jus archiv

jus archiv

Jog vs. lehetőség

2010. november 25. - jus blogja

egy cinikus gúnyolódás kapcsán

 

 

Általánosnak mondható vélemény a jelenlegi, hazánkban pedig húsz éve uralkodó polgári demokrácia harcos védelmezői közt, hogy ez a demokrácia egyforma jogokat biztosít minden polgárának, és kizárólag az egyénen múlik saját boldogulása.

Ezt a pökhendi, cinikus megállapítást olvastam egy bejegyzés hozzászólásai közt:

62. tarski
2010. 11. 24. 19:19

Ma adottak a szabadságjogok teljes skálája ( ami idővel csak bővülhet ), amit a kommunisták nem adtak meg, így azokkal nem is lehetett élni. A polgári demokrácia viszont ezt már megadja, és az egyéneken múlik az, hogy milyen mértékben élnek vele. Hiába akartam volna én a Kádár - rendszerben vállalkozó lenni, ha nem engedték azt. Ma viszont mindenki számára adott ez a lehetősége, és bizony most már az egyes emberek képzelőerején, meg merészségén múlik az, hogy milyen jó vállalkozó lesz. S mond már meg, miért nem tud ezzel a lehetőséggel élni??? Feltehetően azért, mert
- vagy lusta,
- vagy nincs semmi elképzelése, 
- vagy pedig fél a vállalkozástól.
Senki mástól sem függ az élete, csak a saját ügyességén.

A rendszerváltást megelőző időszakban volt több vitám apámmal, aki az én demokrácia vágyamat értetlenül szemlélte, ő egy középbirtokát politikai, gazdasági és egyéni okokból elvesztett, szegény-családban nőtt fel, megismerve, megtapasztalva a gazdasági világválságot, a Horthy rendszert, a háborút, a kemény diktatúrát, ötvenhatot, majd a gulyáskommunizmusnak nevezett valamit is. Erősen kritikus volt, de nem rendszerkritikus, reformálásra, modernizációra, továbblépésre lett volna szerinte szükség, ő bizonyos téren visszalépésnek tekintette a rendszerváltást, sötétnek látva a jövőt. Még tíz-tizenöt éve sem fogadtam el aggodalmait, mára osztom azokat. A tapasztalat az, amit csak magunknak szerezhetünk meg, neki volt tapasztalata.

Azt gondoljátok, a szabadságjogok majd elhozzák a szabadságot? Tévedtek. Jogotok lesz utazni, jogotok lesz az árubőségben bármit megszerezni, vállalkozni, jogotok lesz, hogy kedvetek szerint ne dolgozzatok, csak majd amikor dolgozni szeretnétek, akkor nem lesz mit, örültök majd, ha egy gyereket tisztességgel el tudtok tartani, felnevelni, és talán még iskoláztatni is, utazhattok, akár a vágyott Amerikátokba is, ha az megengedi és nektek lesz miből, nézhetitek a kirakatban a jobbnál jobb árukat, csak megvenni nem tudjátok majd, vállalkozhattok, ha egy éhbérből majd sikerül összespórolnotok annyit, amiről álmodni sem tudtok, és a nagyhalak úgy fogják kényük-kedvük szerint felzabálni a vállalkozásotokat, hogy földönfutóvá váltok. Ám szabadon jártathatjátok a szátokat, kritizálhattok, mert nem lesz foganatja, szabadon választhattok, azok közül, akiket a milliárdosok pénzelnek azért, hogy az ő érdeküket képviselje. És majd, ha nem tetszik, megcsinálhatjátok a saját forradalmatokat, ti tudjátok, ha ez kell, hát legyen. Majd rájöttök, mi is az, amikor szégyelleni fogjátok, hagytátok magatokat meghülyíteni.

Nem hittem apám idézett szavainak, és most elnézem azt a pármillió és folyamatosan növekvő számú honfitársamat, akik egyik napról a másikra élnek, akiknek esélyük sincs dolgozni, akik, ha szerencsések, mégis munkához jutnak, dolgoznak minimálbérért, vagy ha még szerencsésebbek, akkor létminimumért, rettegve, ez a lehetőség mikor szűnik meg számukra. Látom, hogy senki nem érezheti a holnap mégoly sanyarú biztonságát sem, hogy a tömegiskolákban nem kapnak esélyt használható tudásra a gyerekek, az elitiskolák pedig nem elérhetőek, hogy a lakhatás bérét nem lehet átlagos jövedelemből kifizetni, mint ahogy a hiteleket sem, hogy a vállalkozáshoz szükséges milliókat nem lehet munkából vagy tisztességes úton megszerezni, a hitelre történő vállalkozásból pedig nem lehet a hitel törlesztését kitermelni, ám, ha mégis sikerül, a körbetartozások lehetetlenítik el, vagy a valóban hasznot hozó bevállalásokat elviszik a kicsik elől a bandatag, korrupcióban lubickoló nagyok. Látom, hogy sokan menekülnének, de nem csak utazni, arra sincs pénzük, elhagyják az országot, örülnek, ha Szabolcsból Bács-Kiskunba futja költözésre, a siker legkisebb kecsegtetése nélkül. Látom, amikor biztatják őket, holtig tanulj, eladható tudást szerezz folyamatosan, csak éppen azt nem mondják meg, miből, mert egy újabb tudás megszerzésének költsége megfizethetetlen számukra. Látom a bevásárlóközpontok árubőségét, és látom a sóvár szemeket. Azt is látom, húsz év óta folyamatosan fogy a közép, akik elenyésző része kerül az elit kategóriájába, a többi pedig ezt kitermelve a süllyesztő irányába lépcsőről lépcsőre. Látom apám apokaliptikus jövőképének a megvalósulását, és egyben saját felelősségemet is mindebben és szégyenlem magam.

Mindemelett olvasom a fent idézett cinikus, pökhendi és hazug gúnyolódást, és arra gondolok, mi lesz, ha ez ébreszt rá sokakat arra, igaza lehet apámnak abban is, mit tehet a tömeg, ha nem tetszik, mert jogunk és lehetőségünk van más hatalomra szavazni, de csak azokra, akiket az elit pénzel saját érdekének képviseletére. A tömegek érdekeit nem fogja senki pénzelni, nincs miből ugyanis. A jog itt is adott, de a lehetőség csak elvi. Ez is a polgári demokrácia, mi több a polgári demokrácia alapja, létének fenntartója.

