jus archiv

jus archiv

Valahol el kell kezdeni - integráció, esélyegyenlőség

2010. szeptember 24. - jus blogja

humánusan, demokratikusan, antiliberálisan

 

Elkezdődött az újabb tanév, ami számos olyan gonddal is jár, amelyről nem illik beszélni, bár a gyerekes szülők állandó témája.

Mivel a tankötelezettség abban az évben kezdődik, mikor a gyerek betölti az ötödik életévét, így ez óvodai időszakra esik. Az óvodai nagycsoport felel meg nálunk a nyugaton nulladik évnek, vagy iskola-előkészítőnek ismert időszaknak.

Az óvodákban többnyire nincs gond, az átlagos gyerek ugyanis legkésőbb három évesen közösségbe kerül, azaz a család elsődleges szocializáló szerepe kiegészítődik, a másodlagos szocializációban - ezt az időszakot általánosságban hat éves korig veszik, de a szakmabeliek álláspontja ettől sokszor eltér - a családon kívüli közösségi szocializáció is teret kap. Így amikorra a gyerek eléri a tanköteles kort, jó alanyává válik az együttműködő célirányos felkészítésnek, fejlesztésnek, és a délelőttök egyszer, kétszer, háromszor harmincöt percét - ennyi a korosztályi terhelhetőség időszaka egyhuzamban - vidáman, de figyelemmel és kooperálva a pedagógussal végigdolgozza.

Az átlagos, jellemző eset ez, de több olyan gyerek van, aki életében először lép be öt évesen az első társadalmi közösségbe, és mind elsődleges, mind a végéhez közeledő másodlagos szocializációjában kizárólag a családi viselkedést építette magába, ami az esetek kisebb részében megfelelő, bár hiányos, hiszen a közösségi szabályok elsajátítása már elvesz pár hónapot az iskolára való felkészítéstől, egyéni fejlesztéstől, azaz még a legjobb otthoni környezetből érkező gyerek is hátránnyal indul a tankötelezettségbe.

Ami sokkal gyakoribb és aggasztóbb, az eleve hátrányos helyzetű, mélyszegénységben, tanulatlan, képzetlen, munkát rég nem ismerő, gyakran deviáns életvitelt folytató családokból, káros ingerekkel telített környezetből érkező gyerekek helyzete, ezen ötévesek szocializációs folyamata egy olyan irányba ment el, amit a közösség jogosan nem tud tolerálni, mint ahogy a társadalom sem. Ezt a szocializálatlanságot, illetve káros irányú szocializáltságot már lehetetlen korrigálni, igaz, idővel, sok év alatt tudatosítható egy kisemberkében is, mit, hogyan és mit és hogyan nem, a miértekkel együtt, ha ebben partner a szülő, de a legkisebb stresszhelyzetben, probléma esetén az ősi, a reflexszerű, elsődlegesen, azaz tudat alatt működő reakciók fognak megoldási képletként előjönni.


szegény gyerekek otthonukbanA helyzetet megszüntetni kell és nem állandósítani.

 

 

 

 

 

Ezeknél a gyerekeknél a szocializáció tudatos felépítését lehet csak, de kell elérni, kezdve az alap szabályokkal minden téren, a higiéniával, a kulturált beszéddel, viselkedéssel, étkezéssel, közösségi viselkedéssel, csak ez után jöhet, hogy azt az alapot, amit már a többi gyerek legkevesebb két év alatt megkapott megteremtse a pedagógus ezekben a kicsikben is, hiszen erre kell épülnie az iskola előkészítésnek, felkészítésnek, a fejlesztésnek. Amikor abba gondolunk bele, hogy egy egészségesen, társadalmilag elfogadott szocializáltságból érkezik egy gyerek, majd erre még két év közösségi nevelés keretein belüli pedagógia módszerekkel ráerősített tanulás utáni tudás is van, akkor azt kell mondjuk, a nem megfelelő környezetből érkezettek hátránya öt év, de még csak ez sem igaz. Hiszen, ami természetes szokásként rögzül, ahol a példakövetés előnyös, és kívánatos, ott ez nem munka, ott feleannyi idő is végleges rögzülést eredményez. Azaz a legkevesebb, ha azt mondjuk öt év a hátrány, valójában sokkal több. Ezt kéne az óvodapedagógusnak fél év alatt behozni, hogy legalább fél éve még a tényleges felkészítésre is maradjon. Ez még akkor is lehetetlen feladat, ha a tanév tizenkét hónapból áll, ha pár fős kis létszámú csoportban kell végrehajtani és a szülő otthoni nevelése során kiegészíti a pedagógus munkáját. Csakhogy a tanév kilenc hónap, egy nagy téli szünettel, és a gyerek betegség miatt is jó pár hetet hiányzik általában, a szülő pedig, még ha akar sem igazából tud otthon rásegíteni, hiszen saját maga is hátrányoktól és hiányosságoktól szenved, az óvodai csoportok pedig legkevesebb húsz fősek.

További nehézség, hogy a törvény elégségesnek ítéli a napi négy órás jelenlétét a gyereknek, így redukálva le még jobban az időt.

Az már csak hab a tortán, hogy sok szülő még ezt a minimumot is ellopja a gyereke elől, otthon tartva őt indok nélkül is, illetve sok esetben nem pusztán nem működik együtt a gyereke érdekében, hanem mintegy ellen-nevel.

Meg kéne még említeni a csoport többi tagját is, az egészséges környezetből érkezettekét, hiszen tőlük nem rabolhatják el az időt a problémásabb esetek, nekik is jár az, amit a szakmai útmutató szerint meg kell adni. Vajon lehetséges-e ezt a feladatot becsületesen elvégezni? Kizárt. Egészen biztos, hogy mindenki hátrányba kerül. A normál szocializációjú, egészségesen fejlődő gyerekek hirtelen stresszelt mindennapokban találják magukat, mert megakad és felborul a megszokott, van aki ordibál, elveszi a játékokat, erőszakkal és agresszivitással szerez érvényt igazának, üt, rúg, mar, köp, minősíthetetlenül ocsmány módon beszél, emellett a közösségbe hozza az igényét, hogy itt is ő legyen a központ, zavarja a foglalkozásokat, sok esetben még tisztasága, egészsége is kívánnivalót hagy maga mögött. Az átlagos szülő pedig tiltakozik, kér, majd követel, hiszen ez a feladata. Ugyanis a gyerekvédelmi törvény kimondja, felelős a gyermeke egészséges testi, értelmi, érzelmi fejlődéért, annak biztosítása feladata, amennyiben ezt nem teszi meg, elköveti a kiskorú veszélyeztetése bűncselekményt. Vajon biztosított-e ott az egészséges testi fejlődés, ahol folyamatos bántalmazásnak, fizikai terrornak, napi szintű fertőzésveszélynek van kitéve egy gyermek a nem szocializált társai által? Vajon biztosított-e az egészséges érzelmi fejlődése egy olyan környezetben, ahol pszichés félelemben tartja egy-két nem szocializált gyerek a társait? Vajon biztosított-e az egészséges értelmi fejlődése ott, ahol a pedagógus képtelen a foglalkoztatásokat, előkészítést, fejlesztést az előírt minőségben és mennyiségben adni a gyerekeknek, mert egy-két nem szocializált társ miatt az idő nagy része ezen kicsik szoktatásával, fegyelmezésével, alapnevelésével megy el?

Mit tehet a felelős szülő, ha tiltakozása, kérése, követelése ellenére sem változik egészségessé az óvodai környezet? Keres a gyerekének egy egészséges környezetű oktatási intézményt. Ez a törvényben is előírt feladata, különben elkövetné a kiskorú veszélyeztetésének bűncselekményét. Igaz, így viszont létrejön a szegregáció.

Még mielőtt bárki azt hinné, egy óvoda a gondot meg tudja oldani, elmondom, hogy nem. Bármilyen zsúfoltság és létszám-túllépés is van, a hátrányos helyzetű gyerekeket fel kell vegye, el nem küldheti őket, bármennyire is kezelhetetlen, szocializálatlan a gyermek. Plusz pedagógusi létszámot sem tud biztosítani, külön csoportot sem, bár ha ez utóbbit tenné, hogy nagyobb figyelemmel és hatékonysággal legalább minimális felzárkóztatást elérjen, saját maga szegregálna, és máris felelősségre vonható lenne.

