jus archiv

jus archiv

Gyertya a tökben

2010. október 31. - jus blogja

Halloweentől az értelemig, cselekvésig

 

 

Este beletesszük a gyertyát a kivájt tökbe, aztán meggyújtjuk és kicsit még bolondozva ijesztgetjük egymást, szörnyűséges grimaszokkal, felborzolt hajjal, elbújva, majd húhúáááá hanggal előtoppanva, közben nagyokat nevetünk. A gyerekek még jó játéknak tartják, és mulatnak azon, kinevetjük a halált.


Mi nem járunk temetőbe, nem gyújtunk gyertyát senkiért. Akiket magunkba építettünk, mert szerettük, mert annyira fontosak voltak, mert elmentek, mert meghaltak, mert a valós életünkből kiléptek mindörökre, azokért nem kell, hiszen velünk vannak folyamatosan, észrevétlen, meghatározóan. Nagy ritkán amikor teszünk valamit, mondunk egy mondatot, elmélkedünk egy gondolat mentén, egy tett, egy szó, egy gondolat megdöbbent, mert emlékeztet arra, aki már halottunk, tehát kicsit mi is azzá váltunk, aki ő volt. Ők akkor is bennünk élnek, ha nem gyújtjuk a gyertyát. Vannak halottaink, akikkel az életében sem békültünk meg, akikkel éppen ezért bármilyen is volt a felszínen a viszonyunk, a mélyben háborogtunk ellene, akár tudatosan, akár elnyomva a háborgást, akár elhazudva azt. A halában már nem korrigálható ez, így marad a lelkiismeret nyugtalansága, hiszen nem lett lezárva a kapcsolatunk. Őnáluk ennek a lezáratlanságnak a terhét hivatott enyhíteni a gyertya meggyújtása, bár megoldást nem hozhat. Így mi nem járunk temetőbe, nem gyújtunk gyertyát. Kibékültünk a halállal.


Kultuszt csinálunk a halálból, ha az élettel nem békülünk meg. Az életbe nem beletörődni kéne talán, hanem elfogadni azt, és lépést tartani vele. A megalkuvás soha nem hozhat békét.

Ha abba a tökbe az élet lángját gyújtjuk, talán őszintén is ki tudjuk nevetni a halált. A gyerekek még tudják ezt, csak mi oltjuk beléjük saját nyomorúságunkat.

Csak már azzal is hadilábon állunk, hogy saját fejünkbe gyújtsunk lángot, hogy ne csak nézzünk a nyomorúságunkat és beletörődjünk, hanem megértsünk, hogy a megértés után tenni is tudjunk.

A minap olvastam egy hozzászólásban ezt a gondolatot:


Csakhogy: amíg mi egy halom könyvvel vesszük körül magunkat, addig elvész a kapcsolatunk a világgal - és az simán otthagy minket!

Ne gondoljátok, hogy a könyvek, a kultúra, a művészet minden - valójában ezek csak pótszerek: akkor, ha a valódi cselekvésre lehetőségünk, erőnk, merszünk nincs!


Talán így van ez mindenben, mert nagyon kényelmes az életet mások által megtapasztaltan látni, megvezetetten, pótcselekvésekkel élni, egy sírhoz kizarándokolni, és gyertyát gyújtani, mintsem valóságban megragadni a cselekvés lehetőségét, erőt meríteni hozzá, és nem félni, hanem belátni, hogy azokra a gyertyákra nem is lenne szükség...

 


A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr558336736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

110774 2010.10.31. 10:50:12

Kedves Jus ! A gyerekek vagy a gyermekkor kedvéért nézz meg pár képet egy-két érdekes töklámpásról. Talán jobb kedved lesz. Emlékszem, hogy gyermekkoromban vidéken nyaraltam egy-két hetet az egyik nagymamámnál, és ott nyáron pattant ki a fejünkből a töklámpást készítés a szintén ott nyaraló unokatestvéremmel. Nagy volt a kert, volt ott minden féle termés. Éjszakára kiraktuk a ház elé az ablak alá, gyertyát gyújtottunk benne, és nézegettük az utcáról, hogy elég ijesztő-e. Jó móka volt. Jók voltak azok a nyarak. Sajnos a nagymamák már rég nem élnek, de az emlékek élnek bennem. Szép volt. http://toklampa.nolblog.hu/

16338 2010.10.31. 11:33:06

Rajzoló, nagy fantázia lehet egy tökben... Bár attól, hogy elmélkedtem itt egy cseppet, nem volt rossz hangulatom, sőt...: ) A belinkeltre nem is emlékeztem, de most, hogy megnéztem, már beugrott, asszociáltam egy cseppet. : ))

prof 2010.10.31. 12:15:20

Az életben igen sürün vannak olyan ....élethelyzetek....amikor tudni kell szakitani a multtal, jelennel.Én életem során ezt már párszor megtettem és nem bántam meg. Az emlékezés nem helyettesit semmit. Legfeljebb kiegésziti az embert, lényünket, megitélésünket magunk és mások iránt. Ugyhogy kedves Jus.....emlékezz és döntésednek megfelelően lépj.....DDDDDD Irány a célkeresztben......DDDD

78126 2010.10.31. 12:26:57

Teljesen elszakadóban az élettől érthető, hogy rettegjük a halált (is!).