A bejegyzés trackback címe:

https://jusarchiv.blog.hu/api/trackback/id/tr378336740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

174630 2010.11.25. 12:42:32

Tökéletes és nagyon fontos és pontos meglátás!!!!

45714 2010.11.25. 12:43:03

Lakónikus választ fogok adni a bejegyzésedre... Az van, amit az emberek kiharcolnak maguknak... ( egy mondatban elfért )

45714 2010.11.25. 12:46:17

A Kádár rendszerben lehetett vállalkozni.. ( ezt csak a bugrisok nem tudják ) Nálunk nincsenek tiszta piaci alapok, körbetartozás van, és átcseszése a másiknak, no meg a mocskos politikai háttér... A szabályrendszerünket megeheti a kutya, mert senki nem tartja be...

44711 2010.11.25. 13:08:10

kedves Jus ! Azt hiszem, nem csodálkozol rajta, ha azt írom, hogy teljesen egyetértek. Ez így van. és ezt bárki megláthatja, ha figyel, teljesen mindegy, hogy egyébként milyen az erkölcsi vagy politikai alapállása.Nem tudok mit hozzáfűzni, mindent elmondtál. Üdv:CL...............

16338 2010.11.25. 13:10:40

Jujj, csak hirtelen felindulásból elkövetett szösszenet, de én is fontosnak érzem.

16338 2010.11.25. 13:14:58

Tökös, na igen, harc nélkül nem megy. Természetesen lehetett sok mindent a Kádár rendszerben is, vállalkozni is, utazni is, stb. csak lekorlátozva. A mi demokráciánk kritikáját már sokszor leírtam, és még fogom is, azt hiszem.

45691 2010.11.25. 13:18:19

Komolyan gondolod,hogy az itt a döntő kérdés,hogy akad-e,aki a "tömeg érdekeit pénzeli" ? Ezt én - már bocs - súlyosan cinikus gondolatnak vélem. Megtennéd,hogy kifejted,hogyan is kell ezt értenem ? Köszi !

16338 2010.11.25. 13:18:49

Kedves CL, nem mondok most sem újat, de amíg ilyeneket lehet hazudni, hogy mindenkinek minden lehetőség adott, addig kénytelen vagyok újra és újra cáfolni. Valóban nem politikai hozzáállás kérdése, csak tények halmaza. Üdv.

174630 2010.11.25. 13:22:38

8. Sajnos van akik nem tanulnak. Pl Az itt imént író KSz többször kifejtette mennyire örülne ha Magyarország , a mi hazánk újra csődbe jutna ,újra bajba kerülhetne ,mert akkor legalábbb jogosan rugdoshatnának. Ezek itt az alapvető probléma , hogy vannak emberek akik igy gondolkodnak.

16338 2010.11.25. 13:24:35

Kéri szépen, egyszerű. Ma milyen finanszírozása kell legyen egy eszmét képviselő új formációnak, hogy egyáltalán eljuthasson a tömegekig a gondolatisága? Mennyibe kerül egy ingyenes média létrehozása, kiadás, hiszen a tömegek egyre kevésbé jutnak hozzá a fizetős médiákhoz, egy tömegeket tájékoztató road-show, egy kampány?

16338 2010.11.25. 13:29:51

Jujj, vannak felületi dolgok, amikkel egyet tudok érteni Kéri szépen ötleteiben, csak az alapok különböznek borzasztóan. Ugyanakkor ilyen durva, cinikus gúnyolódást, mint Tarski tett tegnap, még nem hallottam tőle. Lehet, csak elkerülte a figyelmemet, én sem tudok mindig, mindent elolvasni.

174630 2010.11.25. 13:33:45

11. Ebben (is) egyetértünk.

45691 2010.11.25. 13:41:25

10. Ja,hogy te úgy értetted,hogy pénzbe kerül a tömegek tudati befolyásolása,stb. Igen,ez pénzbe kerül, vitathatatlanul, az csak velem a bibi,ebben az álláspontodban, hogy én alapból elutasítom, hogy bárki úgy vélje, a tömegeket pénzen megszerezhető eszközökkel lehet úgy irányítani,hogy akármit is elfogadjanak. Ez nincsen így,nagyon nincsen így. Sőt, ezt is egy cinikus állásnak vélem.

45691 2010.11.25. 13:43:10

9. verecke,te nem tudsz különbséget tenni az ország és az állam között,de nem csak ebben nem tudsz különbséget tenni,te a nemzet és az állam között se tudod,hogy mi a különbség. Szándékosan hazudod, hogy amikor én támadom az államot,akkor az országot is támadom. Nem az enyém,hanem a tiéd a sötét gondolad.

174630 2010.11.25. 13:50:56

14. "Hát,eléggé szörnyű ilyet mondani, de én nem bánnám,ha a bóvli körbe löknék a minősítők ezeknek az állampapírjait,mert kéne már valami üzenet, hogy álljanak le. Mi itt hiába okoskodunk :-)))" -irod Te! Ezeknek az állampapirjait. Ezekét.Tehát nem én osztom itt a "dolgokat". Te vagy az aki annak örülnél ha az én hazám ,államom ,országom ,mert csőd esetén ez az egész eggyé válik bovli kategóriába sorolódna. De jelzed , hogy ez nem a tied , hiszen külön kiemeled , hogy "EZEKNEK A....". KériSzépen én erről beszéltem tisztelettel. És erre felesleges minden magyarázkodás cenzorka! -ennyit a sötét gondolatokról ,no meg a te őszinteségedről-

45691 2010.11.25. 13:54:15

15. Verecke, állampapírok,amiket ez az állam,amely most a Fideszé, bocsát ki. Tudod, öreg,olvass és próbálj értelmezni : nem országpapírt írtam,hanem állampapírt. És igen,fenntartom,hogy illő lenne- különösen a tegnapi nyugdíj cucc bejelentés után-ha a piac leminősítené az állampapírokat. Az csak állampapír, az nem az ország. Nem érted, Verecke ?