A kígyó a farkába harap itt.

 


A magukat liberálisnak mondó jogvédők pedig nem értik meg, hogy a megoldás csakis ott lehet, ha a szocializációs hátrányok kerülnek megszüntetésre. Ezt a leghatékonyabban úgy lehetne megszüntetni, ha a hátrányos helyzetű gyerekek esetén kötelezővé tennék a mihamarabbi közösségi nevelést, teljes napra. Az én véleményem, hogy ettől is sokkal komolyabb előírásokat kéne törvénybe emelni, mégpedig, hogy már egy, de legfeljebb két éves korban el kéne kezdeni a közösségi nevelést, egészséges szocializációt, és még azt is megkockáztatom, bizony esetekben nem csak egész napos, de akár hetes rendszerben működően is, azaz a kicsik a péntek délutántól hétfő reggelig terjedő időt töltenék otthon, így szüleiktől sem lennének elszakítva. Az első időszakot különbontva a többi, nem hátrányos helyzetű gyerektől, ráadásul erre a feladatra kiképzett gondozó-pedagógusokkal, majd érettségtől függően integrálni a vegyes csoportokba. Bár ennek a hely és szakemberigénye komoly összeg, némileg enyhítené, hogy segélyekre, támogatásokra többé nem kéne kiadni pénzt, az ide mehetne, ugyanis a gyerekek napi háromszori étkezése, a játékok, eszközök, tisztálkodási feltételek itt eleve megvannak, a családnak arra már nem kell költeni.

Természetesen ebből a szempontból is meg kéne határozni, melyik gyermek is tartozik ebbe a csoportba, talán helyes lenne azt a kitételt megőrizni, hogy az, akit a gyámhatóság védelembe vett, vagy anyagi-szociális körülményei alapján igényelhetné a gyermekvédelmi támogatást, vagy szülei iskolai végzettsége nem magasabb a nyolc általános iskolánál. A hetes elhelyezés indokához pedig még valamelyik szülő büntetett előélete is/vagy kellene társuljon. Ami most hatályos, ott nem 'vagy' szó, hanem 'és' szó szerepel, azaz az összes körülménynek adottnak kell lenni, igaz, itt pénzügyi vonzat miatt szűkítették a kört.

Nem jó, ha ilyenkor a szülők jogaira hivatkozunk, hogy nekik joguk van eldönteni, mikor és milyen szocializációt biztosítanak gyermekeiknek, hiszen, törvény szerint elsődleges a gyermek egészséges testi, értelmi, érzelmi fejlődésének biztosítása. És ez a hátrányos helyzetűekre is éppen úgy vonatkozik. Egy olyan környezetben, ahol a gyermek éhezik, akár minőségileg is, ahol fertőzésveszélyes a környezete, ahol értelmi fejlődését a szülők saját hátrányuk révén nem tudják biztosítani, ott eleve érzelmileg is sérül a kicsi. Ma, ebben az esetben a szülő elköveti a kiskorú veszélyeztetése bűncselekményt, még akkor is, ha ezt önhibáján kívül teszi, és ma erre kizárólag a családból való kiemeléssel párosuló jogi felelősségre vonás a válasz. Az már megint más dolog, hogy ezt az eszközt – szerencsére – nem alkalmazzák, csak ritka esetben, de pontosan itt van a gond is, kiszámíthatatlan, egy emberi döntéstől függ az alkalmazhatósága. A még nagyobb gond, hogy semmit nem alkalmaznak a veszélyeztetés megszüntetésére. A családból való kiemelés és állami gondoskodás alá helyezés nem megoldás, ezt az eddigi tapasztalat igazolta, ennek kiküszöbölésére viszont nagyon is járható út, a korai közösségi szocializációs kötelezettség bevezetése lehetne.


közösségbeEgy-két év alatt megszűnhetne a spontán szegregáció is, és esélyegyenlőség felé vezetne az út.

 

 

 

 

Csak azt nem értem, miért tiltakoznak mégis a magukat liberálisoknak mondók olyan vehemensen, mikor éppen a hátrányos helyzetű gyerekek jogainak érvényesítése, ezáltal az esélyeik soha nem tapasztalt növelése a normál életre lenne a korai, egészséges szocializáció következménye?

 


A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr988336458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

12392 2010.09.24. 16:47:45

"Az átlagos, jellemző eset ez, de több olyan gyerek van, aki életében először lép be öt évesen az első társadalmi közösségbe, és mind elsődleges, mind a végéhez közeledő másodlagos szocializációjában kizárólag a családi viselkedést építette magába, ........azaz még a legjobb otthoni környezetből érkező gyerek is hátránnyal indul a tankötelezettségbe." Ehhez tegyük hozzá, ha a legjobb otthoni környezet alatt az anyagit értjük, nem is, hanem hatványozottan hátrányos!!!

16338 2010.09.24. 17:04:52

Gyuri, én a legjobb környezet alatt azt értettem, hogy megfelelő anyagiakkal rendelkező ( azaz nem mélyszegény szint) és gondoskodó, odafigyelő, pozitív ingerekben gazdag, egészséges környezet. Ezek a gyerekek is hátránnyal indulnak, hiszen az első pár hétben még csak pityeregnek, sírnak, hiányolják a megszokott családi légkört, majd még jópár hét, amire a közösségi szabályokat is megszokják. Náluk a valódi előkészítő, felkészítő, fejlesztő munkát csak október vége, november közepe felé lehet hatékonyan, a gyerekkel együttműködve végezni, azaz legalább két hónap , nagyjából 20%-os hátrányuk van a már három évesen közösségbe járókkal szemben.

13003 2010.09.24. 17:21:59

"ha a hátrányos helyzetű gyerekek esetén kötelezővé tennék a mihamarabbi közösségi nevelést, teljes napra" A JOBBIK is kollégiumi elhelyezésről beszél! DDDDD A pedagógus számára elkeserítő, hogy egy kiskutyát hamarabb és eredményesebben lehet dolgokra megtanítani.

12392 2010.09.24. 17:28:22

2: értettem én, de arra próbáltam felhívni a figyelmet, hogy az anyagiak hiánya miatti nem egészsége környzet mellett probléma van ott is, ahol ez nem az anyagiakon múlik, s ez sokkal nehezebben kezelhető!!!

44711 2010.09.24. 17:36:46

Kedves Jus ! Tökéletesen igazad van.Arról nem is beszélve, miként lehet megmagyarázni, hogy a kényszer-nem-szegregációt egyes települések és így egyes családok nyakába akarják varrni, ahelyett, hogy ezt a társadalmi problémát a társadalom problémájaként kezelnék és nem mindig olyanok problémájaként, akik a liberális jogvédőktől jelentős távolságban laknak. A liberális jogvédelem egyet ért el az elmúlt években: növelte a feszültségeket és sokkal rosszabb helyzetbe taszította védenceit. És áldásos munkájuk eredményekén a szimpátiák nagy része is elveszett.Ez nagyon komoly károkozás.Szerintem Üdv:CL..................

16338 2010.09.24. 17:45:10

Emilke, a Jobbik programjában is vannak részek, amikkel lehet mit kezdeni. Csak hát egy - két éves gyereket nem igazából lehet kollégiumban elhelyezni... Itt én a megoldást csakis a korai, elsődleges szocializációban látom, amit legjobban közösségi szocializációval lehet megoldani. Ez az, ami reflexszerűen épül be, azaz problémamegoldásnál, váratlan vagy súlyos élethelyzetnél erre támaszkodik a ráció felnőtt korban is.

16338 2010.09.24. 17:49:21

Gyuri, egyetértek veled, gyakorlatilag a törvény ebben az esetben is előírja a védelembe vételt, az már megint más lapra tartozik, hogy próbáljon egy gyámügyes a extrém-gazdagoknál védelembe venni. Éppen ezért sokkal nehezebben kezelhető. Igazából ezzel sem ártana foglalkozni, de ez lényegileg talán párezer gyereket érint, azaz nagyságrendileg meg sem közelíti a hátrányos helyzetűek számát.

