jus archiv

jus archiv

Harc nélkül nincs élet

2010. május 18. - jus blogja

Miért nem akarunk békében élni magunkkal és a természettel?.................................

Montana Roja egy kis hegy a Teide vulkán lábánál, az óceán partján. az őslakosok hite eszerint az utolsó guancs lelke bolyong rajta, az utolsó guancsé, aki még ember volt, most szellem léte segíti az élőket, hogy egyszer majd visszataláljanak oda, ahonnan valaha elindultak...hogy újra emberek lehessenek.

 

 

A férfiak változtak többet az idők folyamán, vagy a nők? Az én testi életemben a nők és férfiak között nem nagyon volt különbség, bár testi erőben akkor is a férfiak, lelkiekben pedig a nők voltak erősebbek, ezt nem is vitatom, csak annyira kiegészítették egymást, fel sem tűnt. Harc egyáltalán nem volt, ez azért meghatározott sok mindent, nyugalomban máshogy működik az emberiség.

Ma mit látok? A férfiak harcolnak, a nők pedig kötözik a sebeiket, de már ezen is túllépve, a nők is harcba kezdtek. Tényleges és pszichés háborúban élnek az emberek, mióta eszüket tudják, a maiak már ebbe születtek bele, lételemükké vált.

Harc és harc, ha nincs harc, akkor van a harcra való felkészülés, annak áhítása, attól való rettegés, ha vége, akkor a győztesek harci dicsőítése, főként önmaguké, a vesztesek csöndes gyásza és állandó sirámai a harc elvesztéséről, ez mindaddig tart, míg nem kezdik a felkészülést a következőre. Évszázadok, de akár évezredet is írhatnék, amióta a harc a meghatározó és minden annak függvényében vizsgálható csak.

Talán nem is érthető, ha arról beszélek, teljes béke volt, nehéz is megfogalmaznom, mert hiszen ha fogalomként sincs jelen a harc, ha mibenléte teljesen érthetetlen és megfoghatatlan, elvont dolog, akkor mit lehetne annak hiányáról mondani. Hogyan lehetne értelmezni a békét, amikor nincs ellenpárja? Így, a mi békénk olyan volt, amit nem fogalmaztunk meg, olyan, mint ma a földi élet, mert lehet, más bolygón is akad, de vagy semmi elképzelésünk nincs róla, vagy a saját tapasztalatainkat húzzuk rá.

Nem harcoltunk, nem volt ellenség, sem külső, sem belső, sem a szomszéd, sem a természet, sem magunk önmagunknak.

Ne hidd, nem volt fékezhetetlennek gondolt tűz, hogy a villám egyszer sem csapott bele valakibe, hogy nem volt áradás, hogy nem volt ramaty év, amikor ne fenyegetett volna az éhezés réme, már hogyne lett volna. Tettük, amit tenni kellett, amit egyáltalán tehettük, úgy építettük házainkat, úgy irtottuk erdeinket, ha jön is tűz, csak azt vigye, amit éppen muszáj volt neki, féket tettünk elé, a veszteségeket elkönyveltük és közösen lettünk úrrá rajta, pótoltuk, amit lehetett, a megáradt vizeket barlangtározókba vezettük, hogy aszályban hasznosítsuk, élelmeinket több évre raktároztuk. Haragudni sem haragudtunk egymásra, hiszen szándékkal másnak kárt nem okoztunk, a véletlenekről pedig nem tehet senki.

Valami utópisztikus kommunizmusnak tűnhet a mi világunk mai szemmel, és van is benne némi igazság., - hasonlíthatnám persze a távoli, hegyi zárt közösségekhez, az elbújt kis halászfaluk világához is, ha az értelmetlen civilizáció már nem kezdené sorvasztani őket, azzal sem járnék messze - csak éppen a környezet más volt, ezért mibenlétét senki nem kérdőjelezte meg, ami ma a legnagyobb ellensége és kerékkötője egy igazságos utópiának. Ma már mindent megkérdőjeleznek, mindent, ami életszerűen logikus.

Ha ma előáll valaki egy mindenki számára elfogadható, igazságos megoldással, átgondolás nélkül legyintenek rá, őrült elme, utópisztikus gondolkodás.

Az emberiségnek ma már nincs szüksége igazságra, élhető földre, kényeztető környezetre, nincs szükség arra, amit mi úgy hívtunk, emberi.

A humánum is utópia lett.

