködtem tovább, de hisz ott a kék nyíl, hogy itt ki lehet menni, azt mondja Sándor, a biztonsági vezető, az vészkijárat. Nem, tanultam én is egy s mást, akkor zölden és piktogrammal és felirattal is kell jelezni, itt olyan nincs, győzködtem. Végső érvként flegmán a pofámba vágta, jó, akkor majd holnapra odaírja azt is. És így tovább.

Arra azért kíváncsi lennék, hogy Essl úrék osztrák áruházaiban lenne-e még vevő, ha ilyen stílusú kereskedelempolitikát erőltetne ott is. Vagy csupán annyi lenne a magyarázat, hogy 300 euró nettóért ezt a dolgozói színvonalat kapja, a bunkó magyar meg örüljön, hogy egyáltalán vásárolhat náluk? Természetesen Essl úrék szlogenje a keresztény szemléletük átadása az üzleti életben...izé...szóval én érteni vélem és mint olyat nem is kifogásolom ezt a keresztény ..izé...ellen sárga csillagot. Mert ki a fene érzi jól magát vásárlóként egy olyan Lidl-ben, ahol meghatározott sebességgel kell tolja a blokkolt árut a vevő elé a pénztáros, és amelytől idegbajt kap a vevő - a tulajdonos percenkénti haszna viszont egeket ver - mert képtelen olyan ütemben visszarakja a kocsijába, ahogy a nem keresztény szemlélet diktálja. Akár az Auchanban, ahol a cég célja minden alkalmazottjával szemben, hogy azt fejezze ki, ne szólj hozzám vevő, élvezd, hogy magad vagy, hiszen önkiszolgáló az egység, senkire ne számíts, hidd el, amit a reklámokban sulykolunk az agyadba, azt köteles vagy elfogadni. Ja, nem tudtam miért van, hogy sántikál minden Auchan alkalmazott. Kiderült. A cég olyan munkavédelmi, fémbetétes bakancs hordására kötelezi dolgozóit, ami tönkreteszi a lábfejet. Reflexológiai szempontból pontosan az agyi működéseket stimulálja – nem pozitívan – szóval annyira érdekelt, hogy beszereztem egy ilyen lábbelit. És akkor lehet bizonyítani, nincs igazam. Igazából nem is érdekes, csak nem szeretném, ha azt gondolná bárki, nekem a keresztény mentalitással van gondom, amit nem hirdet sem a Lidl, sem az Auchan. Annál inkább a Baumax. Nos, keresztény volt az inkvizíció is. Megjegyzem. Meg azt is, azért, mert valaki magyar, még nem lop. Essl úr, lehet ellent mondani, meglehet, nem a cég, hanem a hazai humán menedzsment hibája, ilyenek előfordulhatnak. De jó lenne tudni, mi a cégvezetés hozzáállása.

Nos, én multi ellenes vagyok. Ez az alap. Ám, van, amikor belátom, nincs más lehetőség. Amiről beszámoltam, az nem ebbe a kategóriába tartozik.

És mostantól heti rendszerességgel keresek fel multi cégeket és számolok be tapasztalataimról.

Mert tele a puttonyom.

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr998336540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