13003 2010.09.24. 17:59:16

Egyetértünk, csak ha apuka a szobában a sarokba szarik,mert nincs kedve kimenni, akkopr mit várjunk a gyerektől? Ha anyuka lehajol és hátulról rögvest megdugják, akkor mit lehet a leány, vagy fiúgyerektől elvárni? Egy ágyon 4-5 személy alszik és éjjel Áááá Ó.. Uhhh ra ébred a gyerek, vajjon mit tanul? Ez csak egy része a problémának. Ténykérdés, hogy egy népcsoport az állati szinttől csak a primitív beszéd képességével külömbözik. Kommunikációjában az üvöltés és tettleges erőszak a természetes. Ezeknek kellene elmagyarázni, hogy miért godoljuk úgy, hogy a legszebb magyar verssor "elhull a virág, eliramlik az élet" Te tudod, hogy ez milyen nehéz. DDD

16338 2010.09.24. 18:03:50

Kedves CL! Én már közösségi-szülői fórumon is tanácsoltam, nincs más lehetőség, beszéljék meg az oktatási intézmény vezetőjével, hogy kiskorú veszélyeztetése miatt tesznek feljelentést az intézmény ellen, ugyanis nem biztosítja az egészéges testi-értelmi-pszichés fejlődést, pontosan a kötelező integráció miatt. Egy próbapert megérne. Az integrációval semmi baj, csak előbb tessenek azt a jogot a hátrányos helyzetű gyerekeknek is megadni, ami jár nekik, azaz, hogy egyáltalán integrálhatóak legyenek. Jelenleg senki joga nem teljesül, csak azoké, akiknek módja és lehetősége van egészséges környezetű intézményben elhelyezni gyerekeit. Például sok önmagát liberális jogvédőnek nevezőre igaz ez. Nem hiszem el, hogy olyan csökött-agyúak, ne lássák be, amit ők akarnak, amit csináltak, az egy olyan káosz, ahol mindenki rosszul jár, ami leépíti az országot már rövid távon is.

13709 2010.09.24. 18:07:53

Na igen...korai fejlesztés, kötelezővé tenni a közösségi alapértékek nevelését...igen, igazad van, a lehető legkorábbi időtől kezdve. Szeretném hinni, hogy nem álom, vagy makacsul ismételgetett felismerés lesz ez még egy jó darabig. Mert a megoldáson kéne már gondolkodni és tevőlegesen is hozzájárulni a gondok megoldásához....Jus...szomoru ez a kép....

16338 2010.09.24. 18:10:11

Emilke, én tudom, én dolgozom benne. A lényeg éppen ezért az, hogy már egy-két éves kortól a gyerek ideje nagy részét egészséges és fejlesztő közösségben töltse, és bizony indokolt esetben hetes rendszerben, Így talán nyolc-tíz éves korára ő fogja az otthoni, felnőtt környezetét "nevelni", pontosan az egészségesre kialakított igényeivel. Ennek anyagi vonzata sem olyan jelentős, amit ne lehetne biztosítani.

16338 2010.09.24. 18:13:50

Valéria, ahová nézünk, szinte minden elég szomorú képet tükröz, lepusztultság a köbön, anyagi érdekek elsődlegessége, a humánum felejtése. A problémákat látjuk, én csak gondolkodom a megoldáson, a valódi megoldáson, ha valami értelmesnek tűnő és mindenki számára elfogadható eszembe jut, hát leírom. Ez most kicsit hosszú lett.

13003 2010.09.24. 18:53:29

Fóton volt egy gyermekváros. Megszállott pedagogusokkal, az állam erőn felül igyekezett adni. Nem volt "igazi" siker. Nagyon nehéz kérdés. Benntlakásos rendszer? Hetes rendszer? Mit is mondjak? Mi a fontosabb, az összebújás, testi érintések bensősége, vagy a nevelés. Egy pedagógus mikor engedi be az ágyába a "gyereket", Azt hiszem, érted, hogy mire gondolok.

16338 2010.09.24. 19:09:31

Emilke, olvashattad, nem vagyok híve az állami gondoskodásnak. Az általam felvázolt modell a nevelést helyezi előtérbe, de úgy, hogy súlyosabb esetek kivételével meghagyja a család melegét a mindennapokban is. Súlyosan hátrányos helyzetnél - pld. ha a szülők bűnöző életmódot folytatnak, ha nagy mértékű a devianciájuk stb. - ott léphetne be a hetes nevelés, ami még mindig meghagyná a hétvégeket a családi légkörnek. Nézd, tökéletest nem tudok kitalálni, de valahol el kell kezdeni!!

13003 2010.09.24. 19:31:52

Igen! Valahol el kell kezdeni.

20372 2010.09.24. 19:43:41

Kedves jus! Aki Á-t mond, mondjon B-t is! Mindez mennyibe kerül és milyen forrásból teremted elő az anyagiakat?

162146 2010.09.24. 19:58:11

jus! Csak néhány dolgot kérdeznék. Hol olvastad, liberális véleményként, hogy a korai fejlesztés ne vonatkozzon a peremre szorult szegényekre? Ha nem, miért kellene illiberálisnak tekintenünk ezt és miért jó ezt annak nevezni? Hol vannak az óvodák a leginkább rászoruló falvakban például, ki tartja fenn őket és miből? (Gondolj pl. a legreménytelenebb zsákfalvakra) Ha jól értem, kényszerként fogod fel a korai nevelés szükségességét a leginkább rászorulók körében. Van valamilyen konkrét információd arról, hogy ez ott tömegesen szükséges lenne? Fel van rá készítve a szociális vagy az általad jól ismert gyámügyi rendszerünk, hogy kellő szakszerűséggel válassza külön azokat az eseteket, ahol valóban indokolt a család megbontása ennek érdekében és amikor másfajta segítség kell ehhez? (Talán emlékszel, a napokban volt az iskolalátogatásnál szó a hiányzó cipőről). Mert ha ezek a feltételek meglennének, a legmelegebben támogatnám (úgyis mint fújliberális) az elgondolásodat. Sajnos a mai gyakorlat nem igazolja ezeknek a feltételeknek a meglétét.

162146 2010.09.24. 20:04:29

emilke! Honnan vetted az információt a Fóti Gyermekvárosról és milyen időszakra vonatkozik? Én voltam ott Barna direktor idején és sehogy se ismerek rá arra, amit írsz. Fót egy az ő nagyon tisztességes munkájával fenntartott, sajnos csak kirakatnak szolgáló intézmény volt az egyébként valóban minősíthetetlenül működő, a sok helyen a büntetés-végrehajtáshoz hasonló szellemiségű állami nevelőotthon hálózat mellett. De akkor mi a jó a Jobbik ötletében? Tudomásom szerint a megmaradt hálózat (nem tudom, Fótból maradt-e valami) éppúgy üzemel, mint anno, az életnek csak a legalsó végére (drog, prostitúció, bűnözés) készít fel. Nagyjából azt is sejtem, ezek is leegyszerűsítő sztereotípiák, az egyedi helyek működhettek másutt is jól és lehettek Fóton is balszerencsés esetek, de még a szerencsések esetében sem nyújthatott anno kellő biztonságot az életbe indulásra, mert csak közösségeiktől elszakított fiatal felnőtteket bocsájtott ki, mindenféle kötődés és tartalék nélkül az életbe. A család ui. nehezen pótolható tartalék sokszor még igen rossz körülmények között is.

16338 2010.09.24. 20:08:00

Albatross, köszönöm.

175210 2010.09.24. 20:08:26

Sok mindent lehet humánusan és demokratikusan tenni - nem liberális alapról. Antiliberális alapról azonban, például az oktatásban, gyakorlatilag semmit, ami emberségesnek volna nevezhető.

16338 2010.09.24. 20:08:41

Emilke, ebben egyetértünk, és sürgősen.

14479 2010.09.24. 20:09:12

Lehetne ez is egy megoldás - csak végre történne már valami! Nem hiszem, hogy az integrált oktatás káros lenne a "jól szocializálódott" gyerekekre. Nagyobb az esélye, hogy v.-miféle steril környezetben felnőve nem igazán lesznek hívei a társadalmi integrációnak, ami ugyebár a kívánatos állapot volna. Én a te "módszeredet" kiegészíteném a szülők nevelésével-szocializációjával. Nehéz eset, de még mindig egyszerűbb - és olcsóbb -, mint a jelenlegi állapot fenntartása.