 


 

átszerkesztett részlet

előzőt itt találod http://jusezmegaz.nolblog.huhttp://jusarchiv.blog.hu/media/image/2010-05-18/8336622/.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr348336622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

14479 2010.05.18. 19:37:11

Ha egyáltalán létezik Utópia, akkor bennünk van/lehet. Egyébként az a gyanúm, hogy a harc (a vetélkedés [verseny?] durva formája) az emberi természet lényege. Verseny nélkül nincs fejlődés. Következésképp ember sem...

13003 2010.05.18. 19:48:13

Jus, várom a képes "riportod" Nem működik?

16338 2010.05.18. 20:09:47

Most nem értek veled egyet Pare! Szerintem csak agymosás eredménye ez a harc, vetélkedés, verseny. Viszont olyan évezredes, lassan el is hisszük, feltétlen kellékünk. A jobbítás nem elég ösztönző a fejlődéshez? És a fejlődés hová vezet?

16338 2010.05.18. 20:11:41

Emilke drága! NEEEEEEEM! :((((( A videó megy, de a kép... pedig lépésről lépésre követtelek és mégsem.

14479 2010.05.18. 20:24:37

Végül is megtehetjük, hogy nem veszünk tudomást róla. Ez esetben jönnek a feltörekvők, és elsöpörnek bennünket.

78126 2010.05.18. 20:31:59

Jus, ne borongj! "Ha ma előáll valaki egy mindenki számára elfogadható, igazságos megoldással," ...nem lehetséges mindenki számára igazságos megldás - tán ezért a harc. Inkább az élni és élni hagyni elvét hiányolom!! NAGYON!

13003 2010.05.18. 20:35:17

Na gyerünk, lépésről lépésre, Saját blog--->új bejegyzés---> képbeszúrás. Képizélő--->kereső. Arbeitplatz/Munkaasztal---Y Helyi adathordozó---> Dokumentekés beállítások.--->All Users---y összes dokument--->összes képek---> képek ---> kicsinyített kép (jobbra fönt egy ketyere)___> képet bejelölni---> megnyitás---> feltöltés---OK. Menni kell!

44711 2010.05.18. 20:36:07

Kedves Jus ! "Az emberiségnek ma már nincs szüksége igazságra, élhető földre, kényeztető környezetre, nincs szükség arra, amit mi úgy hívtunk, emberi." Ez nem így van.Erre azoknak nincs szüksége, akik a Földet és az emberiséget uralják. Ők tesznek mindent ellene. Másrészt a nők és a harc. Én azt a nőt tartom szépnek, kívánatosnak és igazi társnak, akit el tudok képzelni izzadt, véres , harctól fáradt amazonnak, aki győzött a túlerő ellen és mégis vonzóbb, gyengédebb nő bárkinél. Üdv:CL.....................

139820 2010.05.18. 20:37:08

ahogy én látom, a harc pont abból adódik, hogy mindenki bezárkózott...emlékszem, mikor apának meglett az első kocsija, minden hétvégét lent töltött a parkolóban és csapatostul mentek egész napokat javítgatni a lakók a tökéletes állapotú járművön, csakhogy társaságban legyenek...ma már mindenki szúr és mindenki fél, hogy támadni fogják, és egyre magányosabbá válnak az emberek...de azért még van kivétel:)

60145 2010.05.18. 20:38:20

3. Jus: harc agy nélkül is létezik, hát még agymosás nélkül. És csak borongj nyugodtan, mert az élni és éni hagyni szükséges mértéke (Anemone) valóban hiányzik, pedig az nem utópia, hanem garancia a túlélésre. Akár a harc. Béke a temetőkben van...

12635 2010.05.18. 20:46:51

harc? nem egészen érzem pontosnak a kifejezést, de nincs jobb... talán szélmalomharc... értelmetlen... minek... mert most ez a választásunk? ez a trendi? én nem szeretek harcolni és csak akkor teszem, amikor nagyon fontos és ha nagyon feltüzelnek, felbosszantanak... már sokkal jobban szükségem van a békére, a derűre, a nevetésre,a nyugalomra, mint régen... póbálom kerülni a harcot... elég volt...