16338 2010.10.31. 12:42:17

Prof, én bevallom, csupán arra gondoltam, hogy itt sír-rí a nép évről-évre a halottaiért, vonul a temetőbe és kesereg, holott ami elmúlt, elmúlt. Ameddig élet van, lehetőség van kellene megdolgozni azért, ne utólag kelljen jajongani a végtelenségig. Aztán rájöttem, mindenben így csinálnak legtöbben, most is ezt látom...mindig a múlt, soha nem a jövő, mindig a tunyaság, soha nem a bátorság. Így a végére annyira leáltalánosítottam, hogy tényleg ráhúzható lett bármire. : )))) Még arra is, hogy bye-bye, vagy stilszerűen hasta la vista, én kezdem előröl, mintha mi sem történt volna...: )))

16338 2010.10.31. 12:43:53

Anemone, miért kéne elszakadni az élettől? Ha az utolsó percig élünk, akkor mitől is retteghetnénk?

78126 2010.10.31. 13:06:05

Drága Jus, frissek az élményeim. Jó : állat, föld, erdő, betakarítás közelében látni, mi is a természetes, mi is az, hogy élet! Valahol egyszer hallottam, hogy a városi ember rosszabbul jár, mint a vidéki, ezek miatt. Sokkal depisebb, nem öleli körbe egy természetes világ, amiben biztonságban érezheti magát. A gyertyagyújtással és egyáltalán bármilyen kultusszal viszont szerintem épp kapcsolatot keresünk, teremtünk az ismeretlennel (tehát, amitől félünk) és ez szerintem jó.

16338 2010.10.31. 13:18:16

Értelek, csak máshogy élem meg. Ötven éves vagyok, a legkisebb gyerekem éppen elmúlt hat. Szerinted, nekem az elkövetkezendő húsz-huszonöt évben lesz időm vagy lehetőségem a halált rettegni??? Mire? Hogy megfertőzzem a gyerekemet? Felelősség az is, hogy úgy tudjunk majd elmenni, ne okozzunk vele gondot. Azt pedig csak úgy lehet, hogy kiröhögjük a halált és az életre koncentrálunk. A jövő a mindenkori életé. Én így élem meg legalábbis az életet. Nem tudok félni a haláltól, mert számomra nincs értelmezhetősége. Ha mégis, akkor az, hogy az élet újra éled, csak már másban, másokban.

14479 2010.10.31. 14:04:47

Én egy egész napot utazom a halottaimhoz, miközben tudom, hogy bennem élnek...

78126 2010.10.31. 14:19:24

Nekem is jól jönne egy karonülő, hallod!! :))) A felnőtt gyerekeim elől pont annyira nem akarom eltakarni a napot, mint egy 6 éves elől, ez ugyanaz a felelősség. Az élet szerintem is újra éled.:)

16338 2010.10.31. 14:25:42

Pare, és megkérdezted már egyszer legalább magadtól, hogy miért? Ha igen és tudtál rá válaszolni, akkor őszintén és nagyon érdekelne.

16338 2010.10.31. 14:29:34

Anemone, a napot nem is eltakarni kell, hanem megtanítani őket arra, nézzék, lássák és ne féljenek tőle. Még akkor se, ha néha megéget. : ))

70798 2010.10.31. 15:32:23

az elmúlt két hétben tametőjáraton voltam. vagy bennem él a halott, vagy árucikké válik. kötelező ünneppé. .

16338 2010.10.31. 16:03:46

Tosz, és mi vesz rá, így tegyél? Milyen belűről, vagy kívülről jövő parancs kényszerít? ( Tudatosan sarkítva kérdezem )

65469 2010.10.31. 16:21:30

Nem rossz az, ha van egy nap, amikor a halottainkra emlékezünk. Ezt mindenki úgy teszi meg, ahogyan akarja. Ez a nap az emlékeké, a számvetésé, a magunkba fordulásé, hogy vajon mit tettünk eddig, és ki fog emlékezni ránk? A saját felfogásom szerint, minél több gyermeket nevel fel valaki rendesen, annál erősebb a jelenléte a világban, annál inkább hagy nyomot. A gyerekek felnevelésével tartozunk a szüleinknek, nagyszüleinknek, akiknek ez sikerült, tehát nekünk is kell, hogy sikerüljön.