16338 2010.09.24. 20:19:30

Minorkavidor, nem tudom megmondani, hogy mennyibe kerül, hogy is tudnék még hozzávetőleges számításokat is végezni!! Hogy honnan venném a pénzt? Az állami gondoskodás intézményének átalakításával - erről szólt már egy írásom - kevesebb, mint felére csökkenthető lenne a gondoskodás alatt élő gyerek, tehát nagyjából évente 20-25 milliárd forint megmaradna. Legyen ez a Forrás1. A gyerekek után járó segély és gyermekvédelmi támogatás ide folyna be. Forrás2. Kevesebb családgondozóra lenne szükség. Forrás3. Szép lassan megszünnének a szocializálatlanságból ill. káros szocializáltságból származó SNI gyerekek, így az emelt és normal családi pótlék közti különbség ide folyna be. Forrás4. Az SNI és HHH gyerekek után járó kiegészítő támogatás ( apontos nevét nem tudom) ide folyna be. Forrás5. Úgy hirtelen.

70798 2010.09.24. 20:20:52

kellene pénz rá, mert a jövőbeni bekerülési költség nagyságrendekkel magasabb.

14479 2010.09.24. 20:30:10

Persze az egész semmit nem ér ha a tásadalmi szegregációt nem sikerül megszüntetni, mert hogy akkor újratermelődik az egész katasztrófahelyzet.

16338 2010.09.24. 20:34:48

IrotthírTolvas, kezded az aggályokkal! Mindegy. Hol olvastál te tőlem a korai fejlesztésről? Arról egy szóval nem írtam. az egy teljesen más kategória, bár abban nagy a tapasztalatom, de ez nem arról szól. Bizony, ahogy mondod, szükséges intézményi háttér, viszont épületek adottak, talán még munkanélküli pedagógus is akad, és eü. végzettségű ( amolyan bölcsőde-óvoda keverékként képzelem) A forrásokról írtam kicsit feljebb. Nem kényszerként, kötelezettségként. Mint ahogy öt éves kortól tankötelezettség van, úgy ezt neveléskötelezettségként írnám elő. Megjegyzem, ez most is van, írtam a hatályos törvényről, csak senki nem tartatja be, mert akkor kiskorú veszélyeztetése büncselekmény miatt kéne sok-sok ezer eljárást indítani. Szerencsére nem teszik, de sajnos semmit nem teszenek, ez humánus lenne. Hol írtam én a család megbontásáról??? Éppen, hogy az vezetett, ne bomoljanak meg! A cipő pedig nevetséges. A Magyar Vöröskereszt által napi tonnaszám begyűjtött holmikat nem eladni kéne és más országok segélyezésére fordítani, hanem a honi rászorulók közt kiosztani. ( Na, ez is megér egy külön posztot!) szóval lehetne igazítani az ötlethez sok mindent, csak akarni kell.

16338 2010.09.24. 20:36:14

Jehu, aztán már meg ne haragudj, de ezt a morbid kinyilatkoztatásodat mi a bánatra alapozod????

16338 2010.09.24. 20:40:11

Pare, ezzel a módszerrel még a spontán szegregációt is meg lehetne szüntetni. Végre valaki értse már meg, a szegregáció nem a cigányság, a mélyszegénység miatt van, hanem a szocializálatlanság miatt!!!!!!! Igazad van, a szülők "nevelése" is fontos, de idővel majd kikényszerítik a gyerekeik, akik már más, értékes szocializációval rendelkező emberkék lesznek.

16338 2010.09.24. 20:42:27

Tosz, sok forrást felsoroltam, persze tudom, az kevés, de azok csak pár perc alatt jutottak eszembe, ha szakember és legalább egy hetet agyal rajta, biztosan még több forrást talál. Csak pusztán átcsoportosítással is.

162146 2010.09.24. 20:59:02

Ezek szerint rosszul olvastalak, jus. Sebaj, az csak az én bajom. Azért még mindig kétségeim vannak a feltételek meglétét illetően és itt nem is annyira az épületekről beszélek, bár attól tartok, ahol a problémák sűrűsödnek, ott ez sem magától értetődő. A szociálsi, gyámügyi és egyéb hálózataink attól tartok, csak névlegesen valami szociális háló részei, valójában sokszor bürokratikus, vagy ügyfeleiket nem olyanként, hanem alanyokként kezelő hivatalok, a dolog humánus megvalósításához meg kellenének. Nem azt mondom tehát, hogy ne lenne szükség a gyerekek korai óvodáztatására, hanem azt, hogy a deklaratív cél nem tud megvalósulni rásegítő hálózatok nélkül, az meg nem csak, sőt nem csupán épületben, felszerelésben, emberekben megtestesülő dolgokat kell jelentsen, hanem a benne részt vevő széles hálózat szemléletváltását, ehhez viszont minden bizonnyal sok minden másnak, például a falvak finanszírozási mechanizmusainak módosítását, a helyi érdekviszonyok módosítását, stb. Felsorolhatatlan, legalábbis egy ilyen poszt kommentben. (Megjegyzem, tudtom szerint ez volt, amíg volt Gyurcsány kormányától politikai támogatottsága, Ferge gyermekszegénység elleni programjának egyik sarkköve). Szóval oké, akár el is felejthetjük, miért ragaszkodsz az antiliberális jelzőhöz, csak nehogy azt hidd, hogy ez tollvonások és 1-2 év kérdése. Még 2/3-dal se, pláne ha nem ezt akarják csinálni. De az majd kiderül, meg az is, hoygan? Egyelőre inkább azt látom, a jobb módú, jobb érdekérvényesítő képességű középrétegeknek akar kedvezni a kormány, nem látom, hogy fog akkor egy ilyen (pláne a hiszterizált, büntetésre kihegyezett közvélemény mellet) szolidaritás irányába mozduló szemléletváltást és sok-sok pénzt igénylő, komplex reformba belekezdeni? No de ez a jövő zenéje. Három hét múlva legalább az irány felől nem lesz többé kétsége senkinek.

16338 2010.09.24. 21:13:34

ÍrotthírT, egyszerűen el kéne kezdeni, mert attól, ami most van, minden jobb, aztán majd alkulgat. Én nem mondom, hogy ez a tökéletes, csak agyaltam és valami ilyesmi lenne az, ami viszonylag hamar és kevés ráfordítással megoldható lenne, ráadásul idő és költséghatékony. Amikor arról volt szó, kötelezettség legyen 3 éves kortól a HHH-s gyerekeknek az óvoda, olyan felháborodás tört ki, hogy húúúú. Mert hogy ilyenre nem kötelezhetik a szülőket, alkotmányos jogaikat sértik, stb. mindez a liberális(nak nevezettek) körökből. Én simán levinném egy-két év közöttire. Az értelmiségiek gyerekei is általában másfél- két évesen mennek közösségbe és semmi bajuk nem lesz, sőt!! Csak akaraton múlik, bár eddig nem láttam, hogy bármelyik kormány bármit is meg akart volna oldani, a segélyezés semmit nem old meg, és abban merült ki eddig minden.

65469 2010.09.24. 21:46:08

Szerintem ez egy becsületes írás, látok benne szakmai tapasztalatot és racionalitást. Elvégre valamit tenni kell, azzal nekem ne jöjjön senki, hogy de nincsenek meg a feltételek. Épület van, pedagógus is van, mit fizetünk egyáltalán, ha ezt nem? Nem ismerem a törvényeket, de nálunk evidens volt, hogy a gyerek 3 évesen megy oviba. Azért, hogy szokja a közösséget.

162146 2010.09.24. 21:54:20

Na erre lettem volna kíváncsi, hogy hol láttad ezt a felháborodást? Egyébként tény, hogy jobb hatékonyságú, ha nem a szülőt kötelezik a beadásra, hanem az önkormányzatokat a szolgáltatás biztosítására (és gondoskodnak a finanszírozásról). Nem tudom, épp most mi a helyzet, de emlékezetem szerint nagyon sok helyen egyszerűen nincs is óvoda, mert nincs aki fenntartsa. Ugyanezért nincs kiscsoportos háziovi sem, ami például lehetne egy jó átmeneti megoldás és kellő minőség ellenőrzés mellett egyben valamelyes bevétel arra képes, de saját gyerekükkel otthon lévő anyák részére. Azért csak a nagyon lepusztult család az, amelyik nem akarná maga is igénybe venni azt, ami a gyerekének jó. Ahol meg valóban alkohol, a részvétel a kukázás-kéregetés-bűnözés vagy akár csak a másoknál végzett fekete munkában az akadály, ott már szükség van a komplex kezelés intézményeire, amiről írtam. Persze, hogy el kellene kezdeni, én se mondom az ellenkezőjét, csak szkeptikus vagyok, hogy sor kerül-e rá?