13709 2010.05.18. 20:48:50

Jus, az arányokkal vannak bajok, szerintem...legalábbis a jelenben én azt érzékelem..Kell az embernek az élhető föld, meg minden, ami evvel jár, csakhogy időnként több mindenben a megszaladás nevű önfeledtségbe futunk bele..ismerős ez az élet legegyszerűbb dolgaiban is... A harc, háboru estében ugyanugy megszaladunk, időnként elveszitve a mértéket, értéket...A harmónia nevü csoda pedig röpke időkre nálunk időző ábránd,,,ami után aztán megint áhitozhatunk, ha kezdődik minden előlröl..mert kezdődik :)))

13709 2010.05.18. 20:49:43

Jus, az arányokkal vannak bajok, szerintem...legalábbis a jelenben én azt érzékelem..Kell az embernek az élhető föld, meg minden, ami evvel jár, csakhogy időnként több mindenben a megszaladás nevű önfeledtségbe futunk bele..ismerős ez az élet legegyszerűbb dolgaiban is... A harc, háboru estében ugyanugy megszaladunk, időnként elveszitve a mértéket, értéket...A harmónia nevü csoda pedig röpke időkre nálunk időző ábránd,,,ami után aztán megint áhitozhatunk, ha kezdődik minden előlröl..mert kezdődik :)))

16338 2010.05.18. 20:52:08

Pare, ez így van, ez van. De muszáj ennek lenni??? Legalább el kéne néha gondolkodni, valamikor miért működött amiről írtam, és mit lehetne megmenekíteni belőle.

16338 2010.05.18. 20:55:10

Anemone, nem borongok, csak a mai hangulathoz ezt a részletet éreztem jónak, holnap kissé más jellegű részlet jön. Az élni és élni hagyni konkrétan egy olyan, ami mindenki számára igaszságos lehet...ne. Csak nincs.

16338 2010.05.18. 20:56:20

Emilke, erre visszatérek, kipróbálom, ha sikerül, teszek fel csak neked egy képet köszönetként. :))

78126 2010.05.18. 21:11:13

14-re Jus, ez remek ötlet! Gondolkodni és menteni, óvni, ha kell újra építeni.

16338 2010.05.18. 21:14:42

Kedves C.L.! Ez egy részlet egy irományból. Amit itt olvasol, azt a kihalt guancsok utolsójának bolyongó szelleme mondja, mint keserű megállapítást, tapasztalatot a mai világról, az ő életének tapasztalása függvényében. (Még egyszer ilyen kacifántos mondatot képtelen leszek összehozni. :))))) Én is harcos nő vagyok, de nem ellen harcos, hanem mellett harcos. Az azért más:))) Remélem ezt értékelné az utolsó guancs is. :) Üdv: jus

16338 2010.05.18. 21:16:42

Kicsiben igaz Lami, amit írsz. Hasonló a meglátásom a mikroközösségekről. Igaz ez csak egy csepp példa volt, de jól érzékeltetted.

16338 2010.05.18. 21:20:24

Igen Atlasz, írtam Anemonénak is, hogy éppen elég igazságos lenne az élni és élni hagyni. A baj : a lenni. És igen, jól írod, garancia is lenne, lehetne. Hát nem megmondta az a guancs, hogy utópiának hívják ma, amiről mesél!!!! :))) Még Atlasz is így látja!

16338 2010.05.18. 21:22:15

Akkor most együtt érezzük ugyan azt. :)) Ez jó. Szeretem ezt a guancsot, aki elmeséli az ő hajdan volt világát, megnyugtat.

16338 2010.05.18. 21:26:39

Valéria! Én mostanában máshogy érzem. Már nem kell a megszaladás nevű dolog. Működik így is, csak nem értik, mi benne a jó. Majd erről is lesz szó. Harcban, háborúban hogy lehetne mérték? Illetve mennyivel jobb, ha mértéktartóan gyilkolásszák egymást, mintha mértéktelenül?

13709 2010.05.18. 21:40:59

Márpedig a harcban is van/kellene mértéket tartani és lehet is, mert a cél nem az elpusztitás egy vita/har/háború során...szerintem..tehát a gyilkolászást én különválasztanám a harctól..

16338 2010.05.18. 21:58:30

Természetesen Valéria, harcnak sok mindent nevezhetünk, csak ne keverjük a küzdéssel. A nemes és humánus küzdést én nem nevezem harcnak. Talán az a különbség, abban rejlik, a harcban nemtelen az eszköz, hisz kényszerítés. A küzdelmet pedig inkább a féken tartás, egyensúly elérése vezérli. Talán.

12009 2010.05.19. 22:19:28

A harc a harcosok dolga. Nem kell mindenkinek harcolnia. A gazemberek kitalaltak, hogy mindenkinek harcolnia kell. A harc ertelmetlen gyilkolassa valt. A gazemberek kiirtottak a harcosokat es ezzel odaveszett a harc kulturaja is. Ma mar nincs igazi harc, nincs igazi beke, nincs igazi banat, nincs igazi orom. Ma a gazemberek uraljak a vilagot, akik bekero;, humanumrol szonokolva irtjak a harcosok maradekat, megolik a harcosok szellemet, mert ez kell ahoz, hogy rabsagban tartsak az emberiseget. A szabadsagert, a boldogsagert, a jovoert harcolni kell. Harcosok nelkul ezek a dolgok elvesznek, elvesztek.