16338 2010.11.25. 14:06:54

Kéri szépen, a tömegek manipulálása iszonyú pénzbe került a mindenkori hatalomnak, ez polgári demokráciákban már csak így van, jól látod, ellenben nagyon jó befektetés, busásan megtérül, egyre nagyobb hasznot hoz az ebbe fektetett összeg a befektetőknek. Ezzel párhuzamosan, pénz nélkül az sem megy, hogy megismertessék a néppel, a választókkal, a tömegekkel a másik alternatívát, ami az ő érdeküket képviseli, ami a lehetőségek egyenlőségét hozná el, csak az a bibi, hogy nincs pénz a megismertetésre, és még ha lenne is, soha nem térülne meg, hiszen egyéni befektetések, de az egyéneknek soha nem származna belőle konkrét, anyagi hozama, csak a nagy közösségnek. A nagy közösségnek azonban nincs már pénze, hogy maga érdekében befektessen, a közösséget az elmúlt húsz év - most csak a mi polgári demokráciánkat nézem - nem csak nincstelenné, de végsőkig eladósodottá tette.

ejmiakő 2010.11.25. 14:08:07

13. KériSzépen , éppen rajtad látszik most, milyen hatékonyan tudnak kondicionálni. A legfontosabb, hogy a tömeg ne tudjon róla, hogy etetik. Ha valaki fellebbenti a függönyt, mint fleto, akkor van baj.

ejmiakő 2010.11.25. 14:09:58

6. jus, a fontos az önkritikád. Hiszen az már felismerés. Csak kérlek, ne nevezd a kapitalista diktatúrát demokráciának. Megtévesztö.

174630 2010.11.25. 14:11:38

16. Ehhez nincs több hozzáfűznivalóm. Maximum a témához. Az előző egyértelmű. Kösz

45691 2010.11.25. 14:12:02

17. " Kéri szépen, a tömegek manipulálása iszonyú pénzbe került a mindenkori hatalomnak, ez polgári demokráciákban már csak így van, jól látod, ellenben nagyon jó befektetés, busásan megtérül, egyre nagyobb hasznot hoz az ebbe fektetett összeg a befektetőknek. " írod Jus. Hát, a Fidesz neked lett kitaláva, ilyen szép összefoglalását annak,hogy miért indokolt visszatérni valami diktatúra féléhez, keveset olvastam. Fenntartom,hogy súlyosan cinikus gondolatot fogalmazol meg, nagy súlyosan cinikus gondolatot, de mára valóban sokan gondolják, hogy ráfér az országra egy kis masszív diktatúra. Újra ráfér. Nem baj ugye,ha nem értek egyet veled ?

45691 2010.11.25. 14:12:49

20. Hogyan lehetne hozzáfúzni valód ? Ami lenne,az cikis képtelenség. Jobb is,ha csöndben maradsz.

174630 2010.11.25. 14:20:24

22. Persze ,hangoskodhatsz te tovább cenzorka. Ettől még amit írtál az egyértelmű.

16338 2010.11.25. 14:23:23

Ejmiakő, kénytelen vagyok demokráciának nevezni, hiszen önmagát megtévesztésül így jellemzi, de annyiban jogos a kritikád, hogy illik idézőjelbe tennem, vagy "az önmagát demokráciának nevező"-nek leírnom.

45691 2010.11.25. 14:51:17

23. Ja,van ilyen. És valóban egyértelmű, Ti úgy vélitek, a nemzet arra való,hogy szolgálja az államot. Én meg fordítva gondolom, az állam kell szolgálja a nemzetet. Ez van, és ez eléggé lényeges differencia.

15138 2010.11.25. 15:04:33

A vállalkozások valami 90 %-a megy csődbe, nyugaton is. Egy egyéni csődeljárás után az illető adóslistára kerül, sokszor élete végéig. Onnantól nehezebben jut albérlethet, hitelhez egyáltalán nem, és ha a törlesztéseit fizetni akarja, kereshet munkát. A legtöbb esetben nem jár neki munkanélküli segély, csak szociális, amiből az ember épp csak éhen nem hal. Hallatlanul cinikus megjegyzés lustaságnak vagy tehetetlenségnek minősíteni azt a félelmet, hogy az ember a MEGLEVŐ BIZTOSAT is kockáztassa, mikor rettenetesen rászorul. Egy eladósodással még a gyerekei jövőjét is beárnyékolhatja... El kellene felejteni azt a szocializmusból megmaradt mentalitást, amely "aki nem dolgozik, az magának köszönheti minden baját". Nem tud mindenki vállalkozó lenni. Különösen Magyarországon nem, ahol a meglevő szabályozás a kezdő vállalkozót agyonvágja, pontosabban a munkavégzésre csak két alternatívát kínál: alkalmazott vagy vállalkozó. Két törvényes alternatívát. Aztán csodálkozik a fekete gazdaság méretein. Most mutatom az egyik ujjamat. Nem a kicsit.

174630 2010.11.25. 15:12:22

25. Nem. Te annak örülnél ha az állam ismét csődbe menne aminek hozománya , hogy rosszabb a nemzetnek a hazámnak. Csűrheted tovább a szavakat amin örömködtél ,de ez az a mentalitás amire semmi szükség. Az pedig csak természetes , hogy nem érted mi baj a kijelentéseiddel.

16338 2010.11.25. 15:29:10

Nefi, úgy látom hasonlóan látjuk amiről írtam, te annyival egészítetted ki, hogy a "jobbnak hitt demokráciák" alapjaiban is megrendülés van. Néha olyan érzésem van, mintha mi lennénk a kísérleti alany, meddig mehet el a kapitalizmus, a kapitalizmus diktálmánya a tömegek ellehetetlenítésében úgy, hogy önmaga létét még ne veszélyeztesse.

prof 2010.11.25. 15:31:47

Nefi ...miért állitassz ekkora marhaságot???Nem igaz a kilencven százalékos arány a fejlett polgári társadalmakban. Már csak azért sem mert teljesen más a cégalapitás, bejegyzés kritériumrendszere és a banki finanszirozás. Picit felzárkózhatnál már a valósághoz. CSak kérlek,hogy ne gyere a svájcisapkáddal. ....DDDD Ami pedig a cinizmust illeti, a hazai vállalkozók döntő része kényszervállalkozó ,aki nem jókedvében döntött ugy,hogy megteremti a kenyeret magának. Nem léphet le mindenki itthonról,mint azt tetted Te és jómagam . Voltál valaha is vállalkozó?