16338 2010.09.24. 22:39:19

Didgeridoo, próbálok nem a problémával törődni, hanem a megoldást keresni, szakmai tapasztalatom inkább gyakorlati, mint elméleti, ez ilyenkor könnyebbé teszi a racionalitást, de a kivitelezhetőség...na abban nem vagyok kompetens. Ugyanakkor azt mondom, ha a szándék akarat szintjén megvan, már nagy baj nem lehet. Én legkésőbb két évesen adtam közösségbe az enyémeket, akkor kezdődik nyílni az értelme a korosztályi társak felé és jön a tegyél le, engedj el korszaka egy gyereknek. A cigányság körében ez máshogy működik, ők inkább zárt, saját közösségben gondolkodnak, kicsit emlékeztetve a nomád módra, nem szívesen engedik még hat-hét évesen sem el a gyerekeiket. Igazából ez csak azért gond, mert előbb-utóbb, de mindenképpen vegyülni kell, szóval nem működik integráció nélkül a felnőttek közt, viszont egy a társadalmunk és egyek a törvényeink, azonosak a kötelezettségeink és jogaink, tehát muszáj ahhoz a társadalomhoz integrálódni, ahol él az ember. Náluk pont ezért lenne sokkal fontosabb, hogy már korai, azaz elsődleges szocializációban is megtanulhassák a társadalmi alapokat. Egyszerűen máshogy nem megy. Ezt semmilyen pénz és segély és későbbi direkt tanítás nem pótolja, nem tudja pótolni.

16338 2010.09.24. 23:01:34

ÍrotthírT, természetesen az önkormányzatoknak biztosítani kellene és természetesen a szülőknek kötelességük lenne ezt igénybe venni. Én csak így tudom elképzelni. sok helyen azért szűnt meg az óvoda is, mert nem volt kellő számú jelentkező, gyerek az volt, csak nem akarták óvodába adni. Namármost, ma is törvény írja elő a normát, amit gyerekenként kell biztosítani, ahol az önkormányzatoknak erre nincs fedezete, ott lép képbe az állam. ( Nem biztos, hogy naprakész vagyok!!!) Semmiképpen nem lehetne itt megoldás a családi napközi, hiszen itt egy gondozás-nevelés-fejlesztés komplex feladatról lenne szó, ráadásul elég kis korban, egy-két évesen, és pontosan azt a hibát kéne elkerülni, amit - és most megint ezt kell írjam - a liberális gyakorlat hirdetett, hogy identitásnak megfelelő nevelést kapjon, mint szocializációt a gyerek. Azt megkapná azzal, hogy a délután öttől-hattól, reggelig családban van, sőt, hétvégeken is. Hosszú, nehéz téma, igazából egy blogon nem is kibeszélhető, én is csak gondolatébresztésnek szántam. Azt nem tudom már megmondani, pontosan hol is voltak a jogvédői felháborodások, hiszen szakmai továbbképzések, szakfolyóiratok, internetes fórumok, újságok is sokat foglalkoztak ezzel. De úgy hiszem, mindenhol a liberális aggályok tettek keresztbe.

relatív 2010.09.25. 00:32:32

T. jus ! A blogban felvetett probléma - nem kell kerülgetni - igenis alapvető jelenség ! Ezzel egyetemben gondolataiddal, megoldási törekvéseddel vitatkozni kell. Több okból IS. Egyrészt a felvetett jelenséget - ha jól értettem - a szegénységre vezeted vissza alapvetően, ami nem fedi a valóságot ! Most nincs értelme részletezni, miért, de a gyakorlat ennek ellentmond, vagyis így nem lehet általánosítani. Másrészt a szegregáció csak hátrányokkal jár, az "együtt tanulásnak több az előny, mint a hátránya. (ez több szakember véleménye, melyet messzemenően osztok ) Harmadrészt a szülő-gyermek - javasolt - elválasztása IS több hátránnyal járna, mint előnnyel. ( kinek lenne egyáltalán előny (?); az ilyen korai szétválasztás éppen előre nem látható törést okoz a gyermekek "szocializációjában" ). Továbbá, az együttes iskola-felhozás gyakorlatában - tapasztalatból - az egymásra-hatás előnyéről való lemondás szerintem téves döntés lenne ! Az említett - és tény, hogy van ilyen - probléma általad körvonalazott "megoldását" fenti kifogásaim miatt nem tartom - látni való jóakaratod mellett IS - követendőnek, az a társadalomban meglévő szakadékok további szélesítéséhez vezetne a törekvéseddel ellenkezően !

16338 2010.09.25. 01:07:28

Relatív, csak jelzem, nekem a legnagyobb öröm, amikor te hozzászólsz, és most elolvasom azt. Akkor, most az elolvasás utáni reagálásom következik. 1. Nem szegénységre vezetem vissza, a szegénység egy dolog, de nem következik belőle a szocializálatlanság, illetve a káros, kóros szocializáció. Nekem pontosan ez a kiindulásom, a nem lévő ill. félrevitt szocializáció. Innentől persze nem lesz a párbeszédünk sima, hiszen más a kiindulási pont. 2.Fogjuk rá, én is szakember vagyok, igaz, gyakorlati. A totál szocializálatlanság egy időre és teljesítményre behatárolt munkafolyamatnál szerintem, és tapasztalatom szerint kizárólag káoszt okoz és lehetetlenné teszi adott cél, adott időre való elérését a két drasztikusan más szocializáltságú alanynál. Ráadásul a norma úgy van megszabva, hogy szocializált alanyokat vesz figyelembe, optimális alany és előállító létszámnál. 3.Én egy szóval nem írtam szülő-gyermek szétválasztásról. Hol olvastál ilyet? Bár megemlítettem a hozzászólásoknál, a ma értelmiségi családoknál másfél-két éves korban történik jellemzően a közösségi szocializáció, és ezeknél a gyerekeknél semmi hátránya ennek nem mutatkozik, pedig az ő szocializációjuk valószínüleg átlag feletti amúgy is. 4. Miből gondolod, hogy a szocializátlan gyermek előkészítése a szocializáltal előnyös lenne? Kinek lenne előnyös? Egy pedagógus jut húsz gyerekre alapon, természetesen ebből indulj ki, és abból, a feladat átlagos gyerekre van szabva, átlagos létszámnál. Tapasztalatból beszélek én is. Én éppen azt mondom, hogy egy korai, elsődleges szocializációs stádiumban közösségi szocializáciban részesített - egyébként kifogásolt, HH, vagyHHH-s környezetből védelembe vett gyerek esetről beszélünk ugye - alany négy-öt éves korban elérné azt a szintet szocializáltságban, hogy a szocializált közösség elfogadja és a szakadékok megszűnjenek. A kérdésem az hozzád, hogy akkor mit tanácsolnál azoknak a szülőknek, akiknek törvényi kötelességük a gyermekük egészséges testi-értelmi-pszichés fejlődésének biztosítása, különben - szintén törvény szerint elkövetik a kiskorú veszélyeztetése bűncselekményt - ámde a közösségbe testi épségüket, egészségüket, pszichés fejlődésüket állandóan terrorizáló szocializálatlan csoporttársaik veszélyeztetik, illetve megakadályozzák? Ha ezt elfogadják, bűncselekményt követnek el, ha nem fogadják el, szegregálnak. Na, most várom a válaszodat, és a javaslatodat.