16338 2010.05.19. 22:34:14

Az alapokban most nincs vitánk Grani, bár én inkább küzdőknek nevezném őket, de ez csak egy filo megkülönböztetés. Jelen pillanatban hajlok az anarchizmusod felé, mint egyetlen megoldási képlet.

14479 2010.05.20. 18:14:23

Szeretkezz, ne háborúzz! (Nem saját kútfő.) A szabadság lényege a verseny. És az állam feladata lenne, hogy szabályozza, normális mederben tartsa. És persze lehetőleg minél nagyobb esélyegyenlőséget biztosítson a versenyzőknek. A veszteseket pedig legalább istápolja. Vagy ne hagyja végleg elveszni őket. Most veszem észre, hogy mindezt inkább egy baloldali liberális államtól/kormánytól várhatom el...

162183 2010.05.20. 18:59:39

Nem vagyok a harc embere, a legvégső esetben emelem fel a hangomat, útálom a vitát és az erőszakok.

16338 2010.05.20. 19:27:21

Te, Pare a mai tőkés, kapitalista társadalom működésének apró korrekcióra szoruló dolgairól ábrándozol. Én hátradöltem, becsuktam a szemem és elutaztam a fantázia birodalmába. Ott találkoztam a guancsokkal, akiket az 1400-as években a "civilizált" európai, spanyol hódítók az utolsó szálig kiírtottak. Csak éppen az utolsó guancs szelleme még itt bolyong köztünk és elmeséli, hogy látja a mai emberi világot. Én pedig elgondolkodom, miért ne élhetnénk olyan normalitásban, ahogy ők. Csak azt tudom mondani, ha te egy igazságos világot a jelen szabályozással elképzelhetőnek és kivitelezhetőnek gondolsz, éppen úgy a fantázia birodalmában jársz, mint én.

16338 2010.05.20. 19:30:25

Amálka! Néha muszáj felemelni a hangot és vitázni, küzdeni, ámde miért kéne harcban és erőszakkal élni?

14479 2010.05.20. 19:54:22

Vannak egészen élhető kapitalizmusok. Az már más kérdés, hogy az élhetőségükkel egyenes (fordított? mindegy) arányban csökken az önvédelmi képességük. Ez a dekadencia. És a guancsokhoz képest a spanyolok - természetesen - barbárok voltak. Mint ahogy a nyugati civilizációhoz képest barbárok az ázsiai nagyhatalmak, amelyek majd - remélhetőleg nem tűzzel-vassal - átveszik a világuralmat...

14479 2010.05.20. 20:02:54

Igazságos világot nem tudok elképzelni, de hogy legalább az irány jó legyen...!

16338 2010.05.20. 20:12:31

Én el tudok képzelni igazságos közösségeket, igaz, a társadalom kérdéses. De túl kevés az eszköz, amivel meg lehetne valósítani. Az a baj, hogy a földünk ellen is állandó a támadás. Minden izmus kizsákmányol. A földet és a lakóit is. Az egyéni érdekek dominálnak. Ettől függetlenül belátom, ezen belül kell megoldani a nagy gondokat, mert legalábbis reálisan nem képzelhető el egy izmusok nélküli világ, belátható időn belül. Kérdés, mennyire engedi a megoldásokat bármelyik izmus? Attól én még gondolkodhatok rajta??? :)))

14479 2010.05.20. 20:17:11

Hát persze! A lényeg: legalább az irány jó legyen! Azt hiszem, azért vagyunk itt. Ez is valami.

16338 2010.05.20. 20:25:54

Ebben tökéletesen egyetértünk. De ez nem is volt kétséges.

14479 2010.05.20. 20:38:06

Túltengek. Én inkább v.-miféle globális megoldásban bíznék. Sok esély nincs rá, de mit lehessen tudni... Azt hiszem, ez jelenleg csak a gazdagok (mármint a gazdag országok [nyugat]) belátásán múlik. Egy világkormány már végképp utópia, de nem is oly rég még az Unió is az volt...

16338 2010.05.20. 20:50:41

Nem tengesz túl. Előbb-utóbb csak a globális megoldásban kell gondolkodni, csak az valódi megoldás. Vagy a földnek annyi. És akkor olyan mindegy, milyen rendszer, vagy izmus nem működött.
süti beállítások módosítása