70185 2013.09.19. 09:46:44

Nálam annyi a különbség hogy a multik jelenlétét csak olyan területen tartom elfogadhatónak,ahol a hazai működés nem megoldható.Ilyen az autógyártás.Nem tartom elfogadhatónak pl az élelmiszer gyártásban,kizártnak tartom hogy azt mi nem tudnánk megoldani.És még a hasznot sem vinnénk ki.A kereskedelemről,mivel abba benne vagyok.Gyalázatos a helyzet,a legrosszabbul a dolgozók és a vásárlók jártak.A dolgozók esetében -a válság után - jelentős változások történtek.Csökkentették sok esetben a munkaidőket (sok lett a 4-6 órás,aki nem vállalta a változást kirúgták),és olyan cég is volt aki a béreket csökkentette.Így lett rengeteg minimálbéres. Összevontak pozíciókat,amit eddig 3 ember csinált most egynek kell még akkor is,ha nem ért hozzá,mindezt ugyan azért a bérért.A multi rendszerben első helyre kerültek a mutatók,így a kereskedelmi hozzáértés a háttérbe szorult.Számítógépből kell dolgozni.Ebből a vevő mit érez? Nem szolgálják ki,mert nem tudják.A dolgozóknak -ami alapvető lenne- nincs áruismeretük.Nem is követelik meg tőlük.Ismerjék a polctükröt,legyenek lojálisak a cég felé,tudjanak akciót építeni,árut tölteni,a vevő meg (kimondatlanul) le van sz@rva.Idő sincs rá,mert a létszámot a lehető legkevesebbre állítják be,így a dolgozók fáradtak,szabadnapjaik,munkaidejük sok esetben bizonytalan,ezt a család is megérzi.Mindent a központ dönt el,így amikor pl nincs "akciós áru" közel sem biztos hogy a dolgozók,vezetők tehetnek róla,mégis a vásárlók rajtuk verik el a port.Ők vannak kéznél.Béremelésről nem is álmodhatnak már évek óta. Siralmas amit írtam? Az,és ebből a vevők azért ennyire rossz tapasztalatokat talán nem szereznek.Majd fognak,ha nem lesz változás.

295370 2013.09.19. 10:02:46

Ti is megfeledkeztek róla, hogy nem a multik vannak értünk, hanem mi vagyunk a multikért. Hiszen nem a mienk a hatalom.

36888 2013.09.19. 13:10:44

Sajnos-vagy szerencsére a globalizáció miatt itt vannak a multik. A multik tevékenysége akkor lenne kiegyensúlyozott és etikus, ha nem csak a saját bóvlijaikat hoznák be az országba, hanem a mi bóvlijainkat is hasonló volumenben terítenék ahol jelen vannak. ......és ha nem játszanának rá arra, hogy a vásárló a saját országa termékeit magasabb áron is megvásárolja......(mert a magyar tejet olcsón eladja Szlovákiában, miközben a szlovák tejért ott felárat kér, míg a szlovák tejet itt adja olcsón, és itt a magyar tejért kér felárat.....)

291070 2013.09.19. 15:09:37

:D :D :D ennyi marhaságot egy postban...

16338 2013.09.19. 15:39:36

Hapsi, ha hazai terményt, állatot dolgozna fel itt egy multi nekem nem lenne problémám. A gond az, ha sokezer hektáron itt termeszti a gabonát, kukoricát, munkaerőt nem igen foglalkoztat, majd a jó minőségű terményt kiviszi feldolgozásra, így drágán eladja, a feldolgozott élelmiszert pedig szintén drágán visszahozza eladni. Nagyjából képben vagyok, mi mindent szemétkednek a dolgozókkal a kereskedő multik, mennyire le és hülyének nézik a népet. Rabszolgák a náluk dolgozók. És kiszolgáltatottak a vevők. Nem igen van választásuk, van két-három láncolat, hol van ez az egészséges versenytől? Mondom már másfél évtizede, nagyon nagy árat fizettünk és fizetünk még azért, hogy ránk szabadították a kereskedelmi multikat.

16338 2013.09.19. 15:41:10

Szubkontra, éppen erről írok, hogy jelen helyzetben már mi vagyunk értük és ők már nyugodtan leszarhatnak minket, most már bármit megtehetnek.

16338 2013.09.19. 15:45:04

Virág et, meglehet, a "vásárolj hazait" is a multi kereskedők találták ki. Ők minden esetre piszkos jól járnak vele, ha ez minden országban így működik. Ők csak az anyaországukban eladhatatlan gagyit hozzák nekünk, gyakran nem is dömping áron, hanem, mintha érték lenne. Sok honfitársunk pedig még mindig azt hiszi, hű, de jó, csak mert francia, angol, német...stb.

16338 2013.09.19. 15:47:39

Rasid, gondoltam veled versenyzek, de tized annyi marhaságot sem sikerült összeszednem, mint neked a te posztjaidba. Lám, ebben legyőztél. Fogadd gratulációmat.