relatív 2010.09.25. 02:39:07

Kedves jus ! Véleményeddel - mint azt korábban IS jóakaratból vezéreltnek tituláltam (joggal) - vitatkozva nem ellened, hanem ( ha lehetek álszerény !) éppen támogatásként gondoltam kiegészítésképpen azt amit írtam. Kérdéseidre - ami nyilvánvalóan tényeken alapul - visszafelé menve válaszolok : az aszociális családok esete nyilvánvaló külön kezelendő ( és - szerintem - általánosan el kell választani az egyéb problémával küszködőktől, amelyek az írásod magját jelentik ), törvényi megoldásokkal valamelyest lehet az eseteket kezelni, igen nehezen ! A különféle szintű szocializáltsággal rendelkezők együttes iskolaérettségre való oktatása pedig pont az egymásra hatás miatt ( a nevelő megfelelő irányításával párhuzamosan ) kedvezőbb példákkal szolgál a "renitenseknek" IS, mint a hasonlóan kedvezőtlen "egyívású" környezetben ! A blogban javasolt "hetes" tanítási megoldást gondolom ( a szülőktől - bármilyen képesítés esetében IS - való elzárást ) hátrányosnak a gyermek szellemi kötődésének alapvető megváltoztatása révén hátrányosnak, hiszen a gondozás jeleként óvodába kerültekről van szó. Ezért - véleményeddel ellentétesen -, hibásnak tartom ezt a "relatív" hosszú elválasztást, vannak vélemények ennek súlyos ( a későbbiekben megmutatkozó ) hátrányáról a személyiség helyes kialakulásában. Nem tudom milyen "normával" ütközne a különbözően kezelhető gyermekek együtt való felkészítési folyamata ? Azért gondolom, hogy a szegénységre vezeted vissza a helytelen szocializálódást, mert azt írod "Ami sokkal gyakoribb és aggasztóbb, az eleve hátrányos helyzetű, mélyszegénységben, tanulatlan, képzetlen, munkát rég nem ismerő, gyakran deviáns életvitelt folytató családokból, káros ingerekkel telített környezetből érkező gyerekek helyzete", ami ellentmond a tapasztalható ténynek, hiszen sok "jómódú", képzett szülői háttérrel rendelkező környezetből igen "nevelhetetlen" gyermek kerül az oktatásba, nagy gondot okozva tanításuk során.

162146 2010.09.25. 07:43:58

Jól összeszedted, relatív. Ezek szerint nem csak én láttam bele ezeket a gyenge pontokat jus javaslatából. Így valóban antiliberális szemléletűek, ami egy ügy, csak rosszul működnek. Amit utoljára említesz a vitatható pontok közül, az gyaníthatóan a cigányság körülírása volt, és szerintem is téves általánosítás, Vannak roma családok, akik szívesen adnák, pláne nem szegregált, gyerekük iskolázását, boldogulását igazán segítő intézménybe gyereküket. Iskola esetén konkrétan adják is A néhány éves felmérések már a befejezett általános iskolai tanulmányokat a cigányság körében is 85% körülire mérték, ami persze még mindig kevés, de lényeges előrelépés és bőven cáfolja a romák többségére kiterjesztés megalapozottságát. Hogy óvoda esetében is így van-e alapból, az persze külön kérdés, lehet a hátterében akár ilyesféle kulturális különbség is, amit írsz, jus. Utánanéztem, a legszegényebb borsodi falun is van óvoda, töredéknyi gyerekkel, pedig volna a faluban elég. De ahol működik a józanság olyan mértéke, amely lehetővé teszi a gyerek sikeres iskoláztatását, ott valószínűleg célt érhet a meggyőzés, felesleges és súlyosan sértő-bántó, sőt, éppen hogy kontraproduktív az elválasztás, a kényszerítés. A valóságképlet, toposz, amire gyakran hivatkoznak a cigányokról szóló diskurzusban és ami posztban, kommentben is szerepel itt, az pont a legreménytelenebb helyzetben lévő, valóban halmozottan hátrányos helyzetű családokra és ma már egész településekre (többnyire elcigányosodott zsákfalvakra), településrészekre (többnyire városi slumokra) érvényes, ahol viszont pont a nyomor, a munka, jövő és remény nélküliség, megfejelve mindenféle anyagi, pszichés és kriminális problémákkal teszik nehezen kezelhetővé a helyzetet. Itt azonban már döntő szerepe van a gettótüneteknek, sokkal inkább, mint a kulturális különbségeknek. Pont emiatt szükséges itt a komplex kezelés.

162146 2010.09.25. 07:50:56

Nem akarlak sürgetni, de vltozatlanul tartozol nekem az értetlen jogvédők, liberálisok sirámaival. tiltakozásaival, jus, hogy hol voltak, vannak ebben az ügyben és mire vonatkoznak ;?)

20785 2010.09.25. 08:29:24

Elgondolkoztató. Önmagában a középiskolában való továbbtanulás hiányát én nem tenném a kötelezettség alapjává (egyik), mert ettől még nevelhetik jól a gyereket. Az 1 éves kort is nagyon korainak tartom, sokan akkor még anyatejjel tápláltak (persze kiegészítve). Persze lehet vitatkozni, faragni rajta, de jó, hogy vannak ötleteid, értesz is hozzá, még jobb lenne, ha el is kezdődne valami értelmes. Cipőt minden mennyiségben lehet szerezni.

16338 2010.09.25. 09:04:38

ÍotthírT, mire vonatkoztak a sirámok, tiltakozások? Például arra, hogy ne függjön az iskolalátogatástól a családi pótlék, azaz ne lehessen megvonni, ha a szülő veszélyezteti a gyerekét.. Az én javaslatom ezt nem iskolás, hanem már 1-2 éves életkortól tartalmazza. Tiltakoztak, amikor a segélyeket természetben akarták folyósítani, ebben az esetben is megszűnne a gyerek után adható segély, hiszen ez ezek a szocializáló nevelő bölcs-ovikat illetné. Tiltakoztak, amikor felelősségre vonják a szülőt, ha nem járatja iskolába a gyerekét, nem ismerik el, hogy a szülő ezzel bűncselekményt követ el. Az én területemnél is liberális elvi útmutatás, hogy cigány gyerekeket cigány családokban kell elhelyezni, az identitás erősítése végett, nem fogadják el, ha ennek káros hatását hangoztatjuk szakmai fórumokon, sőt, egy perc alatt leugatnak minket. Nagyon kapcsolódó, hogy hangoztatják, a három éves kor alattiaknak káros a közösségi nevelés, és elrettentik a szülőket, vonatkozik ez sok liberális elveket valló pszichológusra, gyermekvédelmi szakemberre. Természetesen alapjaiban érvényesül az a káros hozzáállás ( liberális elvek) hogy a gyereket ne kötelezzük, ne fegyelmezzünk, hagyjuk saját ütemében fejlődni. Így aztán eljutottunk oda, hogy míg harminc-negyven éve két éves korra volt elvárás a normál fejlődéshez a szobatisztaság, és ezt "hozták is" a gyerekek, ma három-négy éves korra illik ezt teljesíteni. Azaz a liberális elvek a szocializáltságot általában nem kezelik elvárásként. A liberális elvek alapján tiltakoznak, hogy felzárkoztató osztályokba kerüljenek a nem szocializált gyerekek, mondván, az szegregáció. Az én javaslatom eleve szegregál, hiszen ezekbe a szocializáló, nevelő bölcs-ovikba kizárólag a HH, ill. HHH gyerekek kerülnének, igaz, pont azért, hogy öt éves korra - azaz a tankötelezettség idejére - senki ne akarjon szegregálni, hiszen ezekből a palántákból nagyjából megfelelő szocializáltságú gyerek válik, azaz értelmét veszíti a szegregálás. Nagyjából. De még gyűjthetek tiltakozásokat.

16338 2010.09.25. 09:21:24

Sos7, az egy - két éves kor azért nagyon fontos, mert az elsődleges szocializációban tanultak épülnek be reflexként, azaz problémamegoldásnál, rendkívüli helyzetben ezekkel a megoldási képletekkel "dolgozik" az agy. Az elsődleges szoc. időszaka lassan szűnik meg, három éves korra, minél kisebb egy gyerek, annál jobban a tanult minta érvényesül, és itt a rossz szocializációt kellene kompenzálni. Egy éves kor felett semmi nem indokolja az anyatejet, de reggel, este lehetőség marad arra is kiegészítésként. Persze ez csak egy agyalás, nem kidolgozott, jó lenne, ha sokkal többen próbálnának valódi megoldásokat keresni, mert ezidáig csak olyan történt, amitől egyre rosszabb lett a helyzet.