45691 2010.11.25. 15:36:39

27. De igen. Semmit se értesz,össze-vissza beszélsz, nem tudod,hogy mi az állam,mi a nemzet,mi az ország,a közösség stb.stb. Csak ügyesen,jól tolod egyébként.

174630 2010.11.25. 16:16:16

30. Szállj már le rólam! nerhogy már te akard megmondani mit tudok én és mit gondolok. Ellég ha a saját gondolatodon amit idéztem elgondolkodsz. Arra mit ott irtál tiosztes embernek nincs szüksége. Nincs szükége senkinek olyan emberre aki azon örvendezik ha valaki csődbe vagy tönkre megy. Ezt pedig ha a saját államára mondja ami kihatással van az emberekre ,állampolgárokra éés a nemzetre nem hinném , hogy normális dolog. Én sem gondolom azt , hogy de jó lenne ,ha minden pénzed elvesztenéd és földönfutó lennél amiből fel sem tudnál állni.Azért mert ezek nem normális dolgok.Tisztességes ember ilyeneket nem akar. Persze te ezeket sosem értetted meg.Vagyis mindig pont forditva gondoltad. MInt ahogy most is azt akarod bizonygatni , hogy tisztességes dolgokat irtál ellenünk.-

15138 2010.11.25. 16:25:39

29-re Kapaszkodj, voltam vállalkozó, Áfás. Egyébként nem szoktam hozzá, hogy megkérdőjelezik, amit mondok. Persze, ha te vagy az...

15138 2010.11.25. 16:26:28

29-hez A lényeg nem az áfa volt. Alkalmazottam is volt. Három. És konyvelést végeztem itt. Nem a levegőbe beszélek.

45691 2010.11.25. 16:29:12

31. Semmi gond,minden írásoddal és kommenteddel ezt igazolod,napról napra verecke. Semmit se tudsz. Minden épont fordítva létezik,mint hiszed. Pont fordítva. A valóság annak ellentéte,amit képzelgetsz. Még Ti beszéltek földönfutásról ? Ne viccelj, öreg, most zsaroltok meg 3millió tisztességes magyart ! Most tüntetitek el a járulékot,és csináltok belőle adót !

174630 2010.11.25. 16:32:04

34. "KériSzépen Hát,eléggé szörnyű ilyet mondani, de én nem bánnám,ha a bóvli körbe löknék a minősítők ezeknek az állampapírjait,mert kéne már valami üzenet, hogy álljanak le. Mi itt hiába okoskodunk :-)))" -így ezzel be is fejeztem. Majd mindenki eldönti , hogy tisztességes dolog másnak rosszat kivánni ,emberek millióinak és a magyar államnak.

174630 2010.11.25. 16:32:40

Hát eléggé szörnyű ilyet mondani ,még Te is érzezted akkor.

45691 2010.11.25. 16:53:53

35. Bizony, le kéne álljatok,haver. Valahogyan kissé meg kéne álljatok az ámokfutásban. Pihenni egy pár percet,és körülnézni, hogy mit csináltatok eddig. Ha magatoktól nem megy, segítséget kell kérni,mint most azt a Stabilitás tette,mikor uniós ombdusmant kér. Így valahogyan. Nem kéne annyira futni,már most látszik,hogy alig kaptok levegőt. Megárt a végén...:-)))

45691 2010.11.25. 16:57:32

36. Na,végre valahára ! http://www.portfolio.hu/gazdasag/nyugdij/figyelmeztetest_kapott_a_kormany_az_eu-tol_nyugdijugyben.141983.html

174630 2010.11.25. 17:01:15

37. Szerintem nincs ember aki egyetértene veled abban , hogy az menjen az állam csődbe.ASz ilyen gondolkodókra nincs szükség és nem is kell figyelni rájuk.Ilyen eszmeiséggel megáldott emberek rosszat akarnak , . Mint ahogy irtad szörnyű. Valóban szörnyű hogy vannak olyan emberek mint te. Nem velünk van a baj , hanem veled és azzal a pár eszementtel aki ugy gondolkodik mint te.Só szerint PÁR ESZEMENT. Aztán , hogy Te miért véded a stabilitást menedzsmentjét az legyen a te dolgod.HOgy miért ágálsz a nyugdijreform ellen az a te dolgod. HOgy miből tömnéd be az évi 3-400 milliárdos lyukat az mnyp miatt az meg a mi dolgunk. Aztán , hogy miből csökken az államadósság azt majd megoldjuk.HOgy hogy lesz gazdasági növekedés majd mi megoljuk. Addig pedig te csak folytasd a Magyarország elleni ügyködést bügyköléást.Másra ugy sem vagy jó cenzor mester.

16338 2010.11.25. 17:02:30

Kéri szépen, 21. Elnézésed kérem, nem vettem észre, hogy a hozzászólás nekem szól. Vagyunk elég sokan, akik első sorban a bűn és az adósság "demokráciáját" tartjuk a létező legrosszabbnak, ezt a "demokráciát" csak azok érezhetik demokráciának, akik haszonélvezői voltak, ennek nem alternatívája a diktatúra sem, hiszen kvázi az is diktatúra, ami itt volt húsz évig. Az tény, hogy én még csak kevés dologban kritizáltam a Fideszt, még mindig úgy látom, vannak dolgok, amiket csak úgy lehet helyre tenni, ahogy ők is teszik, alapvetően viszont soha nem fogok támogatni egy olyan hatalmat sem, amit a tőke irányít, ami csak az elitnek, és ideig óráig az őt kiszolgálóknak kedvez.