70798 2010.10.31. 16:21:54

más élők érzéseit tiszteletben tartom:)) nem önszántamból. Ma az egyik vidéki rokon (feleségemé) adott egy jó választ. Inkább egész nap ganyézik, mint az anyósát vigye el az őseihez. én szétszóratom magam egy szép tengerbe, nem zsarolom érzelmileg az itt maradókat:))

16338 2010.10.31. 17:29:56

Didgeridoo, és a többi nap? Aki nem fér belénk mindennap, azt miért fontos magunkba engedni egy napra? Ha nekünk addig nem volt fontos, ezen a napon miért az? Mert annak aki már meghalt, olyan édes mindegy. Nem folyamatos az, hogy a lényünkből fakadó legtöbbet adjuk, de megalkuvás nélkül? Az a fontos, hogy emlékezzenek ránk, vagy hogy tegyünk olyat/olyanokat, amivel jobbíthatunk azoknak, akik maradnak utánunk? Végül is az utolsó mondatodban azt mondod, hogy nem visszafelé kell emlékezni, hanem előre gondolva élni. / Van öt gyerekem , a sikeresen felneveltek szerte a világban, egy még kicsi, de eszembe sem jutott, hogy ez azért van, hogy nyomot hagyjak. : )) /

16338 2010.10.31. 17:34:03

Tosz, értem. Én a magam részéről még tengerhez sem ragaszkodom. : )) A motiváció azonos.

65469 2010.10.31. 18:16:48

17. Nem tudom, ki hogyan van ezzel, de nekem vannak olyan napjaim, amikor nem jutnak eszembe azok, akik már meghaltak. Ahhoz kell egy esemény, egy rokoni találkozás, egy régi tárgy, fénykép vagy levél. Nem gondolom, hogy ez nincs rendben így. Az emlékezés magunk miatt fontos, ahogyan az ünnepek is, hiába mást ünneplünk. Ugyanúgy, mint ahogyan a szabályok betartása is miattunk fontos, nem azért, mert különben megbüntetnek. Kellenek a fogódzók, a biztos pontok, ahogyan az emlékek is kellenek. De ezek maradjanak a helyükön, ne borítsanak el mindent, viszont vegyük elő néha, mert mások tisztelete, emléke magunk miatt is fontos. Aki nem becsül másokat, az magát sem becsüli. Gratulálok az öt gyerekhez! Kár, hogy szerte vannak a világban. Talán nem ideális hely ez, de még élhető. Rajtunk is múlik, hogy ilyen marad-e.

16338 2010.10.31. 19:02:45

Didgeridoo, konkrétan nekem sem jutnak eszembe azok, akik nagyon fontosak voltak, hiszen észrevétlen természetes részévé váltak lényemnek. Talán ez is segített abban, ne kelljen külső biztos pont, fogódzó, bár ez sok összetevős. Érteni vélem a mozgatórugóidat. Kösz a gratulációt, most én is megyek szerte lenni : ))

52511 2010.10.31. 19:30:50

No kedves Jus! Ezt a blogot "helyettem IS ÍRTAD"! ....................................... .., egy másik téma, ami kveri nálam a biztosítékot: " a vacsoracsaták" ..... Mifelénk az étel a KENYÉR az "szent dolog"! .... / Meghívnak egy lagziba NÉZŐNEK! ..., nem vendégnek, nézőnek ... / ..., s nézzed, hogy kínjukban pocskolják, fitymálják egymás főztjét ....

16338 2010.10.31. 19:58:32

Funyi, szerintem többen/sokan gondolkodunk így. A média lassan már olyan mocsok szinten van, hogy az a meglepő, ha találsz valóban értékest. Én már évek óta nem nézek TV-t. Pont azért, mert egyre több olyan volt, ami "kiverte a biztosítékot" Így aztán konkrétan nem tudom, miről is szól ez a "vacsoracsaták", és inkább el sem akarom képzelni.

13003 2010.10.31. 20:15:55

Az emlékezés mindennapos. A sajátunk. A rituálé valamelyest kötött, másoké, a környezeté is.

16338 2010.10.31. 20:27:09

Emilke, én nem szeretem a kifelé ható rítusokat. Nekem álságot tükröző.