Vasgereben 2010.09.25. 09:34:38

Teljes méártékben egyetértek jus véleményével. IrrothirTolvas, relativ szokás szerint megint a kibuvóka, a kákán a bogot keresi, no meg kellőképpen felháborodik az álliberális jelzőn, miközben ugyanazokat a szlogeneket fúja mint a falvédőik! Az istennek sem akar bemenni a fafejükbe, hogy az óvónő/tanító/tanár valamennyi gyerekért s annak fejlődéséért felelős és nem lehet/szabad arra kényszeriteni, hogy egyfolytában a lemaradottakkal foglalkozzon s elhanyagolja a többieket miattuk. Nem akarják tudomásul venni, hogy a cigányság lumpen rétege nem azért él olyan körülmények közt, nem azért neveli (???) úgy a gyerekeit ahogy, anem azért viszonyúl úgy az oktatási intézményekhez mert szegény, hanem mert nem akar lemondani pont az álliberálisok által oly nagyrabecsült "kultúráról"! Amelynek eredményeként dupla családi pótlékot kap a 13-14 éve kismama, egyrészt magáért, másrészt a saját gyerekéért is! Ha nem innák/játszanák/cigiznék/dorbézolnák el mindazt amit segélyként kapnak, simán tudnának egyáltalán nem inséges viszonyok közti életet élni!l Csak a jogvédők pont abban akarják őket konzerválni, amiben vannak! Márpedig azzal a szocializációs szinttel amiben a gyerekeik felnőnek vétek őket kényszerrel a normálisan szocializálódottak közé integrálni! Integrálják őket a falvédők a saját családjaik, iskolájuk keretén belül! érdekes erre sohasem hajlandóak! Sajnos, ameddig a szociológia/pszihológia szakok és a CEU ontják magukból az efléle elvetemedett elvekkel felvértezett "szakemebreket" addig a lumpen cigányok

Vasgereben 2010.09.25. 09:36:09

folyt. védve érzik magukat és jottányit sem fognak változtatni eddigi hozzáállásukon! S a kör bezárul!

Vasgereben 2010.09.25. 10:07:31

sohasem értettem, hogy az álliberális falvédők hogyan csinálják azt, hogy nyitott szemmel sem látnak? Összetévesztik az igénytelenséget a szegénységgel, a kulturálatlanságot a "sajátos etnikai kultúrával", a szociálizatlanságot az emberi jogokkal, stb. Miért gondolhatják úgy, hogy a deviánsokhoz kell alkalmazkodjanak a normálisok? Miért képzelik, hogy úgy a felzárkóztatást, hogy a sánta gyerek futásához kell alkalmazkodjanak az osztályközösség legjobb futói is? Miből gondolják, hogy a társadalom jólétét nem a normálisan szocializált, iskolázott, dolgozó emberek munkája biztosítja/tartja fenn, hanem minden energiát a szándékosan/ vagy önhibájukon kivül lemaradók, sorból kilógók integrálására kellene fordítani? Nem kellene már végre ezeknek a fafejü széplelkeknek is rendesen s nem forditva ülni a bilire ( s akkor nem piszkolnák folyvást össze a hátsó felüket!)?

16338 2010.09.25. 10:34:16

Gereben, én itt azon gondolkodtam, hogy lehetne integrációt és esélyegyenlőséget elérni, mindehhez vázoltam a mai helyzetet, annak tarthatatlanságát, hiszen mind a hátrányos helyzetű, mind a normál gyerekek veszélyeztetve vannak, ami ugye bűncselekmény, ráadásul jelen formában az állam aki erre kényszeríti a szülőket. Ki kellett térnem arra is, ez a gyakorlat liberális elveket vesz figyelembe. Javasoltam egy megoldási alapot, ami nem liberális, de demokratikus és végre humánus is, ennek több olyan eleme van, ami ellenkezik a liberális elvekkel, illetve a liberális gyereknevelési gyakorlattal. Azt gondolom, nem azon kéne rágódni, hogy a liberálisnak mondott elv és gyakorlat miért alkalmatlan egészséges szocializációra, testi, értelmi és érzelmi fejlődésre, mert alkalmatlan, hanem hogy lehetne faragni, finomítani, kiegészíteni a felvázolt alapot a cél érdekében. Ugyanakkor egyetértek abban, ami eddig volt és most van, az konzerválja a tragikus helyzetet, de pusztán azzal, hogy a liberálisnak mondott dolgokat szidjuk, nem lépünk tovább. Azt azért hozzátenném, nem lehet liberális az, ami jogot sért, márpedig jelenleg mindenki joga sérül, tehát ezért használom a liberálisnak mondott jelzőt, de elfogadom a te álliberális jelződet is.

Vasgereben 2010.09.25. 11:42:25

jus: kénytelen vagyok ezen a vesszőparipán lovagolni, mivel az elmúlt két évtized alatt a lumpen cigányságot annyira félrevezették az álliberális s belőlük élő falvédők, hogy ma már minden olyan hozzáállást amely nem a jogaikról biztositja őket eleve rasszizmusnak/fasizmusnak tekintenek! S tovább létezik erlauer, a mohácsi nővérek alapitványa, a matalin D , Ónódy s a többiek, akik minden értelmes javaslatra rögtön rárontsanak (itt a NOLBLOGON a tancsibácsi nick) és egyéb sem kell a szocializálatlan kisgyerekek értelmi szintjén levő szülőknek, minthogy fittyet hányjanak minden javukra szóló kezdeményezésnek. S mivel ennek az állapotnak nemcsak az a veszélye, hogy kezelhetetlen, hanem az is, hogy megfertőzi a további generációkat is (amelyek a többségiekhez képest nem 25-30 évenként, hanem 12-15 évenként követik egymást), akarva nem akarva a kormány kényszeritő lépéseket kell fogganasitson! S nemcsak a renitens szülőkkel szemben, hanem az őket félrevezetőkkel szemben is! Elvégre ők találták ki a pszichológiai bünsegéd fogalmat is!

16338 2010.09.25. 12:40:11

Gereben, rendben, akkor lovagoljunk kicsit ezen. Véleményem szerint pillanatokon belül javulna a helyzet, ha egyszerűen feljelentenék a szülők a gondozási-nevelési-oktatási intézményeket tömegesen, ahol nem biztosítják a gyerekeik jogát az egészséges fejlődéshez, azaz ahová szocializálatlan gyerekeket integrálnak. Az intézményeknek bajuk nem esne, hiszen ők utasításra integrálnak, tehát végső soron az állam állna perben a szülők tömegeivel, akiket a kiskorú veszélyeztetése bűncselekménye tűrésére kényszerít. Ezek után kénytelen lenne az állam a konkrét felelősöket megkeresni, megnevezni, a büntetőfeljelentést megtenni, és a szocializációs kötelezettséget akár kényszerrel foganatosítani. Törvényeink vannak, csak nem tartják be, holott ez nemzetközi egyezmény alapján létrejött deklaráció is, azaz nemzetközi szintre is vihető. Ez a jogi oldala, persze amíg a gyerekjogi képviselő is azt mondja, hogy a gyerekek joga és a szülők joga közti ellentét esetén a szülői jognak kell érvényesüljön, addig sok jóra nem lehet számítani. Lehet, hogy a gyerekjogi képviselő feljelentésével kellene kezdeni. Valóban a médiákban szinte kizárólag a gyermeki jogok eltiprását szajkózók kerülnek előtérbe, a szószólók ők, így roppant nehéz a helyzet, de talán ez is változni fog, mert változni kell, a helyzet működésképtelenné tehet mindent rövid időn belül.

Vasgereben 2010.09.25. 13:04:51

jus: jó ötletnek látszik, de csak elméletben, mivel mifelénk az igazságűgy malmai rendkivül lassan őrölnek s ha még ferde szándék is társul hozzá ( azt láthattuk a Rajmundkára sózott igen "szigorú" (!!!) itéletből is!), akkor évekig görgethetik tárgyaló teremből tárgyaló terembe.... De persze, meg lehet próbálni és hátha bejönne....Aki érintve van, annak megérné a próbaper!