174630 2010.11.25. 17:03:21

Olli Rehn biztos szóvivője, aki hozzátette, hogy noha a nyugdíjrendszerek a tagállamok hatáskörébe tartoznak Ezek aggódtak a bankadó miatt is majd Európa szintűvé emelték:)

13709 2010.11.25. 17:09:01

szia Jus :) hát az biztos, hogy nem kizárólag az egyénen múlik a saját boldogulása...ez igy nem igaz. Viszont érdemes lenne egy tanulmányt, exluzív felmérést végezni - vagy elég saját ismeretségi körünkben néhány őszinte beszélgetést kezdeményezni - hogy mennyire élt adott lehetőségeivel az, aki saját maga akarta megvalósítani boldogulásának lehetőségét... Élt -e egyén és hivatal, szervezet az éppen adott körülményekkel? Itt mindjárt bele is akadok a tájékoztatás hiányosságaiba....az üzleti érdekek versengésébe..a bankok szerepébe..hajaj Jus nehéz ügy ez nagyon... De azt állítom, hogy az átkosban szocializálódott egyének jóval kevésbé aktívak ha arról van szó, hogy rugalmasan, találékonyan keressék a boldogulás útjait..Mint már fent is írtam ez nem csak az ő hibájuk, rengeteg a passzív, tehetetlen, vagy egyszerűen csodaváró ember..Ehhez jönnek még a lehetőségeiket rövid távon kihasználó - inkább szerencselovagnak mondanám - típusú self made man-ek , ők nem egyenlőek a saját erejükből eredményes vállalkozóval...na, ilyen is van szép számmal, rongálva a hitelét az egyéni boldogulásnak.. A téma nagyon sokrétü... jelenleg ugy érzem, messze még az idő, hogy érdemben tudnánk elemezni...sajnos...

45691 2010.11.25. 17:15:09

39.,41. Kiakadtál. Nem csodálom. Nagyon égő,de nem a nemzetnek,hanem csak az államnak.

45691 2010.11.25. 17:17:19

40. Én mindig vitában leszek a marxista-leninista történelem és hatalom felfogást vallókkal. A polgári demokrácia nem az,aminek hiszed. Valószínű,hogy veled is mindig vitában leszek ebben a tárgyban.

16338 2010.11.25. 17:34:26

Vali, én a Kádár rendszerben szocializálódtam, szerencsémre rugalmas vagyok, ráadásul jól boldogulok a jog útvesztőjében és viszonylag kiismerem magam, így természetes volt, hogy a nyolcvanas évek végétől egyből vállalkozásba kezdtem, az már külön történet, hogy is lehet ellehetetlenülni, és hazai - száz leggazdagabb közti - nagyvállalkozónál, transz és multi cégeknél vezető beosztásokban keresni meg inkább a pénzt. Ennek ellenére még egyszer belekezdtem, annak már más jellegű csapdáiba estem bele, és viszonylag időben kiszálltam. Most, mint tudod, országot váltva keresem a lehetőségeket az adott világban. azaz, nem a tehetetlenség, a lustaság, az ötlethiány vezet el oda, ne tudjon boldogulni a tömeg. Olvasd el Gordius írásait, érdemes. Én ma nem ismerek olyan vállalkozót, aki saját maga erejéből, még a kapcsolati tőkét - ezt éppen annyira tisztességtelennek érzem, mint az adóoptimalizálást - sem kihasználva, bérből-fizetésből félretett pénzből, minden szabályt betartva jól boldogul. Persze, a szabályok megkerülésével lehet, meg egyik napról a másikra, szerény, igen szerény megélhetést produkálva is. De, egyik percről a másikra tönkreteheti egy nagyobb vállalkozás, aki mögött áll hatalom. Az igaz, hogy sokrétű, de alapjaiban nem kérdőjelezi meg a sokrétűség a tényeket. Szerintem.

16338 2010.11.25. 17:39:27

Kéri szépen, az én ideológiám nem marxi, legkevésbé lenini, bár kétségkívül van benne a marxiból is valami. Azt mondod, a polgári demokrácia nem az, aminek hiszem, én azt hiszem, amit látok, hogy nem az, aminek látszik?? Eléd teszik a moslékot, hogy ezt edd, te azt mondod, ez moslék, ezt nem eszem, erre azt mondják, ááá, ez nem is moslék, csak te látod annak, akkor máris megnyugszol és megeszed?? Semmi gond, ha nem értünk egyet.

174630 2010.11.25. 17:40:09

43. Legyen tied az utolsó szó , ha már rárontottál a nemzetemre hazámra Magyaroreszágra. Okoskkodj hangoskodj .Támogatód egy sincs.

13709 2010.11.25. 17:42:10

45. Jus...éppen erről van szó...ha sokak szerint nem is a legoptimálisabb megoldást választod, de mégsem süllyedsz bele a tehetetlenségbe, igaz? Mindig vannak, voltak és lesznek kivételek, a kapcsolati tőke pedig az egész világon működő tőke bármely vállalkozás esetén...ha jól tudom..Sajnos én ismerek nem egy olyan valaha vállalkozásra fejét adó embert, aki saját hibájából jutott sokkal rosszabb helyzetbe, mint előtte volt...Az egy nagy probléma, hogy amikor vállalkozni akar valaki, nem az első lépést, hanem a végcélt akarja látni..Azonkívül nagyot tervez...mint említettem tisztelet a kivételnek... De miért van az, hogy a kesergő kezdő vállalkozót - konkrét személyről van szó - röpke egy év után terepjáróval, csili-vili motorral látom? Miközben a nehéz helyzetre való tekintettel két alkalmazottja a minimálbért is alig-alig kapja..van amikor két -három hónap után? Szóval kivétel mindenütt van... Amiben maximálisan egyetértek: saját erejéből, ismeretség nélkül ma nemigen kezd senki semmibe... Fent márt irtam, hogy a kapcsolati tőke nemcsak nálunk aktívan működik... Hát...ez van...

16338 2010.11.25. 17:46:29

Vali, a kapcsolati tőke más néven korrupció, szerintem. Csak nem pénz cserél gazdát. Tisztességtelen úton könnyebb sikeres vállalkozónak lenni, de még az sem jelenti a biztosítékot. Én maximálisan szabálykövető vagyok. De nem bánom, szeretem, ha tiszta a lelkiismeretem.