238500 2013.09.19. 17:11:07

Kedves jus, nem bántásból mondom, de valóban rengeteg marhaságot hordtál össze. Ugyanilyen a felületes "érveléssel" - vagyis egy-két szélsőséges eset kiemelésével - a magyar tulajdonban levő cégek ellen is ugyanígy ágálhatnál. A valóság nyilván valahol félúton van. De azt még a félúton állva is le kell szögezni, hogy a kis cégek és a kis boltok sokkal embertelenebbül bánnak a dolgozóikkal, és sokkal kevésbé törődnek a termék minőségével, mint a nagyok. És mivel a kicsik között túlnyomórészt magyarok, a nagyok között pedig többségében multik vannak, nem hiszem, hogy egy országos statisztikában a multik szerepelnének rosszabbul. A kis magyar élelmiszerboltokban például katasztrofálisan rossz minőségű, és egyáltalán nem olcsó a pékáru kínálat. Ehhez képest a TESCO, SPAR és többi multi helyben sütött, olcsó, és megbízhatóan jó minőségű pékárut kínálnak. A TESCO például önköltségi áron süti a - mellesleg finom - kenyereit, mert tudja, hogy a legszegényebbeknek ez számít a leginkább. Ráadásul még az sem teljesen igaz, hogy a magyar itthon tartaná, a multi pedig kivinné a cég nyereségét. Az angol tulajdonban levő TESCO például a 15 éves fennállása alatt egy fillér nyereséget sem vitt ki, hanem mindet itt fektette be. Az echte magyar tulajdonban levő CBA viszont az itthon szerzett nyereségét a külföldi üzletlánca kiépítésébe fektette be. - - - - - Szerintem nagy felületességre és komolytalanságra vall az, ha valaki az összes multit egy kalap alá akarja venni. Én az ilyet csak elvakult uszításnak tudom nevezni. Mivel néhány kiragadott példa ürügyén akarsz egy nagy sokaságról sommás ítéletet mondani. Szerintem ne tedd.

60145 2013.09.19. 17:16:34

A tapasztalataid valósak, a nemzeti meg a keresztény öntettel nem tudok mit kezdeni. A bakancsot sem értem: "Reflexológiai szempontból pontosan az agyi működéseket stimulálja – nem pozitívan – szóval annyira érdekelt, hogy beszereztem egy ilyen lábbelit. És akkor lehet bizonyítani, nincs igazam." A fiam dolgozott ennél a cégnél, példás kizsákmányolásról számolt be, ott is hagyta őket. Az biztos, hogy a kulturált kiskereskedő a multik bejövetele előtt is kihalófélben volt Magyarországban. Hazánkban - ha így jobban tetszik.

16338 2013.09.19. 21:40:15

Itoérambolafoci , eszembe sem jutott a kisboltok összehasonlítása a multik bazimarketjeivel, mivel kis boltokat alig ismerek, amit igen, azt is csak mint vevő, a hátterét nem. Nálunk - ahol jelenleg lakom - két kis coop üzlet van, a mellette lévő faluban, ahol építkezünk, két coop és egy totál mezítlábas - ám megdöbbentő választékkal, nyitva tartással és árral rendelkező - élelmiszer üzlet van, mind az ötben nagyon finom a kenyér, és negyedével drágább, mint a multi legolcsóbbja, de én nem kifejezetten az élelmiszer kereskedelemről írtam. A bazimarketek sem élelmiszer üzletek. Vitatkozhatnánk a multik kenyeréről, de én a magam részéről Tescoban még soha nem vettem, az Auchanban készítettnek elég elolvasni az összetevőit, máris gondolkodsz, kenyér-e egyáltalán, az Intersparba pedig a maszek magyar pékség szállít, legalábbis itt nálunk. Szerintem eléggé komolytalan egy általános multi-kereskedelem témában a kenyérre fókuszálni, ráadásul eléggé sánta - lásd, amit előrébb írtam - az érvelésed. A multi sem viszi ki a nyereségét, ugyanis - egyik multit konkrétan tudom - soha nyereséget még nem mutatott ki, ennek ellenére folyamatosan terjeszkedik és szorítja ki a versenytársakat. Biztosan olyan nagyon megéri neki a veszteségesség. A nyereséget amúgy is könyvelési trükkökön - legális - viszik ki, de ez most mindegy is. Amiről én írtam, az a kereskedői magatartás, a vevőkkel és dolgozóikkal való bánásmód, a hozzáértés, a hivalkodó szlogen, mely szerint : "keresztény szellemiségű" a hálózat, igaz, cseppet sem jobbak a tapasztalataim a piszkosul nem keresztényi szellemiségű multi hálózatokkal. Ezeket jobban ismerem, mert szinte kivétel nélkül volt velük kapcsolatom - többen dolgoztam is, más cégek megbízásából, mint áru és árfigyelés, árufigyelés, faceing betartása, stb. - sőt, volt amelyiknél kényszerből alkalmazott is voltam. Azaz, sokkal többet tudok, mint amennyit te sejtesz.