16338 2010.09.26. 20:08:14

Gereben, na igen, elég szkeptikus vagyok én is, ráadásul csak akkor működne, ha tömeges lenne a feljelentés, arra pedig kevés esélyt látok. Ki karolná fel, koordinálná, és egyebek? Olyan szinten nyomták ezt félre, hogy az elképesztő. Látszik is az eredménye, már most rohamosan zuhan az oktatás minősége, mi lesz így még, ha tovább folytatódik??? Viszont elgondolkodtató, hogy míg a társadalom tömegei kényszerülnek integrálódni a szocializálatlansággal, ezáltal egyre gyatrább tudást elérni, hiszen elszabotálják előlük a feltételeket a normális fejlődésre, tanulásra, úgy azoknak, akik anyagi, alapítványi, összeköttetésbeli lehetőségeikkel élnek egyre használhatóbb és értékesíthetőbb a tudásuk, hiszen a megfelelő feltételek nekik adottak. Kitermelődik egy igen szűk elit? Miközben a tömeg szolgává kényszerül válni? Ez még kataszrofálisabb, ám reális jövő-víziója a jelen gyakorlatnak, mint az, hogy a cigányság nem fog a büdös életben esélyegyenlőséghez jutni. Akik a jelen gyakorlatot, az erőszakos integrációt akarják még jobban erősíteni, vajon tudatosan teszik, a leírtak tudatában? Nem is gondolkodom tovább, mert ez félelmetes távlatokba visz. ( Természetesen és szigorúan a szocializálatlan, vagy kórosan szocializáltak integrálása ellen vagyok, de azt hiszem, ez kiderül az írásomból, hiszen épp azon agyalok, hogyan lehetne úgy szintre hozni, hogy tényleg lehessen integrálni.)

69946 2010.09.29. 22:58:00

Tiszteletem kedves jus! Rég jártam erre... Alig hittem a szememnek témaválasztását illetően. Nyilván rossz helyre skatulyáztam Önt. A késői időpontra tekintettel nem olvastam át alaposan írását, de így átfutva és értelmezve nagyon tetszik. Nem szívesen írom ide (lehet, hogy nem is én vagyok az első) de mintha Vona Gábor is hasonló bentlakásos intézményekről nyilatkozott volna. Minden reagálását a hazai sajtónak nehéz lenne felsorolni, de úgy emléxem még hitlerhez is hasonlították... Szerintem, ha a források közé becsoportosítjuk a családi pótlékot is vagy egy részét, nagyszerűen működne ez a rendszer, és 18 év alatt meg is szűnne. Ettől kezdve nem lenne értelme a segélyekért mélyszegénységbe szülni. Az egész társadalom fellélegezhetne, kivételt csak országunk irányítói képeznének. - Csalódottan fogadnák, hogy ezután javulna az oktatás színvonala. Rettegve várnák az időt, amikor csemetéiknek meg kellene mérkőzni az átlag iskolákból érkező diákokkal a felvételiken. - Komoly fejtörést okozna nekik, hogy honnan pótolják a hiányzó konzumidiótákat, kinek adják el a rengeteg kacatot, ha gondolkodó emberek járnának a boltokba. - Szomorúan látnák, hogy minden erőfeszítésük ellenére nem éri el a kritikus tömeget a segélyből, bűnözésből élők száma. Nem sikerülne polgárháborúba taszítaniuk az itt élőket.

16338 2010.09.29. 23:58:33

Kedves dtk! Valóban régen láttam, úgy hiszem pont a Jobbik iráni kapcsolatait veszélyesnek érző és azt kritizáló Írásomnál láttam utoljára. akkor megjegyezte, nem szabadna hajnalig válaszolgatni a kommentekre, és már reggel hétkor folytatni, megfogadtam, tehát most érdemben nem tudok reagálni, de holnap délelőtt megteszem. Amit azért szeretnék elmondani, remélem engem nem is lehet beskatulyázni, mindig arról írok, amit legnagyobb veszélynek érzek, legalábbis azok közül valóról, ha van a témához valamennyi tapasztalatom, ismeretem, körbe tudom járni, és a saját véleményemet próbálom nem engedni befolyásolni egyetlen párt vagy oldal által sem. Holnap válaszolok Önnek.

16338 2010.09.30. 13:29:21

Folytatom, azzal, hogy nem értek egyet Vona javaslatával, egy hétközbeni bentlakásos intézményt nagyon deviáns környezetű család gyerekeinél elfogadhatónak tartok, de csak hétközbenit. Az állami gondoskodás bebizonyította, hogy ugyan az életet megmenti, sőt a fizikai egészséget is, de semmi másra nem alkalmas, sőt, igen káros hatásai vannak. Persze, mind mindennél, ennél is vannak kivételek. Emilkénél mondtam, azért, mert én nagyon nem szimpatizálok a Jobbikkal, sőt, sok mindenben mereven más állásponton vagyok, attól még lehetnek jó ötleteik is, azok nem pártállástól függenek. A családi pótlékot nem bolygatnám át ide, viszont feltételekhez kötném, nevelési-iskoláztatási pótlékként csak akkor fizetném, ha a gyerekkel szembeni kötelességének eleget tesz a szülő, különben - mert a gyerek nem tehet róla - természetben adnám, mint ruházat, fűtésbiztosítás, élelmezés stb. A többivel, amit leírt egyetértek.

69946 2010.10.01. 08:48:25

Kedves jus! "A családi pótlékot nem bolygatnám..." kezdetű mondatát nem értem. Ha egy gyerek bentlakásosba kerülne, az kötelességszegésnek minősülne? Vagy a család továbbra is kapná a nem "bolygatott" csp-ot? Mert az utóbbi esetben úgy gondolom nagyon hosszú távra kellene megépíteni ezeket az intézményeket. Véleményem szerint, ha egy gyereket ki kell emelni a családjából, akkor a "kedves" szülők pl.: 5%-ot kaphatnának, ami a hétvégi élelmezésre elég és azt sem kp-ban. Egyetértek abban, hogy állami nevelőotthon messze nem tökéletes. Ezért kell az okot megszüntetni valahogyan. Nem szép, hogy ezt írom, de a pénzek megvonásával kellene elérni, hogy ne szülessenek gyerekek mélyszegénységben élő családokba. Fenntartom ugyanis a véleményemet, hogy nagyon jelentős azon nőknek a száma, akik jövedelemszerzés céljából kényszerülnek szülni már szinte gyerekként, hasonló sorsra juttatva leánygyermekeiket. Ezért nem tartom Őket felelősnek, ezt az "életminőséget" a parlamentből kényszerítik rájuk. Hogy a parlamentet ki utasítja erre? Az hosszabb történet...

69946 2010.10.01. 09:02:19

Most találtam erre a mondatára: "Akik a jelen gyakorlatot, az erőszakos integrációt akarják még jobban erősíteni, vajon tudatosan teszik, a leírtak tudatában? " Remélem csak költői a kérdőjel, mert szerintem a válasz IGEN!

16338 2010.10.01. 13:56:10

Kedves dtk, a ruhanemű, élelmezés, lakásfenntartás ( villany, fűtés, víz) nem kevés pénz, ahhoz, hogy előteremtsék, ám, ha az alapvető biztonság és életfeltétel nincs biztosítva az otthonukba hétvégét töltő gyerekeknek, semmi értelme az egésznek, így nem hiszem, hogy természetben való folyósítása - ameddig a gyerekek valóban otthon töltik a hétvégeket - megvonható lenne. Az anyagiak nullára redukálásától még nem lehet eredményt várni, hiszen a káros szocializáltságot megszüntetni - erről írtam - alapjaiban nem lehet. ellenben egy büntetés, bosszú érzetet kelt, és még nagyobb ellenállást eredményez. Amennyiben valóban a normálhoz közelítő életvitelt tudja csak biztosítani az adott pótlék, akkor anyagi okból többet nem éri meg szülni. Hogy nem legyen többé "szülés a semmire", azt már csak a normál szocializáltság szüntetné meg, ez igaz. Én ezzel együtt kitartok a véleményem mellett. Ön válaszol a félve feltett kérdésemre egy igennel, nekem elég, hogy a kérdés egyáltalán megfogalmazódott bennem, tovább nem akarok ebbe belegondolni, túl messzire vinne, és olyan összeesküvés-elmélet íze van.
süti beállítások módosítása