13709 2010.11.25. 17:56:40

49..kicsit szigoru vagy ebben a kérdésben, mert a korrupció és a tájékoztatás két dolog.. Kihasználni valakinek a hátrányára egy lehetőséget és nem tehetség, adottság, rátermettség alapján lehetőséghez jutni..azaz az egyenlő esélyeket teljes mértékben kívül hagyva...esetleg üzleti okokból, pénz egyéb stb..na ez már korrupció...

13709 2010.11.25. 17:58:04

Apropó...van egy idevágó anekdotám, lehet felteszem, persze nem szigorúan vett gazdasági téma, de a kapcsolati tőkéről szól...és az evvel szerezhető előnyről...

45691 2010.11.25. 18:00:28

46. Te moslékon élnél ? Ezt nem tudtam, így más,elnézést,az rossz lehet. Valóban, akkor az lehet,hogy nekem túl jó dolgom van. Így logikus,ha ezt szóvá teszed nálam.

45691 2010.11.25. 18:01:05

47. Bizony,legyen az enyém. Ne beszélj össze-vissza,ennyi csak a kérésem.

16338 2010.11.25. 18:20:06

Kéri szépen, 46. valamiért volt egy olyan hülye téves gondolatom, alkalmas lehetsz egy egyszerű asszociációt megérteni. Tévedtem.

16338 2010.11.25. 18:27:20

Vali, kihasználni valamit, ami másnak nem adatik meg, legalábbis undorítóan tisztességtelen. Hol marad akkor a "demokrácia" által oly nagyra értékelt verseny?? A kapcsolati tőke kihasználása jelentheti azt is, szólnak, halottak egy lehetőségről, de jellemzően az, hogy szólnak az érdekében valakinek. Én az előzőt sem tartom fernek, de az utóbbira mondtam, hogy undorítóan tisztességtelen. És én valóban egyfajta korrupciónak veszem. Tudom, hogy hülye vagyok, de ez van.

45691 2010.11.25. 18:36:54

54. Jus,Te nem verset írtál,hanem - valóban - megfelelve a marxi történelmi materializmus örökké "igazoló" példálózásának, hoztál egy "ügyes" példát. Írj verset, abban nyilván metafórákkal, asszociációkkal lehet operálni. Az nem politika, arra biztos nem mondanám,hogy marxista.

13709 2010.11.25. 18:40:58

55-re na..itt van, megírtam, feltettem: http://napicikk.nolblog.hu/archives/2010/11/25/Tisztessegtelen_ajanlat/ :)

16338 2010.11.25. 18:45:37

Kéri szépen, hiányos és rideg lehet az életed, ha te csak versben ismered és alkalmazod az asszociációt.

16338 2010.11.25. 18:46:27

Vali, hú de gyors vagy, elolvasom. : ))

13709 2010.11.25. 19:09:25

Igyekszem :)) egyébként igen, elhiszem, hogy neked elképzelhetetlen bármilyen hasonló szituáció - miért lennél ezért hülye?Na szépen is volnánk, ha ezért valaki hülye lenne - a demokráciában megénekelt egyenlő versenylehetőségek teljes mértékben biztos hogy soha nem valósultak meg...De hogy mikor milyen hullámvölgyben voltak..hát ennek a miértjét már érdemes feszegetni...

185140 2010.11.25. 19:32:59

Sziasztok fehér magyarok; Sálom vörös bolsevik nemzet gyilkos elftársak: Kohn Béla, Róth Manó örökösei; Te del o Del rom lókötõ csávók; hány tyúkot loptatok ma éjjel? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - NOL blog törzstulajdonosok, melyiketek fog tiszteletből egy Kádis héber imát mondani a meggyilkolt magyar lány lelki üdvéért? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Fához kötözték és megeröszakolták: 5 hónap után holtan került elö a Dunaújvárosi Víg Alexandra Fához kötözték és megerõszakolták: 5 hónap után holtan került elõ a Dunaújvárosi lány. Az akkor még 15 éves lány Víg Alexandra, mint arról már korábban beszámoltunk, 2010. június 14-én 07:15 perckor Dunaújvárosi lakásukból iskolába indult, de oda már nem érkezett meg. Meg nem erõsített információk szerint a lány holttestét, közel 5 hónappal az eltûnése után egy 8 éves kisfiú találta meg a Dunaújvárosi Duna-parton, egy fához kötözve. A rendõrség bár elismeri, a Dunaújvárosban holtan megtalált fiatal lány hírét, részleteket azonban még nem árultak el. Mint arról a tv2 is beszámolt a csellengok.net oldalon az eltûnés hírénél több hozzászóló is azt írja, hogy kegyetlenül meggyilkolták a lányt. (http://www.csellengok.net/story.php?title=16_eves_dunaujvarosi_lany_tunt_el_-_vig_alexandra) Többen azt is mondták, hogy a tizenéves lányt egy fához kötözték, megerõszakolták, és fogait is kiverték, majd késsel leszúrták. De ezeket az információkat a rendõrség egyelõre sem megerõsíteni sem cáfolni nem akarta. A rendõrség tanúkat hallgatott ki az ügyben, de részleteket nem árultak el. Tekintve hogy 5 hónappal az eltûnés után került elõ a lány, kérdéses milyen nyomokon tud még elindulni a rendõrség. A Kiskunlacházi Horák Nóra megölésének második évfordulójához közeledve, jogosan merülhet fel a kérdés, hogy amíg Nóra esetében az egész város a lány keresésére indult, és másnap meg is találták a lány holttestét, addig Víg Alexandrának miért kellett erre 5 hónapot 'várnia'. Forrás: Csellengok.Net http://www.csellengok.net/story.php?title=fahoz_kotoztek_es_megeroszakoltak_5_honap_utan_holtan_kerult_elo_a_dunaujvarosi_vig_alexandra - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Mi volt ez? 1.) Tabuvá _ nyiványított _ letagadott _ cigánybûnözés. 2.) Semmit mondó, nép butító, agyzsibbasztó NOL Blog W.C. falfirka. 3.) Egy halálos ágyán kinzott agyonerõszakolt haldokló nemzet halálhörgése. 4.) Egy kiirtás alatt szenvedõ pokolba rabosított tehetetlen nemzet elnémított jajkiáltása. 5.) Tömjén füst és szentelt víz a fontoskodó, kipás törvény hozó NOL Blog kabala cenzor ördögeinek és vörös bolsevik kápó bünsegédeiknek. 6.) Neo náci-faszista újnyilas-rasszista propaganda spam a szegény roma megélhetési bûnözõ haveraitok ellen. 7) Vészharang. Fenyegetõ vészfelhõkbe burkolozott Cigányia már a láthatáron.