238500 2013.09.19. 21:44:59

A keresztény vs. multikulti szembeállítást pedig én sem értem. Különösen azért nem, mivel pont a kereszténység a multikulti legpenetránsabb példája. Jó öreg I. István első dolga volt, hogy a magyar helyett a latin nyelvet tette meg az ország hivatalos nyelvének, és ránkerőszakolta "a külföld szemetjét" (Copyright: Jus), a keresztény vallást. A világ összes multinacionális szervezetei közül pont a keresztény egyházak követték el a leggyalázatosabb bűnöket a saját alkalmazottaik és ügyfeleik ellen. Akkor most hol itt a szembenállás?

16338 2013.09.19. 21:53:14

Atlasz, ez a munkavédelmi bakancs egy őrület. Mivel hosszú ideig dolgoztam vezetőként egy patinás cipős cégnél, szinte mindent megtanultam a lábbelikről. Az Auchan munkavédelmi bakancsát - amit köteles minden alkalmazott hordani, kivéve a pénztárosokat és menedzsereket - a fogyasztóvédelem nem tartaná hordásra alkalmasnak, ugyanis az acélbetétje olyan ponton stimulálja a lábfejet, ami már nem csak azért pocsék, mert a dolgozóknak iszonyú sebes, majd bőrkeményedéses, végül deformált lesz a lábfeje, hanem mert szinte az agyában érzi mindezt. Amúgy ez a keresztény szellemiség számomra valami megdöbbentő volt. Talán inkább többet kéne nyújtani, mint egy "nem keresztény szellemiségű" és akkor a vevő dönti el, melyiket preferálja. De erre hivatkozni??? Az említett cégnél egy rövid ideig én is dolgoztam alkalmazottként is, és mint a fiad, hamar tovább álltam. Azért vannak jó tapasztalataim is a kereskedelemről. De nem jellemző. És azért néhány vevő is kritikán aluli. De ez már egy másik téma lenne.

16338 2013.09.19. 22:15:46

Itoérambolafoci, vannak olyan multi cégek, amikről szinte pontosan tudható, hogy tulajdonosai jellemzően zsidó etnikumhoz tartoznak. Gondolom, " a bauMax tulajdonosai keresztény gondolkodásúak és a vállalat irányítását is ehhez az elvhez igazítják.." mint legfontosabb ismérv a cég bemutatkozásában, azért fontos közöljék, tudja a világ, ők nem zsidók. Nem gond, csak éppen nem ezzel, hanem valami igazán pozitív, vevőt megbecsülő magatartással kéne inkább érvelni. Gondolom én. Multikulti kifejezést azért használtam, mert alapjai közé tartozik az etnikai és vallási különbségek elfogadása, amennyiben keresztényként jelenik meg valami, vagy akár zsidóként, vagy arabként, de akár iszlámként, akkor az már egy kirekesztés is egyben. Amúgy biztosan a vevők nyernének vele, ha nem a multik uralnák a terepet, hanem vegyesen lenne választéka a lakosságnak, hogy hol vásárol, azaz, ha igazán verseny lehetett volna. De hát egy sneci és egy cápa versenye....
süti beállítások módosítása