13003 2010.10.31. 20:54:35

A rituálé fegyelmet, kapcsolatot a szokásokkal, másokkal is jelent. Miért teszik össze az emberek a kezüket imádkozásnál, vagy emelik fel nyitott tenyérrel? Azt hiszem, mindenkinek van valamilyen belső rituáléja. Koccintás, integetés, kalapemelés és akad még néhány.

16338 2010.10.31. 21:10:15

Emilke, ez így van, de a legszentebb belső világunkat, érzéseinket feláldozni egy társadalmi szokásért, nekem ez nem fér bele. Ha pedig csak rituálé a látszatért, azaz nem érinti a belső világot, akkor mégiscsak álságos. Legalábbis nekem az.

12794 2010.11.01. 11:16:26

Szeretni az élőket kell!

47364 2010.11.01. 11:28:35

Marhaság a halottakkal foglalkozni amíg egyetlen éhező, egyetlen elnyomott élő van a földön. Addig kell szeretni a közelállókat amíg velünk vannak. Utána már nincsenek rászorulva.

16338 2010.11.01. 11:41:31

Walsz, ez kicsit erős szerintem, a halottakat sem zárhatjuk ki lényünkből, csak nem mindegy, hogyan viszonyulunk. Én legalábbis így gondolom.

16338 2010.11.01. 11:44:09

Komszomol, annyit azért jó "foglalkozni" tán a halottakkal, hogy a jó, az érdemes örökségüket tovább vigyük magunkba, magunkkal, egyszerű természeteséggel. Csak nagy a felelősségünk, hogy valóban az érdemessel tegyük ezt.

23353 2010.11.01. 13:40:01

Jus szerintem a temetobe menes Halottak Napjan egy szep szokas. Kedves emlekeim vannak, anyammal mentunk a Farkasretibe, gyujtottem gesztenyet, egtek a gyertyak tomeg az 59 (?)-esen. Itt ahol elek temetes utan nem szokas temetobe menni. Semikor. Ez nem azt jelenti hogy nem emlekeznek, de kimenni nem mennek.... Van Haloween, kivilagitott tokok, gyerekek csongetnek beoltozve, "trick or treat" es cukrot adsz. Ez is egy szep szokas.

16338 2010.11.01. 14:31:02

Little, a halottkultusznak sok szokása alakult ki, ki szépnek tartja, ki nem, nem vitatatom, pld. egy, égő gyertyákkal ékesített temető lehet esztétikailag gyönyörű szép. Abból, amit írtam következik, hogy én inkább ártalmasnak tartom, mivel a mesterségesen fenntartott halottkultusz az alapja.

12635 2010.11.01. 15:30:30

én sem járok temetőbe...este gyújtok egy szál gyertyát... régen, amikor kicsi voltam a nagymamámmal mentem, akkor talán még bensőségesebb volt... mára üzleti jelleget öltött az ünnep, méregdrága virágok, koszorúk, mécsesek,

16338 2010.11.01. 16:43:14

Gordiusz, akkor a te halottkultuszodat a fogyasztói társadalom mérsékelte egyedi megoldássá?

12635 2010.11.01. 22:48:38

nem egészen, de nem érzem igazinak az egészet, nem arról szól, amiért a gyertyát gyújtom otthon, nekem mesterkélt, "ez a menni kell a temetőbe, mert mindenki megy" nekem nem tetszik, és más időpontokban pedig üresek a temetők... idős nénikék, akiknek kevés amúgy a pénzük, erőn felül áldoznak, mert ilyenkor úgy illik, és temetőben büszkén tárgyalják, hogy "a sírszomszédnak sokkal kisebb a virágok feje" - fültanúja voltam, még évekkel ezelőtt (persze elmondják az imát is) a legszebb emlékezés számomra, amikor szeretteinkre a hétköznapokban, a mindennapokban derűsen emlékezünk, a szépre, a jóra, amit tanultunk tőlük, az ember gyakran mondja " apa mindig ezt mondta, azt mondta, vagy a nagyi tudott a legjobb lángost csinálni, vagy anya sosem mérte a sütihez a hozzávalókat" ezer ilyen apró módon emlékezünk én a hozzám legközelebb álló halottaim születésnapján, névnapján teszek pár szál virágot és gyertyát a szoba egyik kicsi asztalkájára...

12635 2010.11.01. 22:53:32

van még egy extra okom is, egyszer nagyapám óriási sírkeresztje rám dőlt, az ütés ereje több méterre kidobott az útra, betört a fejem, de azért megúsztam (annyira közel voltak egymáshoz a sírok, hogy a mellettünk lévő friss temetés munkálatai miatt meglazult a talaj, megsüllyedt a miénk is, ezért történt, én azóta nem voltam temetőben, kivéve tiszteletből temetésen)
süti beállítások módosítása