174630 2010.11.25. 20:18:16

Na jus! Te is marxista lettél. Ez azt jelenti , hogy velünk fasiszta náci kádári kommunistákkal kerültél egy platformra. Véged:)))))))))

45691 2010.11.25. 20:59:58

58. Jus, ezt írtad nekem : " Azt mondod, a polgári demokrácia nem az, aminek hiszem, én azt hiszem, amit látok, hogy nem az, aminek látszik?? Eléd teszik a moslékot, hogy ezt edd, te azt mondod, ez moslék, ezt nem eszem, erre azt mondják, ááá, ez nem is moslék, csak te látod annak, akkor máris megnyugszol és megeszed?? " Egy aranyos moslékos példával gondoltad illusztrálni,hogy mintha én nem venném észre, mely szerint a polgári demokrácia valójában egy hazugság. Mosék,ergo valami eléggé szar ügy,csak én nem annak látom. Mert Te ,ami moslék,azt te hibátlanul annak is látod. No,és szerinted a polgári demokrácia helyett mi lenne az,ami neked nem moslékként tűnne fel. Ami egyébként megfelelne annak is,amit korábban írsz,hogy tehát nem "tőke irányítja". Melyik politikai-hatalmi rendszer lenne az ?

16338 2010.11.25. 21:18:14

Jujj, én hol ide, hol oda vagyok besorolva, már megszoktam. Alapvetően szociálisan nagyon érzékeny vagyok, nem tudom elfogadni azt a társadalmat, ahol az egyén szándéka, akarata ellenére sem tud munkából megélni, de ahol fényesen - vagy akárhogy is - meg lehet élni munka, értékteremtés nélkül, ahol adósságból és bűnözésből, bűnpártolásból finanszírozzák a vegetálási, a megélhetési, a normál élet és a pofátlan jóllét fenntartását, ahol a tisztesség egyenlő az élhetetlenséggel és megmosolyogni való. A többi már csak folyomány.

16338 2010.11.25. 21:27:25

Kéri szépen, a moslékot próbáld meg úgy elképzelni, mint adósságból élést, mint bűncselekményből élést, mint bűnpártolást, stb. Nem az én világom, de ha csupán ezeket ki lehetne iktatni, és tisztességes megélhetést biztosítani mindenkinek, aki dolgozni, értéket teremteni akar, nem lennék felháborodva. Az, hogy én mit tartanék ideálisnak, olyannak, ami sem az egyént, sem a földet nem teszi tönkre, hanem harmonizál azzal? Nos, ezt már többször kérdezték, és többször kifejtettem, utoljára tán pont az előző bejegyzésem valamelyik hozzászólásában, most nem mennék bele. Kevés az esély, egyhamar valami hasonló is megvalósuljon, bár...

45691 2010.11.25. 21:59:59

65. Jus, ha Te úgy véled, hogy én a msolék helyére nem tudok mást elképzelni, hát,azért bocesz, ennyire tán tarthatnál. Csak éépen Te nem pusztán ezt kéred. Te azt kéred,hogy a polgári demokrácia helyére képzeljek moslékot,bűnt,adósságból élést, mintha ezek mind ebből a konstrukcióból okszerűan léteznének. Ez röviden tévedés,Jus, ezek,meg még a sokszorozható rossz dolgok nem a polgári demokráciából következnek. Azoknak nem ez az oka.

174630 2010.11.25. 22:17:43

64. Jus. Mi már csak ilyen mindenhova besorolhatók vagyunk. Én is hiszek , hogy a tisztesség kifizetődő.Szeretném hinni. KSz-t pedig ne vedd túl komolyan.Neki is mindenki épp vagy komcsi vagy náci vagy Marxista. EZ van ,de innen tudjuk , hogy jó helyen vagyunk:)

16338 2010.11.25. 23:33:21

Kéri szépen, a polgári demokráciád a kapitalizmus, a tőkések, a pénz demokráciája, azaz magában hordozza mindazt, amit én nem tudok megemészteni. Az előző bejegyzésem kommentjeiben már részleteztem, nem akarom ismételni magam.

16338 2010.11.25. 23:44:55

Jujj, a tisztesség kifizetődő, csak nem abban, amiben ma élünk. Kéri szépennel már több vitánk volt, eddig még nem sorolt sehová, ez az első eset. Azt hiszem. Van, aki nálam nem mond semmi véleményt rólam, csak udvariaskodik, és győzköd kedvesen, ámde mások blogjában próbál lejáratni. Nekem egyszerűbb, nő vagyok, nem esnek úgy nekem. Az utolsó mondatod tetszik, mert ha támadják az embert, akkor komolyan veszik, akkor valami nagyon érzékeny dologra tapintott. : ))

45691 2010.11.26. 01:18:41

68. Jus, én még világosan emlékszem a egyetemi tanulmányaimra, tudományos szocializmus, történelmi materializmus, szoc. és kap. politikai gazdaságtana, stb. stúdiuomokra. Jus, amit írsz, a legklasszikusabb marxista-leninsta alaptétel : a polgári demokrácia a kapitalizmus állami-hatalmi konstrukciója tőke hatalmának fenntartása érdekében. Ez az Jus,ami nem igaz. Egyszerűen és simán ez egy tévedés. Ezt követően hová soroljalak ? Polgári gondolkodásúak közé ? Nem megy Jus,ha egyszer egy tiszta marxista tételt tartasz érvényesnek. ( Ezt én egyébként nem is értem : annyian vannak klasszikus marxi állásponton,akik egyéként olyan hangosan kérik ki maguknak,hogy ők nem marxisták, hogy az csuda. De miért ? Ha marxisták,akkor marxisták. )

16338 2010.11.26. 09:45:52

Kéri szépen, az, hogy én nem tartom magam marxistának, egész biztosan hozzájárul, világ életemben távol tartottam magam attól, belemélyedjek már kitalált, leírt ideológiákba, így amit én hiszek, az a sajátom, nem tanult dolog. Ez a távolságtartás kamasz koromban alakult ki, egész sajátosan, lehet, hogy élesítem a piszkozatolásból, mert azzal tudok küzdeni a csoportba szorítás ellen. Mivel alapvetően rossz dolognak tartom magát azt, hogy állam, ezzel együtt a valaha volt társadalmi - ami eleve államhatalomra épül - berendezkedést, így véleményem szerint nem lehetek marxista. Ha te mégis annak gondolsz, akkor nem tiltakozom, felőlem mindenki annak gondol, aminek akar, attól én még nem leszek az, csak én maradok. Az emberek nagy része csak sémákban tud gondolkodni és kényszeresen sorol ide-oda mindenkit, így képez barátot és ellenséget, ez nagyon nem jó, szerintem.

45691 2010.11.26. 10:26:32

71. Jus,nem egyszerűen azzal szórakozom,hogy marxistának gondollak. Látom,hogy mit írsz le pl.a polgári demokráciáról. Amit arról egyértelműen leírsz, azt tanították nekünk a nyolcvanas évek elején (kötelezően,de azért nem baj,hogy megismerkedhettünk vele,legalább tudjuk) marxizmus címszó alatt. Te nem tartod magad marxistának, csak marxista elveket fogalmazol meg az írásodban. Így azért kissé nehéz ám politikáról, történelemről stb. eszmét cserélni.

16338 2010.11.26. 11:32:27

Miért nehéz társadalomról, politikáról eszmét cserélni, ha nem sorolsz felállított sémák szerint valakit ide, vagy oda?? Azért, mert nem tudsz kész válaszokat adni, kész ellenérvekkel lesöpörni, nehéz, mert nem működnek a sematikus, mások által megfogalmazott, bemagolt ellenérvek, hanem egyedi gondolatokat kell hadba állítanod. De hát, ebben ez a szép és érdekes, ugyanis továbblép a gondolat a tanultakon, új utakat keres. Ha függetleníted magad a sémáktól, sokkal jobban megértheted a másik elgondolásait, amiben vegyesen lehet jelen egy kicsi ebből, egy kicsi abból, vagy több amabból, egy biztos, amikor összeáll, nem húzható rá egyik skatulya sem. Ráadásul az ember és a körülmények is folyamatos változásban vannak. Ha beskatulyázol valakit, akkor feltételezed róla, hogy mindenben megfelel annak az ismert sémának amiről tanultál, vegytiszta ember pedig csak az, aki szintén tanult sémáknak próbál, akar, tud megfelelni. Az pedig már a vég, a halál, az individuum halála, manipulált agy, gépember. Véleményem szerint a legtöbbet a közösségért is csak a szabad ember, az individuum tehet, hiszen alapvető érdeke, a környezete mentális, pszichés, fizikai jólléte, beteg emberek közt az egészséges sem tud kiteljesedni, az is megbetegszik, viszont kényszerközösségben a közösségi érdek is csorbul, ugyanis pont az individuum háttérbe szorulása indít el egy betegítő folyamatot. Na, akkor most én hogy lehetek egyszerre individualista és marxista?? De még jobban be tudnám bizonyítani neked, nincs vegytiszta ember, csak agymosott gépember. Hogy nehéz így eszmét cserélni, vitatkozni, hát igen, a megszokott módon igen. ( Amúgy nem zavar, ha marxistának tekintesz, csak akkor te fogsz elakadni a megértésben)

15138 2010.11.26. 16:18:34

Na. Tarski nem jött, pedig kiváncsi voltam, hogy mit mond majd. Hátha még befut...

16338 2010.11.26. 20:28:45

Nem fog Nefi, lehet, hogy olvasta, de miért mondana bármit? Ismerem milyen felvetései lehettek volna, azokra pedig már mindre logikus cáfolat lett itt megfogalmazva.

15138 2010.11.27. 12:30:24

Tegnap Maxi is képes volt nekem olyat írni, hogy aki nem dolgozik Európában, az nem is akar... vagy lusta? Már nem emlékszem szó szerint. Ez egy elég elterjedt nézet. Én nem osztom. Nem mondanak hülyeséget, mert van olyan ember is, amelyik tényleg nem akar. Azonban általánosítani... cö. Kellemes hétvégét beléd . :)

16338 2010.11.27. 17:33:57

Szerintem biztosan nagyon sok olyan ember van, aki nem is akar dolgozni, az mindaddig a magánügye, amíg van aki ezt felvállalja, és biztosítja a nem dolgozó létét. Amikor már a nem akar dolgozni, de a közösséget kényszeríti arra, megtermeljék számára a létet, az a nagy baj, ez joggal irritálja a társadalmat és sokan, mint Max is, ezt veszik általánosnak. A jellemző azonban, hogy akarna, de egyszerűen nem jut munkához, számára elvállalható munkához az, aki tisztességesen szeretne élni és hasznossá tenni magát a mikro - család - és makro - társadalom - közösség számára. Szokták mondani, mennyi betöltetlen munkahely van, és ez igaz is, de jellemzően nem arra a munkakörre, amit a sok munkát kereső be tudna - megfelelő végzettség hiányában - tölteni. Egy új, hiányszakmai végzettség megszerzése viszont nem egy év és nagyon sok százezer forint, itt bezárul a kör. De visszautalnék a te blogodra, egy hatvanéves nem biztos, hogy hatékony takarítónő, fizikai munkás lenne, vagy cseléd, hiszen már nem alkalmas rá, ezért nem is alkalmazzák, ugyanakkor még kell öt év a nyugdíjhoz. De mondhatnám az én példámat is, hogy oldjam meg a gyereknevelést, ha este hatkor vannak az értekezletek és minden második hétvége továbbképzés vagy meeting, azaz vagy gyerek, vagy munka, ami tart a gyerek 10-12 éves koráig, viszont, addigra leírják az embert, mint munkaerőt. Maxnek könnyebb sémákat alkalmazni, és kinyilatkoztatni, mint belegondolni. Beléd is Nefi!! : ))
süti beállítások módosítása